Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom eet mijn hond geen droog of nat voer?

Een van mijn 3 chihuahua's is heel kieskeurig als het om eten gaat.. Ze wil geen natvoer of droogvoer.. Ze is zo mager en wil niks eten.. Ik heb gekookte kipfilet in bouillon geprobeerd , ze ruikt er aan neemt het aan legt het weer op de grond en kijkt me weer aan van heb e wat anders !( terwijl me andere chihuahua's snel dat stukje pakken en op eten) lever worst spuugt ze uit .. Bacon, smeerworst, brokken met jus er over nat vlees met jus er over ... Niks niks niks .. Alleen wat wij als mens eten daar lust ze het vlees van.. Nu dacht ik dat ze teveel keus had, dus echt een volle maand alleen droogvoer neer gezet.. En ze heeft bijna niks gegeten is nog meer afgevallen.. Iemand een idee ? Of tips..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Oud? Jong? At voorheen wel normaal? Speelt dit al lang?

Er kan iets aan haar gebit mankeren waardoor ze geen harde dingen wil kauwen. Er kan een ziekte in het spel zijn, ze kan iets verkeerds gegeten hebben waardoor haar maag/darmen verstopt zitten. Als je redelijk zeker weet dat ze niet ziek is moet je het niet jouw probleem maken. Als ze wel 'mensenvlees' eet, en dat al langere tijd achter elkaar gaat ze waarschijnlijk voor het lekkere. Speelt de baas over jou, en dat is zeer ongewenst. (Jij bent toch de baas?)

In dat geval is er maar 1 remedie: 's morgens zet je een portie voer voor haar neer, als ze dat niet binnen (hooguit) een half uur opheeft haalt je het weg.
Ze krijgt niets (niets!) behalve drinken (water) tot 's avonds.
Weer datzelfde portie (1 maaltijd, zeker niet het dubbele), en weer haal je de bak na een half uurtje weg.

Als zij niet wil eten, terwijl ze niet ziek is, is het haar probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Allereerst met haar naar de dierenarts en laten checken of er niks op lichamelijk gebied met haar aan de hand is. Kan een probleem met het gebit zijn, om maar wat te noemen en dan is het geven van droogvoer natuurlijk ook niet aan te raden. Ze eet dus wel wat, anders zou ze na een maand graatjemager zijn.
Is alles op lichaamsgebied okee met haar, dan kunnen verschillende zaken een rol spelen: de andere 2 domineren haar en ze durft niet te eten in hun aanwezigheid. Je zou eens kunnen proberen haar het eten op een andere plek te geven, en je andere 2 honden daar vandaan houden: 100%, dus ze mogen niet en nooit in de ruimte zijn waar zij eet.
Bied het voer aan haar aan. Eet ze niet: weghalen en na een poos (enkele uren) weer op dezelfde manier proberen. Het eten dus niet laten staan.
Geef haar absoluut niets tussendoor aan lekkere dingetjes Ook geen liflafjes en menseneten meer geven.

Wat vond ze, voor dit eetprobleem, wel lekker op hondenvoergebied? Dat zou je haar dan kunnen geven en kijken hoe ze reageert.

Het eten is een soort van strijd geworden en geeft een hoop onrust voor jou (je hebt al vanalles geprobeerd).
Probeer jouw onrust te stoppen, want dat is voor haar zichtbaar/misschien ruikbaar (honden hebben een enorm goed reukvermogen).
Wees assertief in je benadering naar haar. Niet eten? Okee, niet eten dus en het voer wegnemen. Maak er geen enkel punt van, ook niet voor jezelf. De strijd moet gestopt worden door jou, want jij bent de leider. Als ze door heeft, dat de bedoeling is dat ze gewoon eet als ze het aangeboden krijgt en dat de omgeving veilig is, dan heb je grote kans, dat ze gaat eten.

Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van naar de dierenarts gaan? Niet eten is meestal een teken van ziek zijn!! Laat je beestje nakijken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing