Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Jankende/ruziënde katten wat kan ik daar tegen doen?

Ik heb al een tijdje last van jankende/ruziënde katten.
Mijn vriend heeft ze wel eens schreeuwend weg gejaagd. Of met water.. Maar toch hebben wij blijkbaar iets in de tuin wat ze toch elke keer weer terug haald.
Ik heb er In de nacht erg veel last van.
Wat kan ik hier het beste tegen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Proberen te achterhalen wie de rechtmatige eigenaar is en het probleem voorleggen, of anders de kat vangen eventueel met een val in kooi vorm, en meestal hebben de katten wel een riempje met de eigenaar om de hals/nek, en deze dan terug geven met het verzoek de kat aan de lijn te houden of binnenshuis, omdat u bij een volgende keer de kat 20 km verder van huis los laat.

Heeft bij mij jaren geleden prima gewerkt, en de boodschap was duidelijk overgekomen, en heb nooit meer last van katten in de tuin die mijn vogels de stuipen op het lijf jagen, of nog erger dat ze uit pure stress en paniek zich tegen het gaas doodvliegen.

Sommige mensen vinden me nu misschien wreed, maar dan moet u zich afvragen hoe u het zou vinden als mijn hond in uw tuin zou schijten of de zaak vernielen, want hond of kat, het kan niet zijn dat u andere mensen daar mee lastig valt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh ja en voor de dieren vrienden, ik ben een echte dieren liefhebber, maar laat de dieren dan daar zijn waar ook van ze gehouden wordt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oordopjes... Tis de natuur. Doe je weinig aan.
Maar dan kan je iig lekker slapen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als mijn hond bij jou in de tuin komt en die bijt jouw kat dood, is het dan ook 'jammer maar helaas, dat is de natuur, doe je weinig aan'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, als ik mn tuin niet goed afscherm. Ja dan is het jammer van de kat.
Maar gooi jij je ongemanierde hond express over mijn schutting, dan heb je een probleem. Dan laat ik je hond inslapen.
Mooi ding de natuur hè?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin. Ik ben als baas verantwoordelijk voor de streken van mijn hond, net als iedere kattenbezitter dat is voor hun kat. Andermans kat heeft NIETS in mijn tuin te zoeken, ik ga mijn hond namelijk niet straffen doormiddel van binnen halen omdat er een kat zonodig in mijn tuin moet komen schijten, dat katten buiten lopen is gewoon laksheid van de baasjes, ik vraag me af waarom ze dan uberhaupt een kat nemen als ze toch een hele dag bij een ander de boel lopen te verzieken.. Baasjes zien hun kat alleen als ze komen eten (als ze dat al niet bij een ander doen) dus wat is dan het nut van het hebben van een kat? Als ze er niet voor willen zorgen, neem dan ook geen dier, en laat hem vooral niet voor overlast zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kat is geen hond. Een hond is gefokt om met de mens samen te leven en de werken. Dus alle ongewenste kwaliteiten zijn eruit gefokt of iig handelbaar gemaakt voor de eigenaar, wanneer dit tot uiting komt is dit in de meeste gevallen aan de eigenaar te wijten. Ze zijn dus afhankelijk gemaakt.
Katten daarentegen. Zijn de huizen ingehaald om ongedierte te bestrijden. Bij een aantal rassen is het gelukt om geheel te domesticaniseren. Maar bij de rest blijft die wildheid er in. Die zijn ook niet binnen te houden.
Daarnaast ligt het ook aan hun persoonlijkheid.
Als ze naar buiten willen, moeten ze naar buiten. Dat is hun instinct. Dan binnen houden is eigenlijk dieren mishandeling.
Mijn kat is erg lief, komt ook als ik haar roep ( meestal), is snachts binnen, maar als ik haar niet dagelijks een paar uur buiten laat, wordt ze gek en depressief. Dat kan je een dier niet aandoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een kat nooit buiten is geweest zal hij er ook niks aan missen.. Iets wat jij niet kent of nooit hebt gehad kun je toch ook niet missen? Daar weet je toch ook niet van hoe het is. Als jij bijvoorbeeld nog nooit pannekoeken hebt gegeten zul je nooit kunnen zeggen "Oh! Wat heb ik toch zin in pannekoeken". Het ligt dus aan de baas. Daarbij, wil je je kat buiten laten, zorg dan voor een afgesloten tuin. Een vriendin van mij heeft katten en heeft de tuin zo afgesloten dat ze er niet uit kunnen, maar wel buiten kunnen zijn. Maar dat is voor veel kattenbezitters waarschijnlijk teveel werk, gezien weinig dit doen. Zorg desnoods voor een buitenverblijf. Dus: laksheid. Je bezorgt een ander een hoop overlast, terwijl je zelf alleen van je kat 'geniet' als jij er zin in hebt. Ik loop namelijk meer kattenpoep op te ruimen dan hondenpoep, terwijl ik geen katten heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heeft geen zin: zolang je katten en dieren menselijke eigenschappen toe blijft schrijven. Zal je het nooit begrijpen.
Instinct is nog moeilijk te bevatten voor de mens. Maar in dieren is dit nog goed te zien.
Je kan sommige katten niet opsluiten.
Of om in jouw gedachtegang te spreken. Als jij nooit naar buiten zou zijn geweest, maar wel naar buiten mocht kijken. Dan is de drang er toch. Je wilt toch de buiten wereld ervaren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze hebben eenmaal niks te 'willen', dat is het hem nou. En natuurlijk? Als jouw kat over straat loopt en hij wordt doodgereden, is dat dan de natuur? De natuur wordt zodanig beïnvloed door de mens dat bijna niks meer natuurlijk te noemen is. En hoe zit dat met het afzetten van de tuin? Beestje is buiten, hij blij, jij blij, de hele buurt blij! Wat geeft jou het recht om je kat overal te laten schijten? Jij bent verantwoordelijk voor je dier, en of je dat nou uit in het totaal niet buiten laten, tuin afzetten/buitenverblijf of desnoods mee aan een lijntje dat moet je zelf weten, maar mijn inziens interesseert het je niks dat jouw kat een ander overlast bezorgd dus ben je niet klaar om te totale zorg van een dier op je te nemen. Neem kinderen, stel ik woon bij jou in de buurt, wij kennen elkaar niet, mijn kind is buiten, jouw achterdeur staat open omdat het bloedheet is. 's Morgens gooi ik mijn kind buiten en zie wel wanneer hij terug komt. Intussen loopt hij bij jou naar binnen, want natuurlijk, hij wilt op ontdekking uit! Hij sloopt je splinternieuwe tv, schildert een mooie tekening op je pas behangen muur en door zijn opwinding vergeet hij dat hij het bad wilde laten vol lopen om eens lekker de badderen waardoor je huis blank staat. Jij komt bij mij omdat MIJN kind heel je huis heeft verwoest, waarop ik zeg: 'ach, hij is jong, ondernemend, kan gebeuren, maak je niet druk.' Het moet niet gekker worden!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor Mobie, Plls snapt er echt niks van. Maar zulke mensen zullen er altijd blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, hondenbezitters klagen altijd over loslopende katten, enigszins terecht...maar......als mijn kind in de speeltuin speelt komt het bijna dagelijks met hondenstront aan de schoenen/kleren thuis.....en nu het s avond weer vroeg donker is ook wel op de stoep van ons paadje en alle stoepen in de buurt liggen inmiddels weer bezaaid met bruine plakaaten.....kan ik ook eindeloos over rondzeuren maar blijkbaar zijn dat dan onzichtbare spookhonden die overal neerschijten, want elke hondbezitter ruimt de stront van hun eigen hond op.....jaja....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je vergeet is dat iedere hondenbezitter hondenbelasting betaald, en niet zo'n beetje ook!! Jouw kat schijt in mijn tuin, waar ook mijn kind speelt, daar van ziek wordt, dus onzin dat je alleen hondenstront tegen komt op straat. En ja, een beetje hondenbezitter ruimt de kak van hun hond op, ik heb nog nooit een kattenbezitter met een zakje achter hun kat aan zien huppelen, hoor ;-) gewoon 'omdat' hoeft een kattenbezitter nog geen vrijbrief te geven om HUN kat, HUN verantwoordelijkheid, in MIJN tuin te laten schijten. Jij schaft die kat aan, zorg er dan ook voor!!!!!!!! Niet alleen wanneer hij aan komt waaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha te hilarisch.
Maar dan mag ik ook klagen over je hond die de hele tijd blaft, omdat je te beroerd bent om hem mee te nemen als je uit gaat. En het kind wat de hele buurt bij elkaar krijst. Omdat ie in de tuin gedropt wordt omdat mamma en pappa ook eventjes rust verdienen.
De honden belasting is als het ware een schade vergoeding voor het aangetaste groen en gemeente goed. Doordat je hond door alle bloemperken heen raust en zn poot overal tegen ophaalt. Als ik het zo bedenk moet er ook een kinderbelasting komen.
Oh dan wil ik ook nog klagen over die vervelende vogels. Die schijten mn auto en tuin meubilair onder.. En ze beginnen veel te vroeg met kwetteren.
Kortom. Een kat is niet zo slecht.
Zoveel overlast geven ze eigenlijk niet.
Blij dat we het daar ook overeens zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En een zeurbelasting mag ook wel ingevoerd worden...die vervalt als de zeurder in een hutje op de hei gaat wonen....Maar ja, dan heb je weer last van wilde zwijnen schijt......ach ja...... @mobie hahaha kindbelasting en schijtlijster tax!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja briljant. Met al die extra belastingen. Kunnen we terug van 21% naar 17,5%, ik zeg doen!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook een kat die nog nooit buiten geweest is, heeft het instinct om naar buiten te willen. Hij ruikt de buitenlucht als je de deur opendoet om zelf naar buiten te gaan of het raam openzet. En als jij de eerste keer pannenkoeken ruikt, wil je ze ook proeven.
onze kat maakt iedere dag een ommetje van 5 minuten. als wij werken slapen ze, en als wij thuis zijn geven we elkaar aandacht. Dus ook al gaan onze katten naar buiten, wij hebben katten voor onszelf, niet om ze de hele dag buiten te laten.
en ze p*pen altijd binnen op de bak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ pokemon.
Ja zo is mijn kat ook. Maar als ze een dagje niet naar buiten kan, wordt ze heel vervelend. En als ze buiten is zit meestal op het bankje. Dat vind ze heerlijk. Dus persoontje pilz zit teveel te generaliseren. Maarja overal heb je dit soort mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ik in de tuin zit, of in de tuin werk, dan komen ze er ook gezellig bij zitten. Daarom heb ik katten, omdat ze zo gezellig je gezelschap zoeken. Niet om ze buiten te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste, mijn hond blaft nooit, ten tweede, mijn hond is een teef en als derde doet ze haar behoefte altijd netjes in de tuin, MIJN tuin welteverstaan. Wil haar ontlasting ook bij jullie in de tuin gooien, als je daar gelukkig van wordt, immers ligt mijn tuin ook vol met kattenpoep. Daarbij, mijn hond is nooit alleen, er is altijd iemand thuis, zoniet gaat hij mee of naar de oppas. Het is een kleintje, waarschijnlijk nog kleiner als jouw kat, dus ik vraag mij af wanneer jij dan last van mijn hond zou moeten hebben. Hij is goed opgevoed, want ik houd er ook niet van om door andermans hondenstront te lopen, dus mag hij alleen in onze tuin. Hij sloopt niks, knauwt niet aan bloemetjes en blaft niet. Daar gaat je standpunt. Wel betaal ik me blauw aan hondenbelasting, ik ruim zelf de hondenpoep op en ook nog eens van 10 katten uit de buurt. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi Pils, ik heb niks tegen jouw hond. Ben ook gek op honden. En die hondenbelasting vind ik ook grote onzin.
Maar ik vind het niet prettig als mensen klagen over mijn kat, want die loopt geen hele dagen buiten, en zodra ze binnen is gaat ze op de bak.
Wij hebben altijd een paar rotjes in de kast liggen. Overblijfsel van oud en nieuwjaar. Als je die de tuin in slingert ben je bevrijd van dit krolse gedoe. Doe je het een paar nachten achter elkaar, dan blijven ze weg.
(Lees meer...)
Ivana
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Nee, dat kan ik me voorstellen! Dan moet je de oplossing dus in de andere antwoorden zoeken. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben blij dat ik jou buurman niet ben :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het lijkt mij wel effectief...
Zijn de ruziënde katten bezig op jou terrein of gewoon op gemeente grond? In dat laatstegeval is het wel lastig om wat te ondernemen. Als het op jou eigen grond is kun je het volgende proberen:

(Altijd eerst proberen de eigenaar te achterhalen natuurlijk en denk aub ook aan het welzijn van het beest....het beest zelf kan er niks aan doen en de andere dieronvriendelijke antwoorden zijn natuurlijk te gek voor woorden!!!)

Je zou als de eigenaar niet te achterhalen is de dierenambulance kunnen vragen om een vangkooi te plaatsen omdat je last hebt van "zwerfkatten". Je zult dan wel de moeite moeten willen nemen om elke dag even de vallen te checken of er al een kat inzit natuurlijk. Zit er een kat in zal de dierenambulance komen kijken of het dier gechipt is om zo mss de eigenaar te kunnen achterhalen. Dan ligt het een beetje aan de conditie van het dier of het echt een zwerver is die erg bang en wild is. In dat geval is het bij ons zo dat het beest gecastreerd/gesteriliseerd word en dan terug losgelaten word. De overlast is daardoor een heel stuk minder. Is het een sociale gezonde kat zonder chip zal de dierenbescherming met jou op zoek gaan naar een goede oplossing en geven ze je goede tips om katten te weren op jou terrein.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
het zal plaatselijk verschillen wicca, maar hier rijdt de ambu niet voor zwerfkatten, dat is het pakkie-an van de db, die ook over vangkooien beschikken.
wij rijden alleen voor gewond, zwak en ziek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bloed moet is hier het motto :-) nee alle gekheid...wij rijden wel om vangkooien te plaatsen en halen en ook brengen we de gevangen katten naar plaats van bestemming. We hebben iemand binnen de db die het hele zwerfkatten gebeuren coördineert en die plaatst de kooien, maar wel met de conn. of ambu. Maar ik geloof dat wij daar voor de gemeente een x bedrag per dier voor krijgen.......Maar ik hoor ook vaak dat bepaalde regio niet in de nacht rijden. Wij na 20.00 alleen spoed...maar we zijn wel 24 bereikbaar.
Rieneke1
12 jaar geleden
wij zijn onafhankelijk, en krijgen niets van de gemeente.
24 uur bereikbaar, tussen 23 en 8 uur alleen voor spoed.
per regio zit er best wel verschil in hoe of wat. ga vooral zo door wicca! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Best ingewikkeld allemaal....heel veel verschil! Maar 1 ding is bij alle regio's hetzelfde : We zetten ons in voor de diertjes ;-) Jij ook gewoon lekker doorgaan, de dieren zijn je dankbaar!
Ps jij ook vlees/vis/en eiloos vandaag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ wicca: goed initiatief: eet-geen-dier-endag

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding