hoe kan het dat sommige honden het met dezelfde vacht het in de winter niet koud en de zomer niet warm hebben?
Ik kom veel in aanraking met honden. Het valt mij op dat sommige langharige honden het in de winter niet koud en in de zomer (met temperaturen rond de 18 a 22 graden) niet warm hebben. En dan hebben ze dezelfde dikte qua vacht. Hoe kan dat? Ik zie de honden in de kou niet rillen en in de zomer bij normale temperaturen niet overmatig hijgen. Hoe kan dat?
Dit betekent dus inderdaad ook dat honden die zowel tijdens de winter en zomer vaak buiten zijn een wintervacht krijgen,namelijk een soort zachte ondervacht.
Zie het maar als de dikke zachte voering in een winterjas.
En tijdens de Lente en Zomer verliezen ze die weer en dan zijn die honden in de rui,vooral bij bvb Duitse herdershonden is dit zeer goed te zien,als dikke plukken lichtgekleurd haar dat in de vacht lijkt los te zitten en dat zich in de Lente en zomer zeer gemakkelijk laat af-borstelen.
Ook andere dieren krijgen een wintervacht: Wolven,Beren,Katten en zeker e langharige katten zoals de Groenlandse Boskat,(Wij hebben er één) en ook Eekhoorns,Hermelijnen en Wezels.
Maar ook vogels krijgen een wintervacht dat wij "winterkleed" noemen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.