Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Eén oudere kat, twee jongere. Hoe het beste aan elkaar wennen?

De oudere kat, poes, 17-jarige en castraat, hebben we al sinds haar puberteit. De twee jongere, eveneens poezen en castraten van 1 en 4 jaar oud, zijn vandaag bij ons ingetrokken. Je moet wat als je dochter een woning betrekt die ongeschikt is voor katten...

De confrontaties tot nu toe vallen wel mee. Geen van de drie dames is bij uitstek dominant maar de oudste van mijn dochter zit wel steeds onder de bank. Onze bejaarde probeert zoveel mogelijk haar eigen leventje te leiden maar vindt de confrontatie met de indringers toch wel heel indringend.

Toegevoegd na 9 minuten:
Wat we zelf al gedaan hebben is een tweede kattenbak, uit het huis van mijn dochter, neergezet en de klimtoren die ze voor de katten had, in ons huis opgebouwd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

wat jammer dat je niet eerder met deze vraag bent gekomen kees, een eerste kennismaking zonder stress is zo belangrijk.
instaleer de twee nieuwkomers apart van je oudje, met hun hele hebben en houwen, en laat de boel tot rust komen.
veeg regelmatig met een lapje langs de wangen van je katten, zodat de geurtjes uitgewisseld worden, en zet na een dag of wat de deur op een kiertje.
bij rustige reacties, en niet eerder, de kier wat vergroten tot de poezen bij elkaar kunnen zonder stress.

bedenk verder dat je alle hulpbronnen in viervoud moet hebben; 4 bakken, 4 ligplekjes, 4 krabmogelijkheden enz enz.
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

't Is ook wel even schrikken natuurlijk! Ik zou alleen zorgen dat ze een plekje hebben waar ze zich ongestoord kunnen terugtrekken. Een oude poes van mij vond een rieten reismandje met kussentje , zodat ze aan drie kanten beschut was, wel prettig, toen er een speelse indringer van vier maanden bij kwam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de kat onder de bank ook wel zal wennen,meestal staat er ongeveer twee a drie weken voor.
Ik las dat je twee kattenbakken in totaal hebt voor drie katten?
De richtlijn hierin is het aantal katten + 1 dus je zou eigenlijk vier kattenbakken moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
katten + een = 4 kattenbakken verspreid door het hele huis, zodat er geen ruzie/oorlog over kan uitbreken.
eet- en drinkbakjes nooit naast de kattenbakken en ook verspreid over verdiepingen trouwens...
de oudste kat is 17 is bejaard, heeft recht op het hele huis, maar zal het met moeite kunnen/moeten verdedigen, als dat lukt, waar je heel goed op moet letten is dat de oudste eventueel meerdere hoge plekken in een andere / slaap / kamer dan de huiskamer / keuken heeft en deze ook vrijelijk kan beklimmen.
de twee van 1 en 4 zijn elkaar gewend en hopelijk niet, maar zouden een front kunnen vormen naar de 17-jarige.
als het nog steeds rustig is, zou het misschien zonder knokken kunnen lukken.
als de oudste erg verwend was, begrijp ik, blijf haar de meeste aandacht geven, anders is het niet eerlijk: mijn huis!!!
voor tijdelijk is een hele hoge ouderwetse trapleer altijd goed, werkt bij mij al jaren !
hebben jullie een kattenluikje, dat vergroot het leefgebied en is bij mij ook een oplossing gebleken.
een oude afgezaagde boomstam op balkon of in de tuin ook prima!

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ervaring is, dat ze het vanzelf wel uitzoeken.
En zo te horen, gaat er niet echt veel verkeerd toch?
Laat ze maar rondlopen, ze komen elkaar vanzelf tegen en ze zullen mekaar ook vanzelf duidelijk maken wat wel of niet gewenst is.

Ik heb zelf 9 katten en 6 kattenbakken.
Ik heb nog nooit van die regel aantal katten + 1 gehoord.

Succes met je katten-spul!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing