Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn 12 jaar oude gecastreerde kater heeft ineens een binnenshuis plas probleem onwikkeld wat kan ik hier tegen doen?

het is dus een 12 jaar oude kater die nooit dit probleem heeft gehad maar sinds twee weken plast hij ineens in een hoekje achter in de gang terwijkl er niet ver vandaan een bak staat die schoon is.ook zijn tips voor welke schoonmaak middelen het best zijn om plassen te voorkome welkom.eigenlijk zijn alle tips welkom waT IK WEET ZELF EVEN NIET MEER WAT IK MOET DOEN

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi! Het antwoord is al gegeven: meestal heeft een kat dan blaasontsteking of blaasgruis.
Dus even met een plasje naar de de dierenarts.
Je kan hiervoor bij de dierenarts een injectie-spuitje halen, dan kan je zijn plasje opzuigen, waar hij het nu doet. Heel veel succes ermee!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit hoeft niet direct een gedragsprobleem te zijn, waar ik eigenlijk eerder aan denk, vooral gezien de leeftijd is bijv. probleem met de nieren of een blaasontsteking.

Het beste is uit te sluiten dus dat dit medisch is en ik zou zeker een zogenaamde 'senioren check' bij de dierenarts laten doen, waarbij ze op een aantal veelvoorkomende seniorenproblemen testen. Vertel dan ook van het plassen.

Pas als dit is uitgesloten, zou ik me richten op waarom hij dat dan nog zou doen, bijv. een gedragstherapeut of hier weer even terugkomen op Goedevraag.nl :)

Succes!

Toegevoegd na 6 minuten:
Nog even een linkje (PDF) met wat meer info toegevoegd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat je even naar de dierenarts moet. Kan wel zijn dat hij ze plas gewoon niet meer kan ophouden en het laat lopen. Of een ander medisch probleem heeft. Als dat niet het geval is dan een kattenbak aanschaffen en als je die al heb: De kattenbak interesant maken door valeriaan drupjes daar zijn katten gek op. Kun je gewoon kopen bij de drogist en is anders voor personen bedoelt maar katten worden helemaal blij als ze dat ruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 mogelijkheden:

1. Een medisch probleem.
2. Een 'omgevings'probleem.

Het eerste kan je uitsluiten na een bezoek aan de DA.
Als het gaat om een 'omgevings'probleem kan dit vanalles zijn en zal je moeten uitzoeken wat er mis is:

- Is er iets veranderd in de buurt van de kattenbak?
- Heeft hij wel genoeg kattenbakken?
- Stress?
- (plotse) Angst?
- kattenbak proper gemaakt met een product?
- andere kattenbakvulling?
- Het gaat zeker om plassen en niet om sproeien?
- Aanwezigheid andere katten?
- Vreemde mensen in huis?
- (voor de kat) ongewenste geurtjes nabij de kattenbak?
- Kattenbak staat op een onrustige plaats?
- Onvoldoende privacy op de kattenbak?
- Onlangs gestoort tijdens het kattenbakbezoek?

Kortom vraag je af wat er is veranderd 2 weken geleden.

Belangrijk: TODO:

Zorg ervoor dat de kat niet meer op de plek waar hij nu plast kan komen. Hem zoveel mogelijk ontmoedigen daar te komen en beter nog obstakels plaatsen zodat de kat hier niet meer kan komen. Uiteraard voor zover dit allemaal praktisch mogelijk is.
De plek reinig je best met groene zeep of soda. Naspoelen met koud water en laten drogen. Daarna de plek sprayen met spiritus, inwrijven en laten drogen. (let er met die spiritus wel mee op dat de vloerbekleding hier tegen kan!). In het ergste geval is het noodzakelijk de vloerbekleding te vervangen.

Je schrijft ook dat 'er niet ver vandaan' een schone kattenbak staat. Wil dat dan zeggen dat hij vlak ernaast zijn behoefte doet of toch niet?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding