Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik wil heel graag een hond, werk 3 dagen per week 8 uur, verder heb ik veel tijd voor een hond, is dit mogelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (9)

Dat kan alleen als je een volwassen hond van iemand kan overnemen van wie je zeker weet dat de hond die 8 uur alleen kan zijn. Anders moet je er niet aan beginnen want je hebt geen tijd om de hond te trainen om zolang alleen te zijn.

Als je het toch wil: huur een hondenuitlaatservice in maar dan moet je nog steeds zeker weten dat de hond niet gaat blaffen of dingen kapot gaat maken omdat de hond niet alleen kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort en krachtig: Nee.

Een hond kan geen 8 uur alleen thuis blijven en zeker geen 3 dagen in de week. Honden zijn roedel dieren en zijn eigenlijk nooit alleen. Daarnaast moet hij tijdens die 8 uur 2 of 3 keer uitgelaten worden.

Helaas pindakaas, een hond zit er voor jou niet in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt wel aan de hond die je wilt. Sommige honden hebben heel veel aandacht nodig. En vaak is het bij puppies, dat je tijd nodig hebt om ze op te voeden.
Maar miss kan je voor een vakantie een hond nemen. Dat hij/zij ieder geval de tijd heeft om je te leren kennen. Ook als baas zijnde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hond alleen thuis - hoe lang maakt wel degelijk uit.

Onlangs hebben twee Zweedse onderzoekers ontdekt dat hoe lang we weg blijven zeker een verschil maakt. In hun studie (gepubliceerd in 'Applied Animal Behaviour Science' in januari 2011), hebben Therese Rehn en Linda Keeling meerdere honden van verschillende families gefilmd. Opnames werden gemaakt terwijl de hond een half uur alleen was, twee uur en vier uur .

http://uitgelatenhond.nl/hond-alleen-thuis-hoe-lang-maakt-wel-degelijk-uit

Dus "mogelijk" is het wel.
Alles is mogelijk.

Maar het is niet fijn voor de hond.
Het is heel normaal en natuurlijk dat honden niet graag alleen zijn. Een hond is een sociaal dier dat van oorsprong in groepen (roedels) leeft. Wel kan door middel van training worden bereikt dat de hond het alleen zijn accepteert als een "normaal" onderdeel van zijn leven.

MAARRRRR: Voor die training heb je dus ook geen tijd.

http://www.dogweb.nl/gedrag/alleen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel mogelijk, maar je moet er even goed over nadenken. Ten eerste, als je een pup wilt, dan zou je dit vlak voor je vakantie moeten doen, zodat jullie elkaar kunnen leren kennen. Verder zal je moeten kijken wat de mogelijkheden zijn op de dagen dat je werkt, want zo lang alleen is echt niet eerlijk tegenover je hond. Voor een hele jonge pup is een uitlaatservice of een dagopvang niet voldoende. Zij hebben echt begeleiding nodig als je er een leuke hond aan over wilt houden (en dat wil je!) Misschien heb je een vriendin, buurvrouw, kennis oid die, eventueel tegen betaling, op je pup willen passen (en dus helpen opvoeden) en dan moeten jullie wel één lijn trekken wat betreft de regels. Als je een oudere hond neemt, bv uit het asiel, is het iets makkelijker. Dan kan je voor tussen de middag een uitlaatservice inschakelen, of misschien kan je heen en weer van je werk. Ik vind niet dat alleen mensen die altijd thuis zijn het recht hebben een hond te hebben.
Er is vast wel een mouw aan te passen, maar overdenk het eerst en haal dan pas de hond in huis!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over het algemeen zal een hond graag tijd met u delen. Maar op zich hoeft dat u plannen niet in de weg te staan. U hond moet ook leren om alleen te zijn als dat nu eenmaal de thuissituatie bij u is. Als een hond dit van jongsaf aan gewoon is zijn er weinig problemen te voorzien. In principe kan het in het andere geval ook maar zal het iets problematischer worden om de hond aan het alleen zijn te laten wennen. Denk er wel om: als je 8 uur van huis bent weg geweest: zorg dat je dan de overige uren van de dag voldoende tijd aan de verzorging van je hond spendeert. Alsook voldoende tijd vrijmaakt voor hem van u aandacht te laten genieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een hond wilt als je drie dagen er niet bent neem geen pup, daar heb je echt geen tijd voor.

zoek eerst uit wat voor hond bij jouw energie en levenstijl past.

b.v. Een dalmatier is een actieve hond een labrador is een jachthond en hebben veel beweging nodig.

Berner sennen hond is een erf hond en hebben weinig beweging nodig als ze volwassen zijn, lopen rustig bedoel ik daar mee.

En zo heeft ieder ras zijn eigen energiebehoeftes, dus kijk eerst daar naar wat er bij jouw past.

Leer dan hoe de hondentaal is: jij bent de roedelleider en niet de hond.
Neemt je hond het voortouw dan ontstaat de kans dat hij kauwt op jouw spullen en veel sloopt, trekt jou voor aan de riem met uitlaten en blaft de boel bijelkaar enz.
Een hond kan makkelijk 8 uur alleen zijn overdag voor drie dagen, mits je een flinke wandeling met hem maakt van drie kwartier voor je hem alleen thuis laat.
Geef hem een lekkere mand met daarin een gedragen trui of wollig vest waar jouw geur aan zit en zijn eten en drinken.

Ik heb zelf een maltezer die 2 dagen in de week 8 uur alleen zit. Hij heeft altijd en vol etenbakje en drinken staan, elke dag.
Ik heb dit aangewend door steeds de uren op te voeren dat ik weg bleef. ( Ik heb hem vanaf dat hij 4 jaar was, van de straat, waarschijnlijk uit de auto gezet). Hij is nu 9.

Een pup past niet bij jouw levenstijl die kan het alleen zijn niet aan.
Het belangrijkste is dat jij de juiste hond kiest die bij jouw levenstijl en energiebehoefte past.
Wandel en jog je graag, neem een actieve hond.
Ben je meer van het gemak en een rustig type ga dan voor een hond die minder actief is.

Verder heb je nog honden die domant in aanleg zijn en die vereisen dan ook een duidelijke consequente aanpak/leider.

En honden met een mild karakter b.v. een Golden Retriever
Wil je grote hond kleine hond, een midel grote hond enz. enz.

Hier onder een leuke link om eens rond te kijken en een hondentest kan doen, onder de collom TIPS VOOR DE BAAS

En hond is heel leuk als je er de tijd voor hebt en neemt, als je zover bent heel veel hindenplezier gewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een pup is uitgesloten, dit vergt te veel tijd in die 3 dagen, echter is er wel de mogelijkheid om in de vakantie (zelfs tegen vergoeding) een hond te hebben als opvang, ipv een kennel bij iemand thuis. dit lijkt me wel ideaal om zo een band op te brengen met een hond en dan een paar keer per jaar komt de hond gezellig paar weekjes bij jou :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een hond overdag 8 uur alleen laten is niet eerlijk! waarom niet: het tegenargument is tenslotte "'s nachts kan de hond het ook 8 uur ophouden!" dat zou dus betekenen dat de hond
16 uur per dag zijn behoefte NIET MAG DOEN! en dat beste mensen IS NIET EERLIJK! nog afgezien van het feit dat een hond niet zolang alleen moet zijn, zoek liever iemand die zelf geen hond kan hebben, maar wel voor een dag of 2 per week en zorg voor een paar mensen zo die voor elkaar ook nog moeten invallen, want ik denk dat je niet weet waar je aan begint... het is een beetje vergelijkbaar met een kindje krijgen, je moet er zoveel voor regelen, niet alleen voor standaard, maar ook voor wanneer de oppas ziek is, een keer niet kan, dan heb je er dus al zo minstens 2 nodig. en zijn er nog mensen die iets voor niets willen doen: antwoord: in mijn omgeving weinig, bijna iedereen wil geld verdienen! dus niet alleen oppas zoeken en een reserve, nee, ook nog betalen !

mijn antwoord op deze vraag: ik zou het niet doen, je doet het voor jezelf en voor de hond is het zeker niet leuk 3 dagen op deze manier !
mijn oplossing voor je is: zoek een baan waarin ze hond-vriendelijk zijn, zorg dat je je hond mee mag nemen... dat lijkt onmogelijk, maar is het niet.
je zult wel die baan/omgeving moeten zoeken.

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing