Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Stel je neemt een hond van bijvoorbeeld 3 jaar oud. Hoe kun je hem dan laten wennen aan nieuw 'plas tijden'?

De hond is dan al zindelijk van de vorige baas, maar hij is bijvoorbeeld gewend om elke 3 uur uitgelaten te worden. Hoe kun je de hond dan laten wennen aan een tijdje langer niet uit te gaan en langer alleen thuis laten?

Ik heb nog geen hond, ik wil dit eerst goed uitzoeken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Dat hangt er sterk van af wat ; een tijdje' is. Een hond moet toch al snel minimaal 4 keer per dag worden uitgelaten, wat inhoudt dat je er toch wel elke 4 a 5 uur even met hem op uit gaat.

Als zijn blaas dat redt, zal het eenvoudig zijn de drie uur tussenliggende tijd op te voeren tot vier en misschien zelfs wel vijf uur. Redt-ie dat gewoon niet, dan zul je er toch vaker met hem op uit moeten.

Een hond is deels een gewoontedier (net als mensen), dus de gewoonte elke drie uur te gaan plassen kun je best langzaam wat verschuiven (in stapjes van een half uur per week ofzo) maar de natuur heeft natuurlijk wel haar beperkingen. Dus als je van plan bent hem 8 uur achter elkaar alleen te laten, zul je niet raar moeten opkijken van een ongelukje. (Al kun je je in dat geval sowieso beter afvragen of je wel een hond moet nemen).

Dat op regelmatige basis alleen thuis laten in principe natuurlijk ook geen goed idee is, hoeft geen betoog. Een hond is nu eenmaal een levend wezen dat veel aandacht nodg heeft, en geen huisdier voor mensen die hele dagen werken met niemand thuis, of je moet een hele goede oppasregeling treffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe is het voldoende om een volwassen hond drie keer per dag uit te laten waarvan s'ochtends en s'middags lange loop,ren en speeltijden worden gedaan,s'avonds volstaat het om de hond gewoon goed uit te laten en dit is meestal 15 a 20 minuten,het verschil zit ook in het hebben van een reu of teef.
Reuen plassen vaak meerdere keren en teefjes doen dit meestal maar één of twee keer eer ze uitgeplast zijn.

Als je een hond kiest die gewend is om elke drie uur naar buiten te gaan,dan kan je dit in korte tijd verlengen door om de 4 uur te gaan,en dit bouw je op tot je aan de normale uitlaattijden zit,maar als het goed is moet een volwassen hond dit al heel snel door hebben.
Zelf ging ik s'ochtends de eerste keer rond 7.00 uur/7.30 uur,s'middags was het rond 15.00 uur/15.30 uur en dan s'avonds de laatste keer rond 22.00 uur.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook met het wennen om alleen te zijn,bouw je dit langzaam op,eerst 10 minuten,dan 20 min. gaat een half uurtje goed,dan doe je er een kwartiertje bij enz......
Gemiddeld kan je een hond 3 a 4 uur alleen laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hond kan niet klokkijken. De gemiddelde hond zal het weinig tot niets kunnen schelen of hij nu om 13:00 uur of om 14:00 uur wordt uitgelaten. Belangrijk is dat hij in totaal iedere dag voldoende beweging krijgt en voldoende mogelijkheden om zijn behoeften te doen.

Als een hond in een nieuw huis komt te wonen, zal hij het echt niet raar vinden, dat er ook andere dingen dan alleen zijn woonomgeving veranderen. De meeste honden nemen de dingen zoals ze komen. Of een hond echt moet wennen aan nieuwe plastijden, vraag ik me sterk af.

Iedere hond moet iedere dag minstens drie tot vier keer worden uitgelaten, maar vaker mag natuurlijk ook. De tijdstippen van het uitlaten moeten natuurlijk verdeeld zijn over de dag.

Wie een hond veel aandacht en liefde, een goede verzorging en voldoende en gezond voedsel geeft, een consequente opvoeding biedt en hem voldoende uitlaat, hoeft zich verder, naar mijn idee, weinig zorgen te maken.
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing