Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kater zit ineens buiten te jammeren, wat betekent dit ?

mijn kater, (asielkat; bijna ongeveer) 10 jaar oud, is kerngezond, zit ineens sinds een maand misschien buiten in de tuin te jammeren, ga ik er naar toe, hij houdt op en komt mee naar binnen (heeft een kattenluik, dus kan buiten blijven).
begrijp niets van het jammeren, wanneer en waarom jammert een kater, wat houdt dat in ?

Toegevoegd na 12 uur:
ben iets vergeten: had 2 katers, sinds juli 2011 nog maar een. sinds ongeveer een maand is de kat waar het om gaat erg aanhankelijk geworden, bij je liggen/in je armen liggen - nu dus ook, tikken met 1 vinger :)

Toegevoegd na 22 uur:
allemaal hartelijk dank voor de antwoorden/suggesties/ adviezen en reacties. ik kan maar 1 iemand kiezen helaas!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Weet je zeker, of hij helemaal gezond is?
Een kat gaat niet zomaar ineens na 10 jaar ergens zitten jammeren.
Het klinkt voor mij, alsof hij ergens last van heeft (meest voorkomend zou dan blaasgruis zijn of blaasontsteking)
En dat jouw komst, hem afleidt.

Wanneer en waarom jammert een kat: als hij ergens last van heeft.

Ik heb een kat gehad, die zat ook 'zomaar" te jammeren.
Dat nam steeds meer toe. Totdat het plots op een dag heel urgent werd. (oorverdovend, constant. Heeeeel duidelijk dat hij echt pijn had)
Het bleek, dat hij last had van blaasgruis.
Dat irriteert in de blaas (en bij deze kat was de plasbuis verstopt geraakt, waardoor het erg urgent werd)

Misschien kan je overleggen met je dierenarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Jouw kater gaat onder invloed van hormonen lekker roepen en zeuren om een poes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begrijpt de kat de functie van het luik nog wel? Het kan zijn dat'ie lichtjes dement aan het worden is, dat 'ie om jouw aandacht vraagt om naar binnen te kunnen... Het kan ook zijn dat'ie het wel makkelijk vind dat jij de deur open komt doen, dat'ie zich van de domme houdt. Katten zijn soms behoorlijk uitgekookt daarin!
Mijn kat is echt tot dat laatste in staat he, gaat'ie voor het raam zitten en wachten totdat wij de deur open doen. Als we niet in het zicht zitten gebruikt 'ie wel het luik!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook wij hebben een jammerende kater. Hij zit dan bijvoorbeeld boven en mauwt dan heel hard en klagerig. Volgens de dierenarts is hij kerngezond. En op ons komt het over alsof hij aandacht wil. Wanneer we naar hem toe gaan of hem roepen houdt het op. We moeten er wel om lachen. In jouw geval zou ik zeker de dierenarts bezoeken en kijken of het een medische reden heeft. Hopenlijk is het een vraag om aandacht!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had precies het zelfde, alleen werd er op een gegeven moment niet alleen in de tuin gejammerd, maar ook midden in de nacht als wij in bed lagen. Het was nog luider dan een krolse kat!
Wij hebben uiteindelijk bedacht zat het zeer waarschijnlijk een combinatie was van doofheid en dementie. Dus hij blert zo hard omdat hij zichzelf niet hoort, en hij is helemaal in de war. Waar is iedereen toch!?
Ga er wel mee naar de dierenarts, er kan ook sprake zijn van een verstoorde schildklierfunctie. Dit komt vaker voor bij ouderr katten en ze kunnen hierdoor naast vermageren ook erg onrustig gedrag gaan vertonen.

Toegevoegd na 2 minuten:
dus even mee naar dierenarts, ook om andere dingen uit te sluiten..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is het niet mogenlijk dat hij zijn vriendje mist en hem roept?want zo ver ik begrijp stopt hij als je er naar toe gaat en hij loopt mee ,ook wilt hij kroelen en is aanhankelijk ook komt hij door het luikje .een kat licht dement komt niet meer omdat hij zijn huis niet meer kan vinden en zoekt ergens een plek om te slapen en begint met zwerven .troost hem geef iets meer aandacht en speel met hem ,dan kan je hem beter in de gaten houden en als je dan afwijkend gedrag zie ga dan voor de zekerheid naar de dierenarts ik ben een poes kwijtgeraakt en de ander loopt nog steeds te roepen en te zoeken zowel binnen als buiten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing