Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg je een vliegensvlugge speelse jack-terrier te pakken?

Kennissen hebben een jonge jack-russel. Het beestje vind het leuk om pakkertje te spelen. Alleen het is mij te vlug af en ik kan het nooit te pakken krijgen. Als het mij ziet rent het al weg. En dan maakt het rondjes en rent kriskras langs mij heen. Het jonge beestje is veels te snel. Mensen met ervaring hoe je zo'n zo'n jonge snel hond wel 'te pakken kan nemen' (maar wel lief natuurlijk)

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry ik bedoelde: " Mensen met ervaring of tips hoe je zo’n jong snel hondje wel ‘te pakken kan krijgen’ (maar wel lief natuurlijk)?"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Een jong hondje wil altijd uitdagen om te spelen. Ze zijn natuurlijk altijd vliegensvlug t.o.v. mensen. Wanneer je de jonge hond naar je toe wilt laten komen, is het een goede tip, om heel rustig te gaan zitten en wachten totdat het hondje naar je toe komt.
Wanneer je steeds achter het hondje aanjaagt, wordt het beestje `hyperactief` en kan later gedragsstoornissen ondervinden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Honden worden rustig, wanneer hun baasjes ook rustig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hondje moet naar jou toe komen en zal jouw manier hoogstwaarschijnlijk als een spelletje zien.
Hij leert nu niet te komen maar juist weg te rennen.
Het naar je toekomen kan aangeleerd worden dmv belonen met brokjes of iets anders lekkers en waneer het hondje 'toevallig; naar je toekomt pas 'kom hier" of iets dergelijks te zeggen, vervolgens belonen dit kan ook alleen met je stem.
Dit kun je eerst aangelijnd oefenen.
Ook kun je het hondje eerst leren je aan te laten kijken waneer je zijn naam zegt gevolgd door belonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit "pakkertje" spelen met een hond en zeker niet met een pup!!!
Om 2 redenen:
1. Dat verlies jij altijd en een leider/de mens mag nooit verliezen....
2. De pup leert, dat hij ergens beter in is dan jij, zijn leider.... en dat zijn van die dingen, die hij maar beter nooit leert te weten.

Voor de hond is dit geen spelletje: het is leren wie de sterkste is, kijken hoe hoog hij in de roedel kan komen. Dat is ook de betekenis van de wilde spelletjes, die pups onderling hebben: kijken wie de sterkste is.
Meteen, vanaf dag 1 dat je een pup in huis neemt, begint de opvoeding. De pup moet leren, dat hij niet de baas is en ook weten, dat dit nooit zal gaan gebeuren.
Anders krijg je een hond, die bepaalt wat er in een gezin gebeurt.... men noemt dat dan een valse hond, maar vrijwel altijd (misschien wel altijd) is dit het gevolg van de opvoeding van de hond door de mens.

Dit spel dus niet meer spelen en overgaan op spelletjes, waar de hond wat van leert voor de rest va zijn leven.
Zoals bijvoorbeeld op commando zitten en liggen, netjes naast je open aan de riem, apporteren etcetc. Dat kan ook allemaal aangeleerd worden op een speelse manier en met veel plezier voor zowel de hond als de eigenaar/anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing