Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb 2 konijnen, maar is het nodig voor de gezondheid om 2 aparte drinkflesjes aan te schaffen?

En hoe zit dit met het voerbakje?

Internet is hier vrij verschillend over.

En voor de kenners: wat is het beste om te gebruiken als konijnentoilet vulling? Het zijn jonge konijntjes, dus ik weet niet of ik kattenkorrels kan gebruiken. Nu had ik er wat zaagsel in gedaan maar ze gaan er alleen in liggen en doen hun behoefte verder in de kooi. Tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Nee onzin, ze zullen zich er zelf niet aan houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ikzelf heb ook konijnen en inderdaad ook begonnen met 2 drinkflesjes, 2 voerbakjes enzovoort maar dat blijkt in de praktijk niet echt te werken. Ze drinken toch van hetzelfde flesje en eten uit hetzelfde bakje.. dus met eentje kom je gerust toe. Alles als je merkt dat een van je konijntjes ziek moest worden kan je deze best even apart zetten en een apart flesje/bakje geven zodat de andere het niet overkrijgt of dat je eventuele medicatie aan die ene konijn kan geven. Maar zolang ze gezond zijn, geen probleem hoor. Voor de stoelgang kan je gewoon stofvrije kattenbak korrels gebruiken. Dit herkennen ze niet als eten of nest en zullen ze snel genoeg door hebben waarvoor het dient. Konijnen zijn slimme dieren. Veel geluk ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de 15 jaar dat ik konijnen houdt, heb ik nog nooit aparte drinkflesjes of voerbakjes gehad. Dit is ook helemaal niet nodig. Je hebt de twee konijnen samen in een hok. Als er eventueel een ziek is dan besmetten ze elkaar ook wel zonder uit hetzelfde flesje te drinken.

Geef je konijnen elke dag een fles met vers water, elke dag onbeperkt hooi en daarnaast nog wat brok en/of groenvoer.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat betreft het konijnentoilet: Een geurloze en stofvrije kattenbakvulling volstaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vulling van het toiletje maakt niet zoveel uit. De plaatsing is wel belangrijk. Kijk eerst eens op welke plek ze het liefst hun behoefte doen, vaak is er wel één bepaald hoekje. Zet daar het bakje neer en doe er alvast wat uitwerpselen in. Hang hooi hoog, bv in een ruifje of zo'n hooibal, als het op de grond ligt willen ze het niet meer eten en hooi is juist het allerbelangrijkste voer voor ze. Je kan best 1 drinkfles en 1 voerbak gebruiken, als het bakje maar groot genoeg is om met z'n tweetjes uit te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing