Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zorg ik ervoor dat me kitten stopt met het behang te slopen?

Het betreft een kitten van vijf maanden oud.speeltjes heb ze meer dan genoeg.ze krijgt aandacht en ze heb een speel maatje een poes van anderhalf jaar waar ze het goed mee kan vinden.maar ondanks dat toch van die vlagen dat me behang het moet ontgelden

Toegevoegd na 2 dagen:
Net ondekt bij me kitten de muts is begonnen met wisselen zou het gedrag daarmee te maken hebben dat ze mogelijk pijne der bekkie heb of gehad

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

op de plaats waar het kitten krabt een klimpaal neerzetten die je aantrekkelijk maak met een spray van kattekruid te koop bij dierenspeciaalzaak of wat druppels valeriaan te koop bij de drogist, en als u ziet dat de kat het behang bewerkt kan je op afstand met plantenspuit de kat natspuiten veel suc6 hopelijk werkt dit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik heb zelf ook zo'n ondernemende jong kat gehad. Ik had meestal een aantal postelastieken klaar liggen. Als ie dan weer ergens aan zat te krabben, schoot ik zo"n elastiekje op 'm af. Hij schrok zich dan te pletter. Het werkte echter wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien werkt onderstaande: bij honden werkt het feilloos.
Je vult een blikje of blikken trommeltje met wat harde dingen, bijvoorbeeld knikkers of doppen van bierflesjes.
Als je kat aanstalten maakt om richting behang te lopen om haar streken erop te zetten, dan schud je heel hard met dat blikje met inhoud.
Als het goed is, schrikt ze zich helemaal rot en stopt met haar slechte idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, zo herkenbaar.

Ik heb afgelopen week gewaagd voor de 3e keer nieuw behang aan te brengen (vorige was binnen een week gesloopt, het kostte me bijna een jaar om weer moed te verzamelen).
Tot nu toe zit het er nog op, ik heb er elke nacht en bij onze afwezigheid een dunne hardboardplaat voor staan.

Mijn kat wist dat het oude behang lekker aanvoelde om te krabben (komen leuke snippertjes van), dus dat laten zitten ging volgens mij niet werken.

Wij hebben een nieuwe krabplek gemaakt met een stuk tapijt aan de muur bij de achterdeur/kattenluik. We spuiten deze elke dag in met een spray in een glazen flesje van Dier-all-in (eerst Versele-Laga Cat Attract Catnip Spray gebruikt, maar dat deed helemaal niks, ze was totaal niet geinteresseerd).
Elke dag halen we een paar keer haar pootjes over het tapijt waarbij we haar uitbundig prijzen en ons flink idioot voelen.

Definitieve oplossing zou stucken kunnen zijn, maar dat vonden wij persoonlijk iets te duur.

Wat ook kan helpen is het behang inspuiten met deo of parfum. Katten vinden het vaak erg vervelend die geur aan hun pootjes te krijgen, dat moeten ze er allemaal weer aflikken. Dat heeft mij mij de 2e keer geholpen, maar ik ben er te vroeg mee gestopt.

Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal, ik voel ernstig met je mee. Ik hou alleen nét iets meer van mijn kat dan van mijn behang, dus ik heb het er nog eens op gewaagd.
(en een rol behang achtergehouden voor de zekerheid ;-) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Zorgen voor andere krabgelegenheden. Zeker krabpalen aangezien je kat hiermee te kennen geeft dat ze alvast verticaal wil krabben.
2. Als ze het toch doen: een tik op de neus en vervolgens negeren.
3. Voortaan schilderen i.p.v. behangen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik houd mijn katten altijd verplicht met hun kop een aantal seconden bij de plek waar ze niet bij mogen. Niet te hardhandig uiteraard. Als ze hun kop weg neigen te draaien maar dit niet kunnen, dan wordt deze plek al gauw als vervelend ervaren, met als gevolg dat ze er uit zichzelf ook niet meer komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katten klimmen heel graag en zitten graag hoog. Als je er de ruimte voor hebt, monteer dan een paar planken hoog in de kamer ( boven de deur of bij het raam) met een ""klimrek"" of een stuk hout met oud tapijt of iets dergelijks er omheen zodat het dier omhoog kan komen. Of een paal met een paar plankjes, telkens een stukje hoger. Succes gegarandeerd.
Met dat klimmen verveelt het dier zich minder en voelt zich ook beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
krabben is voor een kat 100% natuurlijk gedrag; het is niet alleen een fijne manier om je uit te rekken en de nagels te scherpen, maar ook een belangrijke manier om te communiceren.
het is dan ook onverstandig je kat een tik te geven, nat te spuiten, rammelblikjes naar hem te gooien, postelastieken op hem af te vuren, of hem in het nekvel te grijpen.
dit soort gedrag maakt je tot een vals en onbetrouwbaar baasje voor de kat.

het is dus zaak het krabgedrag in voor ons wenselijke banen te leiden, en de kat een alternatief te bieden.
zorg voor ruime krabgelegenheid, liefst aan de rand van het territoruim en bij plekjes in de loop, zoals deuren.
maak deze krabplekjes eventueel aantrekkelijk met een lekker geurtje, zoals kattenkruid of valeriaan.
dit voor zover het normale krabgedrag.
in sommige gevallen is er sprake van overmatig krabgedrag; vaak is er dan verveling in het spel.
naast het bieden van de juiste krabgelegenheid is het dan zaak afleiding aan de kat te bieden, en regelmatig met het beestje te spelen.

daarnaast geeft behanglijm als het behang eenmaal is aangekrabt, een voor de kat heel interessant vissig geurtje af; voorkomen is dus beter dan genezen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Dierenwinkels verkopen een spray die je op de betreffende plek kunt spuiten, waardoor katten het geen prettige plek meer vinden. Naam is me ontschoten, maar in een dierenwinkel kunnen ze je vast verder helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing