Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe mijn magere konijn dikker laten worden?

Het konijn wordt elke winter extreem mager, alsof ze geen eten krijgt. Elk jaar mee naar de dierenarts maar geen lichamelijke oorzaak. Tanden goed, eet goed, krijgt elke dag vers water en heeft onbeperkt hooi. Ze zit samen met een ram in het hok. Elk voorjaar wordt ze ineens heel vol, tegen te dik aan. Het is een konijn van 8 of 9 jaar.

Wie heeft een idee.
En hoe kan ik haar dikker maken? De winter die wellicht gaat komen gaat ze misschien niet halen?

Ze zitten buiten trouwens, altijd. Bij vorst komt er een deken over het hok.

Toegevoegd na 3 dagen:
Bedankt voor alle adviezen.

Helaas hebben we haar moeten laten euthaniseren.

Toegevoegd na 3 dagen:
Euthanaseren

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

door pindakaas door haar voer heen te mengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door meer eten te gaan geven.Je kan hem ook in plaats van 1 wortel, 2 wortels geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een extreem gewichtsverlies bij voldoende eten duid toch op een gebrek in de huisvesting, het konijn teert in op haar aangelegde vet reserves.

Bij een extreem gewichtsverlies doel ik op een gewichtsafname van meer dan 25%.

Het is normaal dat een dier dat buiten zonder verwarming gehuisvest zit een gewichtsverlies heeft, het dier verbrand dan meer dan het kan eten vanwege de kou.

Bij extreme kou of tocht zal het dier meer interen op de reserves dan wat goed is.

Om een juist beeld te krijgen dient men het gewicht van het konijn te monitoren en aan de hand daarvan te handelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw konijn verbrandt in de winter meer energie dan in de zomer omdat ze warm moet blijven, haar lichaam werkt dus harder om haar lichaamstemperatuur op peil te houden.

Alleen hooi geven is niet voldoende in dit geval. Probeer haar bij te voeren met goede kwaliteit biks en groenten zoals wortel en witlof. Pas echter op met wortels; ze kan hier ook tè dik van worden.

Het geven van groenten moet je overigens langzaam opbouwen, haar spijsverteringsstelsel moet hier nog aan wennen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing