Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

de kippen van iemand die ik ken zijn erg mager. wat kan ik hier aan doen?

de kippen krijgen op dit moment legmeel en gemengd graan te eten.
ook krijgen ze schelpengrit, maar ik heb het idee dat dit soort grit meer voor de kalk is en niet voor het vermalen van voer.

hopelijk kan iemand mij wat meer uitleg geven!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K
Rieneke1
11 jaar geleden
zijn ze ontwormd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze goed voer krijgen en ook groen krijgen lijkt me alles okee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En je weet zeker dat het niet aan het ras ligt?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik neem aan dat het goede legkippen zijn, die erg veel van de energie uit het voer gebruiken om hun dagelijkse ei te produceren, vanwege de schaal hebben ze ook veel kalk nodig in het voer, ergo schelpengrit, kauwen moeten ze inderdaad wel met het grit doen.
Legkippen zijn sterk gefokt op het zoveel mogelijk energie in de eieren steken en zo weinig mogelijk in het eigen lichaam. Commerciële legkippen zijn meestal een F1, een kruising tussen twee raskippen met een heel voorspelbare genetische uitkomst.
Het is een beetje klagen dat marathonlopers of windhonden mager zijn, op zich is daar niets slechts aan, zeker in vergelijking met overgewicht. Ook melkkoeien zijn trouwens mager om dezelfde reden. Hun genen zijn zo uitgeselecteerd dat zoveel mogelijk in de melk gestoken wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kan 144 bellen dat is de landelijke meldlijn waar je contact mee opnemen als je dierenmishandeling en/of verwaarlozing vermoed.
Die kunnen dan komen checken of het nodig is in te grijpen of een waarschuwing te geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit lijkt me overdreven. Als de kippen gewoon te eten krijgen zou het goed moeten gaan.
Dat grit is waarschijnlijk wel voldoende. Het is vrij normaal dat kippen in de winterperiode magerder worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen verstand van kippen.
Ik geef ook maar antwoord omdat ik denk vraagsteller hiermee te helpen.
En ik dacht dat het misschien om verwaarlozing ging.
Overdreven,jeez,bedankt zeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt een duidelijke optie als antwoord, gegeven, inclusief link zodat de vraagsteller zelf overige info op kan zoeken. + van mij.
Ivana
11 jaar geleden
Voor het ruien hebben kippen heel veel energie nodig. Het kan dus best zijn dat ze nog niet helemaal door de rui heen zijn. Als dat eenmaal gebeurd is worden ze waarschijnlijk wel weer wat dikker. Als verder het hok niet vochtig is en goed schoongemaakt en ze hebben voor de nacht een goed binnenhok, dan moeten ze gewoon nog even 'op orde' komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij ook een plus ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Momenteel zijn sommige kippen ook in de rui bij mij,ik geef ze wat extra voer,en meng er hennepzaad doorheen,kan je los kopen bij een voederzaak.Dat bevat wat olie en maakt ze sterker in de kou.Schelpengrit is goed voor de eierschaal,als ze dat niet krijgen worden de eierschalen dunner,soms zelfs kan het dat er geen eens een schaal om het ei zit.Dat hebben ze dus echt nodig.En biologische appelazijn aan het water toevoegen met een beetje honing is ook heel goed voor ze.Momenteel brand er ook een warmtelamp in het nachthok,om de bittere kou tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij een min. Kippen zien er wel vaker magertjes uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de aardige reactie's!
Ik wil alleen maar behulpzaam zijn hoor,ik dachtdat er misschien sprake was verwaarlozing(dat maakte ik er uit op tenminste)
Hoe kippen er door het jaar heen uit moeten zien heb ik flauw idee van,ik heb misschien 2x een levende kip gezien op een kinderboerderij^_*
Wie lullig wil reageren,als je je daar fijn bij voelt:zielig hoor,
zegt meer over jullie dan over mij.
Het voedsel mengen met volle melk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding