Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn mijn guppy's zwanger?

Ik heb twee vrouwtjes en één mannetje, maar de vrouwtjes zijn al aardig dik en hebben een zwarte vlek. Als ze zwanger zijn hoelang dan? En moet ik ze al in een kweekbakje doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nadat het vrouwtje is bevrucht duurt het zo'n 4 weken eer ze bevalt. En 4 weken daar na nog eens en nog eens en nog eens. Guppyvrouwtjes slaan de zaadpakketjes op en bevruchten zichzelf daar meerdere keren mee, ookal hebben ze slechts 1 keer geslachtsgemeenschap gehad. Maagdelijke guppy's laten zich het makkelijkst bevruchten door mannetjes. Veel kweekplezier!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je kunt dit ook goed van bovenaf zien of ze dik genoeg is om zwanger te zijn,maar de kans is wel groot met een mannetje erbij.

Zodra je ziet dat ze onrustig wordt kun je haar in een kweekbakje doen,maar hou in de gaten dat ze zelf de kleintjes niet op eet.
Meestal gaan ze heel snel van boven naar beneden heen en weer zwabberend met hun staart/lichaam als ze moet bevallen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer je een mannetjes guppy erbij hebt zitten, dan is de kans groot dat het vrouwtje jongen krijgt. Je kan dit heel zien door het goed te observeren.

Een vrouwtje die zwanger is, krijgt een dikkere buik. Ze ademt soms wat sneller dan normaal. Ze probeert indien ze wat langer met een dikke buik zwemt plekjes in je bak te zoeken waar ze rust krijgt. Ze zonder zich wat meer af van de andere guppies. Vaak hang ze dan onder een plantje of in een schuilplekje. Ze heeft op dat moment veel rust nodig. Als je weinig schuilplaatsen hebt kan je een drink kopje op de zijkant op bodem plaatsen, daar kan ze dan inkruipen.

http://www.visaquarium.nl/a/Guppies-zijn-levendbarenden

Of jouw guppy zwanger is, dat kan ik niet goed zien aan de foto.
Beter is naar haar gedrag kijken.

Soms komt het ook wel eens voor dat een guppy een dikke buik krijgt maar dat het niet zwanger is. Het is dan een ziekte waarbij de buik opzwelt. Dat kan komen door slecht vervuild water.

Voor algemene informatie over het guppy:
http://www.visaquarium.nl/vis/Poecilia-reticulata
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding