Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn konijn eet dennennaalden van de kerstboom. kan dat kwaad?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Kerstbomen zijn volgens een informatiefolder van de Dierenbescherming giftig voor konijnen:

Spar - Picea soorten
Dennenfamilie
De spar is de bekende kerstboom. Tevens is hij leverancier van vurenhout.
De resten van de houtproductie worden verwerkt in zaagsel!
Giftige delen en stoffen:
De naalden en hars bevatten het giftige abietinezuur, sabineen en sabinol.
Symptomen:
Maagdarmontstekingen, buikvliesontsteking, nierfalen, verlammingen van het
centrale zenuwstelsel.

Bron: informatiefolder giftige planten voor konijnen en knaagdieren (juni 2012) van Dierenbescherming Utrecht.
De folder is gratis te downloaden op www.dierenbescherming-utrecht.nl

Daarnaast heb ik zelf ooit een konijn verloren doordat hij van de kerstboom had gegeten (bevestigd door dierenarts) dus ik raad het eten van dennennaalden door je konijn ten sterkste af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Veel konijnenverzorgers vragen zich af of het wel veilig is om een kerstboom in huis te halen, omdat de konijnen aan de takken kunnen gaan knagen of de afgevallen naalden op kunnen eten.

Gelukkig kunnen wij u zeggen dat een sparrenboom niet giftig is voor konijnen, maar veel kerstbomen worden bespoten met brandvertragers, pesticiden, kunstsneeuw en dergelijke. Ook worden veel bomen geverfd, en die verf kan ook giftig zijn. Let hier dus goed op bij het kopen van je boom.

Ook al is een kerstboom niet giftig, laat je konijn er niet teveel van eten, want hij kan gas, diarree of andere darmproblemen krijgen omdat hij het niet gewend is te eten. Door het eten van dennennaalden kan de urine van je konijn oranje kleuren. Hier hoef je je geen zorgen te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is heel erg slecht voor je konijn. In die naalden zit gif waardoor en konijn kan overlijden. Ken je de taxusstruik? Die heeft de zelfde naalden als een kerstboom. En dit naalden van de taxusstruik zijn ook super dodelijk dus! Uit de beurt houden dus van de kerstboom.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.wezooz.nl/video-tuin/taxus-giftig-of-niet-het-verhaal-achter-de-taxusstruik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn konijn is overleden aan een inwendige bloeding na het eten van dennennaalden dus laat hem alsjeblieft niet aan de kerstboom knabbelen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing