Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke soort is mijn (water) schilpad ?

Ik heb een (water) schildpad, maar ik weet niet welk soort het is. Ik heb een foto erbij gedaan.

Toegevoegd na 20 minuten:
Het heeft een rode wang

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

dat lijkt me een roodwangschildpad.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Roodwangschildpad
Rieneke1
12 jaar geleden
Omdat er al jaren geen roodwangen meer mogen worden verkocht, is het dus een geelwang of geelbuik.
Niet te zien op jouw foto.
Maar geelbuik komt verre weg het meeste voor, dus houd ik het bij een geelbuik.

Toegevoegd na 4 uur:
Dus toch een roodwang, het rode vlekje is op mijn laptop bijna niet te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een roodwang.
Roodwangen duiken de laatste tijd weer her en der op, overigens ook roodwangen maar dan met een oranje of zelfs gele wangvlek.
Bewuste kruisingen om de wet te omzeilen.
Het verbod werd destijds ingesteld ter voorkoming van faunavervalsing.
Dat de handel zich spoorslags op andere types Trachemys wierp was te verwachten. Faunavervalsing door schildpadden komt vooralsnog in Nederland niet voor. Er zijn nog geen nakomelingen of eieren gevonden.
De keuze om de import en handel te verbieden alleen voor roodwangen is ons dan ook altijd een raadsel gebleven.
Geluk bij een ongeluk: niet-roodwangen werden ineens veel duurder dan voorheen! De laatste jaren worden er minder schildpadden in de natuur aangetroffen, ook de asiels hebben minder aanbod.
Bijvoorbeeld: Oma is ineens veel meer dan 10 gulden kwijt voor 2 schildpadjes met plastic bakje.
Dus veel minder kleinkinderen krijgen (vaak ongevraagd) tegenwoordig waterschildpadjes als verjaardagskado!
Ofwel: vanwege de prijs wordt er wat beter nagedacht of de aanschaf wel verstandig is.
Nu nog het besef dat ze in de tuinvijver alleen in de zomer leuk kunnen zijn, maar in de winter in die vijver een geringe kans op overleven hebben!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing