Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg ik mijn hond weer rustig tijdens het vuurwerk vandaag?

Ze is doodsbang, de hele week al maar vandaag is het extreem. Hoe krijg ik haar weer rustig/rustiger? (dierenarts is dicht.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Mijn hond is ook doodsbang, maar ik heb al de hele tijd de muziek een beetje harder aan staan. Dat helpt heel goed!

Het uitlaten blijft natuurlijk wel problematisch. Ik troost hem niet en doe zelf alsof er niets aan de hand is.

Heel veel succes met je arme hond!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat zal nu zeer moeilijk worden....
Om te beginnen: niet troosten....nooit!!! Dat betekent voor haar namelijk, dat ze gelijk heeft en dat het heeeeeeel erg is wat haar is overkomen en nog steeds overkomt.
Laat haar met rust nu, geen aandacht schenken aan haar gedrag. Dat klinkt misschien heel erg akelig, maar daarmee help je haar.
Voor volgend jaar kan je haar leren wennen aan vuurwerk en harde geluiden door bijvoorbeeld een cd te kopen met vuurwerk en heel langzaam het geluid op te voeren zodra ze niet meer reageert. Doe als je die cd aan hebt gewoon wat je altijd doet en negeer haar gedrag. Is ze stil, beloon haar dan.
Maar daar heb je nu niks aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toen wij nog een hond hadden, gaven wij hem Bach rescue, dat werkte prima rustgevend voor de hond, dit is verkrijgbaar bij apotheek en drogisterij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Steun je hond, als je hond bang is, zorg dan dat je in de buurt bent. Geef hem de mogelijkheid om bij je te zijn. Straal rust en vertrouwen uit. Overdreven aaien of troosten maakt een hond banger, maar negeren ook! Dus kies voor een middenweg: steunen, aanwezig zijn, veiligheid bieden.

Het kan helpen om een veilig plekje voor je hond te maken, bijvoorbeeld door een deken over een bench te leggen of de mand verplaatsen naar een hoek van de kamer. Soms kiezen honden zelf een prettige plek, waar ze zich prettig voelen. Als het kan, sta ze dan toe daar te liggen.

Gordijnen dicht, muziek of televisie aan (uiteraard niet met vuurwerk erop!) maakt dat het geluid van buiten minder hard door komt.

Kauwen ontspant
Door te kauwen op een lekker kluifje komen er stoffen vrij bij de hond waardoor hij kan ontspannen. Dus koop lekkere kluifjes en laat je hond kauwen. Neemt je hond het kluifje niet aan, dan is hij echt té bang en kun je hem het beste bij jou of op z’n veilige plekje laten liggen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op onderstaande bron staan nog meer nuttige tips:

http://www.hondinzicht.nl/hond-vuurwerk/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een facebookpagina voor Australian Shepherd-eigenaren staat de tip je hond een eetlepel advocaat te geven. Ze zouden hier relaxed van worden. Ik heb het zelf (nog) niet uitgeprobeerd dus ik kan niet uit ervaring spreken. Ik denk dat het geen kwaad kan en helpt het niet dan heeft je hond toch een erg lekker hapje gehad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing