Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

als een poesje zwanger blijkt te zijn tijdens de sterilisatie, worden de kleintjes dan verwijderd?

Ik heb 2 kittens van bijna 6 maanden, een poes en een kater, beide zo krols als maar kan en ze vinden elkaar dus op het moment erg leuk. Nu mag ik ze van het asiel pas komen laten helpen als ze ruim 6 maanden zijn.

De datum is gepland, maar de kans is er dus dat onze poes voor die tijd al zwanger is (vooral als ze zo doorgaan)

Ik doe het de eventuele kittens liever niet aan dat ik geen huisje voor ze kan vinden en ze weer in het asiel belanden, dat is ook de reden waarom ik ze wil laten helpen.

Dus vandaar de vraag.

Toegevoegd na 19 minuten:
Heb de dierenarts gebeld, pas over een maand heeft ze tijd!!!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dit gebeurt (volgens de dierenarts-assistente waar ik toevallig mee getrouwd ben...) altijd in overleg met de eigenaar van de kat.
Een kat is nooit zomaar zwanger. Vaak vertelt de klant zijn verhaal al bij de opname / consult.
Bij twijfel laat je gewoon eerst even een echo maken. Zo gepiept, en je bent dan zeker van je zaak.

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je nu de minipil voor katten haalt (9 euro bij de dierenarts) en je geeft er de volgende twee of drie dagen iedere dag één, wordt je kat niet drachtig.

Geef haar vervolgens gedurende de tijd dat ze nog niet gesteriliseerd is, iedere week een pilletje en dan zal ze niet meer krols worden en kan je de tijd uitzingen tot ze geholpen wordt.

Het geven van de pil tijdens de krolsheid kan volgens onze dierenarts geen kwaad en is in dit geval de enige oplossing.
Ivana
15 jaar geleden
ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar als je het enigszins kan betalen, laat ze dan meteen helpen bij een dierenarts die wel tijd heeft.
leg de situatie uit, dan worden de vruchtjes ook weggehaald.
de pil raad ik je niet aan; zelfs kortdurend gebruik geeft verhoogd risico op kanker op latere leeftijd.
Rieneke1
15 jaar geleden
De poes zou ik zsm laten steriliseren. Vanaf 6 maanden kan het met een gerust hart. De hormoonhuishouding is dan al volgroeid. Bij het katertje zou ik wachten tot zijn 10e levensmaand.

Succes!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat raar dat het asiel zegt dat een kat pas na 6 maanden geholpen kan worden. Zeker als ze een poes en een kater ongecastreerd plaatsen. Kittens kan je al laten castreren als ze 12 weken zijn. Lees hiervoor ook eens op de site kattengedragstherapie.nl en dan bij artikelen. Daar staat een interessant artikel van Els Peeters over vroegcastratie.

Er is vast wel een dierenarts te vinden die eerder tijd heeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog even een toevoeging. Je hoeft dus echt niet te wachten tot ze volgroeid zijn (dit maakt echt niets uit). Met een kater moet je zeker niet wachten tot 10 maanden. In die tijd kan hij heel wat poezen bezwangeren en daarnaast heb je grote kans dat de kater in huis gaat sproeien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing