Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is dit een rat of een grote muis? zie foto

Kan een muis zo groot worden? Lijfje is ong 11/12cm. Mijn witte kat zazoe bracht een week of 5 geleden 2 kleine muisjes mee en heb ze gered en maar in een kooi gezet maar die worden zo groot!?

Toegevoegd na 1 uur:
Staart is ong 10/11cm

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

een muis ziet er heel anders uit, ik heb muizen gehad, als huisdieren.
de vorm van het lichaam is een rat, de vorm van de nek/kop: absoluut een RAT !
een zo lange staart van 10/11 cm bevestigt mijn mening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Vrijwel zeker heb je een bruine rat in je hokje zitten, zeker als het lijf 10 centimeter groot is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het plaatje al genoeg zegt, ratten zijn dikker, en hebben een veel grotere staart, en ratten die buiten leven zijn meestal bruin! Zazoe heeft een muis gevangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn maar enkele mogelijkheden, de bosmuis, de grote bosmuis, de dwergmuis en de huismuis. De grote bosmuis kan 12 cm lang worden, maar heeft grotere ogen en oren en heeft een lichtbruine vacht. Hetzelfde geldt voor de bosmuis, die een slagje kleiner is. Ik houd het dus op een flinke huismuis, de maximale lengte zou ruim 10 cm zijn, maar je hebt deze muizen blijkbaar goed gevoerd. Het betrouwbaarste kenmerk voor huismuizen is de muffe muizengeur die ze verspreiden, die zou je geroken moeten hebben.

Veldmuizen (engels, voles) komen niet in aanmerking omdat ze niet zo'n lange snuit hebben. Ook ratten hebben niet de puntige snuit van het dier op de foto.

Toegevoegd na 8 minuten:
Eén mogelijkheid blijft nog over, dat is de zwarte rat, een dier dat in Nederland zeldzaam is behalve in Zeeuws Vlaanderen. Als het een zwarte rat betreft (staart langer dan het lichaam), dan is het wel een waardevolle waarneming. Kan via de zoogdiervereniging of waarneming.nl worden gemeld.

Toegevoegd na 1 uur:
Op de foto van de zwarte rat in de derde bron zie je dezelfde roze voorpoten , spitse neus en leigrijze kleur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een muis. Een Bosmuis of een Veldmuis denk ik. die kunnen inderdaad wel eens 11 - 12 centimeter worden. Huismuisjes zijn vaak iets kleiner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt mij een rattenkind,ik zie ze s avonds bij ons in de schuur,en muizen groeien toch niet zo vreselijk hard dat het begint op te vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb ratten en muizen gehad. Over duidelijk een muis, dat zie je aan zijn koppie. Het is geen standaard kleurmuis die door mensen als huisdier gehouden wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing