Hoe snel weet je of een hond en kat elkaar leren verdragen ?
Gisteren heb ik een hondje (corgi ? Heeft wel hangoren...) binnengehaald dat al de hele dag buiten in de regen liep te bibberen, en nergens in de buurt bekend is. Omdat het asiel al gesloten was, heeft hij hier overnacht.Er heeft zich nog geen eigenaar gemeld. Vermoedelijk is hij hier uit de auto gezet. Is echter uitstekend verzorgd en opgevoed, rustig, gehoorzaam en aanhankelijk. Blaft niet.
Nu ben ik zelf geen hondenmens, maar mijn man (en vooral mijn kinderen) wel. Dit beestje echter zou heel goed in ons gezin passen, qua energie. En ik blijk vooral het wandelen erg leuk te vinden. Ze voelt zich hier ook al helemaal thuis. Probleem is echter dat we een kat hebben van een jaar. Ook een rustig dier, dat van huis uit met een hele drukke hond is opgegroeid, maar er inmiddels 9 maanden geen meer gezien heeft.
Nu wil ik toch kijken of het mogelijk is dit hondje eventueel in ons gezin op te nemen, maar de belangrijkste factor daarin is de kat. Ik weet inmiddels hoe je ze bij elkaar moet introduceren, maar ik vraag me af hoe snel je weet of het wat gaat worden, of dat het minimaal een kwestie van weken is. Kun je na een dag of twee al conclusies trekken ? Haar hier helemaal laten wennen en dan toch nog weg moeten doen, vind ik wreed.
Ons huis is groot, we hebben een grote tuin, we hebben tijd genoeg voor een hond, geld is geen probleem, aandacht ook niet, alleen willen we onze kat niet (langdurig) te kort doen. Kun je na een dag of twee al iets concluderen ?