Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe leer ik mijn hond dat ie de bal MEENEEMT als ik hem terugroep bij het spelen??

Apporteren dus. Hij rent achter de bal aan, gaat ermee spelen, en komt terug zonder bal. Dan zeg ik "pak het balletje!", gaat ie naar de bal, ruikt eraan, en komt weer zonder bal terug. Ik krijg hem maar niet aan z'n verstand gebracht dat ie die bal MEE moet nemen....... Snoepjes heb ik al geprobeerd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

ik had precies t zelfde met mijn lieve hondje.
Wat ik heb gedaan waardoor zij weer achter de bal aanrent hem pakt en dan hem keurig voor me voeten loslaat ;
gooi de bal (niet te ver) en ren erachter aan met je hond pak de bal en ren terug naar waar je stond en leg de bal neer doe dit een paar keer en dan gooi je de bal en je rent maar de hond heeft door dat de bal gepakt moet worden dus de hond pakt de bal waarschijnlijk en ren samen weer terug.
Zo heb ik dit gedaan
TIP: doe dit eerst een paar keer aan een riem/lijntje en daarna los, als je de hond los heb ren je nog een keer samen en dan rent hij wel zelf den ik dan!
doet hij/zij dit niet dan opnieuw doen
SUCCESS!!!
Anik,voor Doodie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

eigenlijk moet je met hem spelen met de bal, nee om het balbezit spelen, zodra hij dóórheeft dat jij de bal wil hebben, zal hij de bal willen pakken, in bezit hebben. zodra dát gebeurt, ben je d'r.
dus: een soort van "vechten" om de bal, zodra je de bal hebt, doen alsof je hem weer gaat weggooien en dan weer spelen met hond en bal... en af en toe een keertje gooien, anders blijft hij misschien niet enthousiast.

succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zult hem moeten leren dat de bal pakken iets oplevert, dus begin met de bal bij je neer te leggen. Ruiken is iets lekkers....na verloop van tijd is pakken iets lekkers. En zo langzaamaan uitbouwen naar brengen en loslaten. Dicht bij je, zodat je direct kunt reageren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan hem een riem omdoen tijdens het apporteren.
Je gooit balletje klein stukje van je af, laat hem er heen gaan en haalt hem aan de lijn naar je toe, met balletje.
Als hij met het balletje vlak bij je is, ga je hem eerst aaien, daarna pas commando 'los'.
Je kan er ook voor kiezen dit met twee balletjes te doen.
Als hij bij je is met de bal, krijgt hij een nieuwe bal en mag hij nog een keer. Sommige honden vind het gewoon niet leuk om te doen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met deze oefening werkt de klikker heel goed.
Neem de bal in je hand en geef de bal aan je hond,alleen niet loslaten.
Laat de hond de bal los,dan gelijk een klik met direct erna iets lekkers en met het lekkers bedoel ik niet de dagelijkse snoepjes,maar echt iets lekkers dat hij normaal niet krijgt zoals een stukje gekookte kip.
Na een paar keer dit geoefend te hebben,leg je de bal voor je neer,zodra je hond naar de bal komt en alleen al ruikt dan klik-lekkers.
Gaat dit goed,dan een aantal keer oefenen als je de bal bij je neerlegt en de hond de bal pakt,zodra hij de bal pakt,direct erna klik-lekkers.
Dan na een aantal keer oefenen,de bal iets van je af gooien en zeggen apport,gaat de hond naar de bal en pakt de bal vast,hier roepen op een vrolijke toon en als hij dan met de bal komt,je hand naar beneden houden zodat hij ook begrijpt dat hij de bal in de hand moet geven,hierna weer direct klik-lekkers.
Je zult zien als je dit een paar keer per dag oefent,je hond het snel door hebt wat de bedoeling is.
Op die manier kun je de bal steeds een stukje verder weggooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als hij het niet doet moet je de hond gewoon op z'n kop geven, vanzelf leert hij het dan wel aan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing