Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe snel weet je of een hond en kat elkaar leren verdragen ?

Gisteren heb ik een hondje (corgi ? Heeft wel hangoren...) binnengehaald dat al de hele dag buiten in de regen liep te bibberen, en nergens in de buurt bekend is. Omdat het asiel al gesloten was, heeft hij hier overnacht.Er heeft zich nog geen eigenaar gemeld. Vermoedelijk is hij hier uit de auto gezet. Is echter uitstekend verzorgd en opgevoed, rustig, gehoorzaam en aanhankelijk. Blaft niet.

Nu ben ik zelf geen hondenmens, maar mijn man (en vooral mijn kinderen) wel. Dit beestje echter zou heel goed in ons gezin passen, qua energie. En ik blijk vooral het wandelen erg leuk te vinden. Ze voelt zich hier ook al helemaal thuis. Probleem is echter dat we een kat hebben van een jaar. Ook een rustig dier, dat van huis uit met een hele drukke hond is opgegroeid, maar er inmiddels 9 maanden geen meer gezien heeft.

Nu wil ik toch kijken of het mogelijk is dit hondje eventueel in ons gezin op te nemen, maar de belangrijkste factor daarin is de kat. Ik weet inmiddels hoe je ze bij elkaar moet introduceren, maar ik vraag me af hoe snel je weet of het wat gaat worden, of dat het minimaal een kwestie van weken is. Kun je na een dag of twee al conclusies trekken ? Haar hier helemaal laten wennen en dan toch nog weg moeten doen, vind ik wreed.

Ons huis is groot, we hebben een grote tuin, we hebben tijd genoeg voor een hond, geld is geen probleem, aandacht ook niet, alleen willen we onze kat niet (langdurig) te kort doen. Kun je na een dag of twee al iets concluderen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Voor de hond is alles vreemd en dus vijandig.
Voor de kat is de hond een indringer, die ook nog eens veel aandacht trekt.
Hoe het verder gaat is niet te zeggen.
Mogelijk een paar weken en dan zullen ze zich enigzins aan elkaar aanpassen/ tolereren.
Mogelijk duurt dit een aantal maanden. :-(
Mogelijk blijven ze vijanden van elkaar.
De kat kan in de aanval gaan.
Maar het kan ook de hond zijn.
Je zegt dat de hond erg rustig is, dat kan een groot voordeel zijn.
Zijn ze bij elkaar, laat dan altijd een vluchtmogelijkheid voor zowel de hond als de kat.
Heb je een erg rustige kat, dan blijft het mogelijk bij een beetje blazen.
Hebben ze een probleem met elkaar, dan zo min mogelijk mee gaan bemoeien, ze moeten het zelf uitzoeken.
Tijdelijk de hond in een bench, als de kat er bij is, dan kunnen ze aan elkaar wennen, zonder dat ze elkaar aanvliegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

een eerste indruk kan je nooit meer overdoen, dus haast is een slechte zaak.
als het goed is zit de hond nu apart, en ben je bezig met geuren uit te wisselen.
dit alleen al, de dieren introduceren aan elkaars geuren, neemt enkele dagen in beslag.
neem voor iedere stap ruim de tijd, zodat alles heel ontspannen in z'n werk gaat.
vervolgens kan je zorgen dat de dieren elkaar kunnen horen , ruiken en zien, zonder dat er verder contact mogelijk is.
gaat dit er ontspannen aan toe, dan kan je de hond aangelijnd of in een bench houden, de deur openen en de kat zelf toenadering laten zoeken.
pas als ook deze ontmoeting ontspannen verloopt kan je de hond onder toezicht loslaten.
zorg voor hoge ontsnapplekjes voor de kat.
je begrijpt dat er bij een goede introductie langere tijd uitgetrokken dient te worden dan twee dagen.
neem je de tijd niet, dan kan het goed zijn dat je weer terug bij af bent op z'n best.
Rieneke1
12 jaar geleden
Als de kat met een drukke hond is opgegroeid, zal het geen problemen geven. De indruk in de jeugd gaat niet meer weg. Dus wat de kat betreft hoef je niet bang te zijn.

Een hond die pas in huis is, zal het achterste van zijn tong niet laten zien. Pas na twee weken weet je wat voor vlees je in de kuip hebt. Zaak is, dat je vanaf het eerste moment de hond grenzen stelt. Je moet dus geen medelijden met de hond hebben. Dat is niet nodig. Hij heeft nu een goed huis en daar is hij gelukkig mee. Honden kijken niet achterom.

Als de hond niet vriendelijk naar de kat is, moet je dat gelijk de kop indrukken. Dat is niet zo moeilijk. Waarschijnlijker is dat hij het allemaal wel best vind. De kat moet omhoog en weg kunnen. De hond kan je begrenzen, of door een riem, of met een bench. Ik zou het echter zonder beide doen.

Wees vriendelijk maar beslist naar het dier en maak goede afspraken met de rest van de familie, wat er getolereerd wordt en wat niet. Duidelijkheid is alles voor een hond.

Veel plezier met het nieuwe familie-lid. Als ik het zo lees, hebben jullie alles in huis om er een feest van te maken.

Toegevoegd na 12 uur:
Fijn dat het hondje weer herenigd is met zijn bazin.
En nu op je gemak informatie inwinnen over het hebben van een hond: boeken lezen, eventueel shows bezoeken en met eigenaren praten, buiten je ogen de kost geven. Een goede voorbereiding voorkomt veel problemen. Succes.
Ivana
12 jaar geleden
ik heb zelf ook een hond en kat eerst alleen een kat maar heb mijn ouders toch zover gekregen maar dat maakt niet zo heel veel uit (bij was het in 1 dag al goed)de maximale tijd is rond de 2 weken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing