Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik wil gaan barfen met mijn katten. Wat is een goed schema om over te stappen, met duidelijke hoeveelheden en soorten vlees?

1 van mijn katten heeft al heel lang last van overgevoeligheid voor bijna alle merken brokjes. Veel huid en jeuk problemen, maar met 3 katten in huis is het zo lastig aparte brokjes te voeren......vers voer is voor alle katten het meest gezond uiteindelijk en ga ervan uit dat alle ongemakjes door barfen zullen verbeteren. Ik kan alleen nergens een "overstap" schema vinden. Een soort weekmenu met duidelijke hoeveel heden zou het mooiste zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Rieneke1
12 jaar geleden
is kompleet vers voer geen idee?
scheelt veel uitzoekerij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je die gewoon bij de dierenspeciaal halen rieneke? Van welk merk?
Rieneke1
12 jaar geleden
jazeker kan je dat bij veel dsz halen, mits ze een vriezer hebben staan.
er bestaan meerdere merken; carnibest is een bekend merk.
carnibest heeft ook een versie zonder graan voor suikerspinnertjes; ook handig voor katten met een intolerantie of allergie voor granen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier bij de jumper hebben.ze "bandit" is dat ook een goede?
Rieneke1
12 jaar geleden
hardloper: bone and raw food. niels, bandit is ook bekend, maar ik heb zelf geen ervaring met kvv.
Rieneke1
12 jaar geleden
voor deze kat zou ik trouwens voor de diabetes versie van carnibest gaan, omdat die graanvrij is.
van bandit weet ik dit niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee ens rieneke....ik snap zowiezo niet waarom de meeste goedkope brokje altijd granen en worteltjes en doperwtjes toevoegen...ik bedoel...heb je wel eens een wilde leeuw tijger enzo op een worteltje zien knagen?? ik heb wel een pot met een kluit gras in huis staan aangezien katten die buiten komen dat ook wel eten om te kotsen....hoe zit dat met haarballen enzo als je barft? En kuikens geven....geeft dat troep in huis?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah okee. Wat geef je naast dat carnibest? Aangezien het een compleet voer is? Afgezien van water natuurlijk :)
Rieneke1
12 jaar geleden
wicca, de hele huisdiervoedingsindustrie is gebaseerd op afval van andere industrieen.
hoe het met haarballen zit weet ik niet, want ik barf niet.
denk dat barfen huid en haar ten goede zal komen, dus vermindering van haarballen.
als je kuikens geeft, worden veel katten in eerste instantie wild, en jassen ze het beestje de hele tent door.
dat went na verloop van tijd, en dan eten ze netjes hun kuikentje zonder gedoe.
ik geef gewoon in de keuken, daar ligt zeil.
na afloop een lapje er over en klaar. niels, dat voer is kompleet, daar hoef je verder niets naast te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is zelfs een speciaal forum voor mensen die hun huisdieren laten barfen. Google maar even op barfplaats.
Rieneke1
12 jaar geleden
tacuma, voernatuurlijk.nl is ook erg informatief. wicca, geef je geen soft malt pasta (gimpet)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, het gras werkt ook goed en als ik Loetje op het speciaalvoer heb staan voor de gevoeligheidsreacties heeft ze veel minder jeuk en zijn de haarballen al een stuk minder, maar de andere katten vinden haar voer ook heerlijk, en daar is het te duur voor. En loetje heeft toch nog wel jeuk....daarom wil ik over op barfen....dat kunnen ze allemaal eten en lijkt mij het beste en ga dr vanuit dat de jeuk dan wel weg gaat en het likken nog minder gaat worden......wel heeeeel soms zo'n wiskat snoepje tegen haarballen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Rieneke : herkenbaar ; dat gespeel met eendagskuikens en diepvriesmuizen :lol:
Maar nooit zo lang achter elkaar gegeven dat ze er aan gingen wennen moet ik zeggen.
Overweeg zelf ook weer te gaan barfen, als ik in de buurt adresje vind, want wil er niet steeds voor naar Nederland, en alleen eendagskuikens vind ik wat eenzijdig, al weet ik dat katten niet zoveel afwisseling nodig hebben als mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem eens een kijkje op http://www.barfplaats.nl/forum/index.php Daar vindt je alles over barfen bij katten en er zijn leden aanwezig die er al een tijdje ervaring mee hebben.
Rieneke1
12 jaar geleden
alleen kuikens zou idd al snel tot tekorten leiden. ik voer brok, ad libitum.
verder ontbijt van kuiken of muis, en in de middag een schaaltje vers rauw vlees, of een enkele keer vis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allemachtig wat een toestanden zeg met een kat.
Wist niet eens dat het bestond allemaal.
Geef altijd droge kattebrokjes, nooit iets anders en heb een zeer gezonde kat, maarrrr en daar zit het voordeel denk ik, de kat leeft vooral buiten in de tuin, het natuurpark en een mini camping van de buren.
Iedereen heeft hier kippen en/ of vogels, dus muizen!
En die zie ik nog al eens krakend en wel, in het kattebekje verdwijnen, maar ook een kikker, visje of jonge vogeltjes.
Rieneke1
12 jaar geleden
hahaha ed, jouw kat regelt het zelf wel :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha een zelfredzame kat! Maar dat is wel wat ik bedoel eigenlijk. Als jij kijkt naar het natuurlijke eetgedrag van beesten zul je zien dat een kat geen granen en worteltjes eet.....wat wel allemaal in (goedkopere) brokjes zit gestopt. Loetje (die met jeuk) komt wel buiten en die vangt regelmatig wat, maar de andere 2 zijn raskatten die binnen zijn. Mensen zouden meer naar het natuurlijke gedrag van hun huisdier moeten kijken en ze daarna behandelen voor zover mogelijk. Ik ben geen tegenstander van brokjes hoor, maar de argumenten van de fabrikanten stoort me mateloos! Zoals goed voor het gebit, extra vitamines enzo enzo.....ze misleiden mensen gewoon, mensen denken ah, das gezond voor mijn kat en kijken daarom niet verder...jammer.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik heb dit voor je gevonden:

Een gemiddelde volwassen kat eet van deze samengestelde voeding ongeveer 100 gram per dag. De meest natuurgetrouwe percentages zijn: 3 tot maximaal 5% lever, 10% hart, 10 à 15% bot en tot slot 70 à 77% spiervlees. Onder spiervlees valt al het vlees wat geen orgaan is, hierbij kun je denken aan kipfilet en kopvlees etc. Geef een kat deze percentages het liefst elke dag: Katten, eten in tegenstelling tot honden in de natuur voornamelijk gehele prooidieren. Het is daarom ook veel natuurlijker om elke dag deze genoemde percentages te verstrekken: een muis is ten slotte ook een "compleet pakketje". 
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ze smikkelen hier van muizen en kuikens,ook goed voor de tandjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammie haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar moet ik dan elke dag van alles wat geven? of is de ene dag kipfilet en de andere dag bv lever? want dan is de maaltijd lever wel erg weinig....of snap ik het verkeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles op 1 dag. Dus ongeveer 100 gram en dan de procenten bij houden.
Dus elke dag en lever en hart en bot en spier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok, bedankt niels.....dan ga ik eens rondkijken of het goedkoper is om zelf deze mix te maken en invriezen of dat kant en klaar voordeliger is.......het bot laat ik eerst maar even achterwege......na een tijdje zal ik eens met babymuisjes beginnen, daarna een volwassen muis, kuikentje enzo.....bot vind ik nu nog wel eng eigenlijk.
Rieneke1
12 jaar geleden
wicca, bij de poelier kan je gemalen kippenkarkas kopen, kost geen drol.
de meeste katten vinden het heerlijk, en zo krijgen ze toch hun bot binnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie tip rieneke! is dat dan een brij/soort gehaakt of nog vrij grof?
Rieneke1
12 jaar geleden
het is een soort gehakt wat je dan krijgt.
ik betaal ruim een euro voor een kg.
ook hartjes en maagjes kan je daar halen voor weinig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let wel dat bot erg belangrijk is om calciumtekort te voorkomen.
Rieneke1
12 jaar geleden
precies niels, als je gaat barfen moet je dat secuur doen of niet.
is dat teveel gedoe, neem dan kvv.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
100 gram lijkt me- als ik naar mijn eigen kat kijk - wel erg weinig. Maarja, ik denk dat het ook wel uitmaakt of je kat 3 kilo weegt of 9.......
Ik zou nog even goed uitzoeken hoeveel gram barf per KILO een kat per dag moet hebben.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de carnibest site: per 4 kilo kat, 80 gram.vlees. (afhankelijk van het soort carnibest maar ligt allemaal rond de 80 gram) Mijn 4 kilo wegende kater krijgt 60 gram droog voer. Maar ik wil ook langzaamaan naar de versvoer toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alsnog bedankt!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding