Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan ik mijn schildpad leren uit de hand te eten?

ik wil dat mijn schildpad uit mijn hand eet, maar hoe leer ik hem dat.

Toegevoegd na 1 uur:
roodwang schildpad

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Niet.

Een schildpad is een solitair levend dier dat geen sociale gevoelens heeft en daar door ook geen kunstjes zoals uit de hand eten aangeleerd kan worden.

Een schildpad is een kijk en geen knuffeldier, dit houdt in dat je het dier beter in zijn terrarium / aquarium kunt laten verblijven en op een meer natuurlijke wijze aan zijn voedsel kunt laten komen.

Toegevoegd na 1 uur:
Na aanvulling vraag;

Een Trachemys scripta elegans (roodwang) kan niet uit de hand eten, het dier heeft geen tong en kan zonder water het voedsel dan ook niet doorslikken.

Daarbij neemt een T.s.elegans het niet zo nauw als hij zijn eten pakt waardoor je grote kans loopt gebeten te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is wel mogelijk hoor, schildpadden zijn dan geen sociale dieren, maar dieren kan je wel gewoontes aanleren!

voordat je zijn voerbak neerzet eten bied je hem eerst zijn voedsel aan vanuit je hand. als hij niets wil uit je hand, probeer het iets later dan weer vanuit je hand en zet daarna pas zijn voerbak neer. hij heeft vanzelf door dat er ook voedsel te halen is vanuit jouw hand.

ga verder ook rustig met hem om qua optillen enz, zodat hij zich wel vertrouwd kan voelen en niet schikt en zich terug trekt.
as hij zich toch terug trekt als schik reactie maar niet door jouw toedoen, kan hij wel de associatie leggen door jouw aanwezigheid... waardoor het nog langer kan duren voordat hij uit je hand komt eten.

Toegevoegd na 3 minuten:
en natuurlijk met veel geduld :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet.

Om te beginnen heb je inderdaad dat bijtgevaar. Als ze klein zijn zullen ze dat helemaal niet doen. Als ze groter worden zullen ze je misschien alleen bijten als je hen daar gelegenheid toe geeft. Misschien, want dat ligt in de aard van het beestje, de ene zal snel bijten, de andere nooit en nog een andere zal je waarschuwen door eerst te dreigen. Maar als je gaat voeren met de hand? Nou dan vraag je er wat mij betreft om. Vooral als de schildpad nog niet vertrouwd is met je aanraking of 'dichtbij aanwezig zijn' zal hij eerst van je vluchten en kan je dus moeilijk eten geven. Het is ook niet de bedoeling dat je je schildpad daar vertrouwd mee gaat maken. Een schildpad is géén knuffeldier! En hoort dus bijgevolg niet uit de hand gevoerd te worden.

Probeer op een gezonde manier een band op te bouwen met deze kijkdieren. Na een tijdje kunnen ze je leren kennen. Dat doe je enerzijds door hen jou met etenstijd te laten associëren en anderzijds door veel tijd met hen door te brengen. Dat doe je dan niet door hen 'lastig te vallen' (want zoals ik al zei, het zijn geen knuffeldieren, een schildpad neem je dus enkel vast om hem te verplaatsen om het verblijf schoon te maken, om hem te wegen, om er mee naar de dierenarts te gaan, etc...) maar gewoon door veel aanwezig te zijn in de buurt van het terrarium of aquaterrarium. Met bepaalde schildpadden is het dan wel mogelijk min of meer een band op te bouwen in die zin dat ze je zullen volgen als je voorbij het schildpaddenverblijf loopt (of is dat misschien toch gewoon omdat ze denken honger te hebben? ;P).

Kortom, je kan een schildpad niet uit je hand laten eten en dat is maar goed ook, want het is en blijft een kijkdier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De rood wang schildpad moet eerst gerust gesteld worden en dan vertrouwen opbouwen met jou begin met een lepeltje maden en dan eet hij na een tijdje al sla uit eigen ervaring
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing