Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kun je een volwassen kat, die dit altijd mocht, afleren om op aanrecht/tafel/bank te zitten?

None

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

Met de plantenspuit water op de kat spuiten zodra ie dit doet. Ze kunnen iets heel snel afleren. Dit is de snelste
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal lastig worden.
De kat is immers gewend dat dit gedrag gewoon mag.
Als je hem nu gaat straffen voor dit gedrag, krijg je een ongelukkige kat die jou niet begrijpt.

Wat je het beste kunt doen is de kat, telkens wanneer hij op het aanrecht, de tafel op de bank zit, oppakken en ergens anders neerzetten.
Zijn er trouwens nog plekjes waar het arme beest WEL mag zitten?
Waarom mag hij niet op de bank?
Schaf anders een fijne kattenmand voor hem aan, en zet 'm daar in als hij op de 'verkeerde' plek gaat zitten.

In ieder geval: Niet straffen, dat gaat niets opleveren, en je krijgt er een kat van die er niks meer van begrijpt. Hij kan nukkig worden of, erger nog, vals gedrag gaan vertonen.

Kortom: Denk nog eens na of het nou echt zo erg is dat de kat op bepaalde plekken zit. Schaf een fijne kattenmand aan. Haal hem telkens met zachte hand weg van de ongewenste plek. En blijf lief voor hem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leg aluminiumfolie op het tafelblad of aanrecht met daar bovenop een flink aantal vol opgeblazen ballonnen. Een kat houdt niet van alufolie en één of meer van de ballonnen zal knappen, waardoor hij schrikt. Zeg tegelijkertijd duidelijk: “NEE.” Wanneer dit 2 tot 3 weken wordt volgehouden, zal de kat afleren, op tafel of aanrecht te springen. Hij associeert het aanrecht of tafel dan met hard geluid, waar hij een hekel aan heeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://plazilla.com/gedrag-en-opvoeding-van-de-kat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
was een kat een hond: probleem opgelost. een nieuw commando en de hond heeft (af) geleerd wat hij moet doen.
bij de kat is dat anders, de plantenspuit werkt niet (kat snapt het niet), een grote mond met bevel werkt niet (kat snapt het niet), wat misschien wel op de lange termijn werkt is met snoepjes, sommige katten zijn daar gevoelig voor: ik hoop dat dat lukt.

als je katten hebt gekozen, dan weet je, net als bij honden, dat ze haren hebben en daar hebben wij borstels en kammen (en de furminator -onderhaar verwijderen) voor om bij de kat de hoeveelheid haar te bedwingen, dwz dat het haar toch uitvalt, maar als je dagelijks je kat borstelt of kamt houd je het onder contrôle!

als je daar geen zin of tijd voor hebt/wilt maken, jammer dat is namelijk de beste oplossing...!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plantenspuit? Doe normaal! De kat is echt niet zo dom dat die niet doorheeft dat jij het doet.
(en leuk als die in de buurt van je tv / laptop zit)

En NEE roepen werkt ook niet (jawel, maar als ze eens een keer aandacht willen en ze krijgen het niet 123, gaan ze precies zo klieren dat ze je aan het NEE roepen krijgen)

In een dieren zaak zijn spuitbussen te koop: mispoes (zie link) daar spuit je alles mee in waar kat niet mag komen (helpt ook HEEL GOED tegen krabben aan meubels en hangen in gordijnen)

en catnip
Met catnip spuit je de krabpalen en speeltjes in om die extra lekker en aantrekkelijk te maken.

De tip van de alufolie en ballonnen vind ik overigens top!

Toegevoegd na 4 minuten:
(aanvulling: als ze bij mij bijvoorbeeld van mijn bord / aanrecht wilden stelen terwijl ik aan het eten was, dan grom-blaas ik een katachtige FFFFFFFOEI naar ze, met m'n tanden ontbloot terwijl ik ze recht aankeek, maar dat kan natuurlijk alleen maar bij gedrag dat te corrigeren is met dominantie)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moeilijk maar mogelijk, met veel moeite, consequent blijven en een heleboel geduld.

blijf vooral geduldig, jaag je kat iedere keer weg(het liefst zodat je kat schrikt en daarom wegrent), ik maak zelf meestal een heel spontaan en hard geluid, ik klap hard in mijn handen, knip in mijn vingers, maak een hard hoestgeluid of gebruik gewoon mijn stem, en tegelijkertijd zeg ik op een strenge manier de naam van mijn kat.

ik moet er wel bij bekennen dat mijn kat soms nog steeds dingen doet die niet mogen (hij is 6 en hij woont al 1,5 jaar bij mij)maar hij doet het zeker minder dan eerst.
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing