Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er ooit onderzoek gedaan naar wie over het algemeen er gelukkiger zijn: hondenmensen of kattenmensen?

Toegevoegd na 14 minuten:
Dit kan natuurlijk 2 kanten op werken.
Dat mensen met een hond of kat gelukkiger worden als ze hun maatje bij zich hebben.
Of het kan zo zijn dat gelukkige mensen juist voor één van de 2 huisdieren kiezen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Hierbij twee bronnen die verwijzen naar onderzoek naar het geluksgevoel van huisdierenbezitters versus mensen zonder huisdieren. Helaas geen onderscheid tussen katten- en hondenbezitters in het eerste stukje. Bij de tweede link wel, maar dan weer niet over het geluksgevoel.

De algemene conclusie is dat huisdierenbezitters iets gelukkiger zijn dan huisdierlozen (35% tegen 33% noemt zichzelf 'erg gelukkig'). Over de gezondheid wordt de stelling van Ivana onderschreven:
"Huisdiereigenaren:
- gaan minder vaak naar de dokter;
- hebben een lager cholesterolgehalte;
- leven gemiddeld langer dan mensen zonder huisdier;
- hebben een langere overlevingstijd na een ernstige ziekte (bv. hartaanval).
Overigens is onomstotelijk bewezen dat hondenbezitters profiteren van het feit dat hun huisdier hen aanzet tot bewegen. Ze worden door hun blaffende 'personal trainer' door weer en wind gejaagd, de paden op de lanen in, met als resultaat dat hun conditie van hart- en bloedvaten aantoonbaar beter is."

Overigens wordt daar geen causaal verband gelegd. Via de tweede bron wordt beschreven dat mensen die slecht ter been zijn of andere gezondheidsproblemen hebben minder gauw kiezen voor een hond en juist eerder voor een kat. Ze zijn dus niet ongezonder omdat ze een kat hebben, maar hebben een kat omdat ze minder gezond zijn.

Via de derde link vind je nog een mooi rapport met vele weetjes over huisdieren in Nederland, maar helaas niet meer informatie over de mate waarin katten- of hondenbezitters gelukkiger of ongelukkiger zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De band die je met een hond kan opbouwen is veel intenser, dan de band die je met een kat opbouwt. Ik heb jarenlang katten gehad en er zelfs mee gefokt. Al die tijd (25 jaar) heb ik er naar verlangt een hond te mogen hebben. Toen die eindelijk zijn intrede deed, wist ik dat ik gelijk had. Van meet af aan was er een totaal andere sfeer in huis en maakte het dier een veel groter deel van mijn leven uit dan de katten ooit hebben gedaan.
Je leeft bovendien met hond een veel gezonder leven en bouwt een fantastische conditie op. Het maakt nog al verschil of je voor het raam zit met een kat op schoot of je loopt per dag 10 km door de bossen. Wind en regen trotserend of genietend van de zon en het zachte lenteweer.
Dan durf ik ook nog te beweren dat honden de baas beter aanvoelen en zich aan de stemming en behoeften van de baas aanpassen. Maar het zijn natuurlijk roedeldieren en dat laatste is dus verklaarbaar.
Ik heb nu 18 jaar lang honden (na de katten) en zou zeer ongelukkig zijn zonder hond.

Toegevoegd na 8 uur:
Link van Alknobe (volgende antwoord):

Gezond
Huisdiereigenaren:
gaan minder vaak naar de dokter;
hebben een lager cholesterolgehalte;
leven gemiddeld langer dan mensen zonder huisdier;
hebben een langere overlevingstijd na een ernstige ziekte (bv. hartaanval).
Overigens is onomstotelijk bewezen dat hondenbezitters profiteren van het feit dat hun huisdier hen aanzet tot bewegen. Ze worden door hun blaffende 'personal trainer' door weer en wind gejaagd, de paden op de lanen in, met als resultaat dat hun conditie van hart- en bloedvaten aantoonbaar beter is. Een ander onderzoek heeft aangetoond dat mensen die een heupvervangende operatie hebben ondergaan, de helft minder pijnstillers nodig hebben als ze na de operatie 'huisdiertherapie' krijgen. Namelijk een behandeling die bestaat uit intensief contact met een huisdier.

Toegevoegd na 8 uur:
En uit het onderzoek van Nienke Endenburg:

Uit dit onderzoek is gebleken dat mensen met huisdieren zich gelukkiger voelen dan mensen zonder huisdieren. Ook blijkt dat hondenbezitters minder medicijnen gebruiken en minder vaak ziek zijn dan mensen zonder huisdieren. Eigenaren van honden hebben een lagere bloeddruk, hartslag en cholesterol.
Ivana
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing