Wat is de beste lamp voor een zaagrugschildpad?
Ik ben opzoek naar een UVB-lamp voor mijn zaagrug-waterschildpad. Het dier heeft namelijk witte vlekken op zijn schild waarvan sommigen nu een beetje zacht beginnen te worden. De lokale dierenarts denkt dat het aan de lamp zou kunnen liggen. Ik heb (onderandere) van hem gehoord dat een UVB lamp een goede lamp is. Maar welke? Ik zie zoveel verschillende lampen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Wat me opvalt is dat mijn schildpad ook amper groeit. Wellicht komt dit door de slechte verschilding, waar de witte vlekken op zouden kunnen wijzen..
Er zit nu een UVA lamp in. De lamp hang ongeveer 15 cm boven het eilandje/dock. Waar moet ik op letten? Wat is goed om te weten bij de aanschaf van zo'n lamp? Blijkbaar heeft de dierenwinkel niet genoeg ervaring hiermee..jammer genoeg. Suggesties zijn meer dan welkom.
Ik geef hem heel af en toe droogvoer, ik doe een paar keer in de week turtlevit in het aquarium en als hoofdvoer is het voornamelijk die zakjes voor de kat van bijv. felix, met vis, vlees en daarnaast soms andijvie of een stukje komkommer, waar hij overigens erg gek op is!
Bij voorbaat dank voor de tijd en moeite!
Dit vond ik mbt de vlekken in het schild van je schildpad:
http://www.dierenkliniek.com/web/index.php?page=Ziekten_Schildpad
Ik vraag me af of het inderdaad aan je lamp ligt of aan voeding (zoals de website suggereert Vitamine D3 tekort).
Ik zou morgen deze dierenarts gewoon even bellen en je vraag voorleggen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.