Hoe kan het dat mijn hond op bekende plaatsen nogal geneigd is om strak aan de lijn te lopen en bij vreemd terrijn ze keurig naast me loopt?
Sinds kort ben ik de bekende uitlaatrondjes aan het uitbreiden en ga dan een hele andere route lopen die ze nog niet kent.
Wat me opviel was dat ze op die onbekende plaatsen keurig naast me blijft lopen en de riem mooi met een boogje hangt, terwijl de voor haar bekende plaatsen het veel lastiger voor mij is om haar naast me te laten lopen omdat ze dan veel meer aan de lijn trekt, iets wat ik uiteraard corrigeer
Ik heb ook veel over mezelf geleerd door mijn honden. Maar dat betekent dan wel, dat de hond niet zo goed luistert naar deze leider (vraagsteller) op bekend terrein.
Als je bij spelen met de hond de teugels laat vieren, is er ook geen direct leiderschap in het spel. Wél als je dan alle eisen inbouwt: nooit de hond laten winnen en apporten op de juiste wijze terugbrengen en aangeven.
De hond van bijna 9 jaar is zo geconditioneerd, dat het vanzelfsprekend is dat hij je los volgt. Hij heeft ook de drive niet meer om er zelfstandig vandoor te gaan. Dat neemt normaal na 7 jaar af.
Een hond van twee jaar is nog volop in de opvoedingsperiode. Is het een levenslustig karakter dan wil hij gewoon doorlopen op bekend terrein.
Mijn trainer zei altijd: pas met drie jaar weet je wat je in de hand hebt en is de jeugd beteugeld.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.