Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk dier is geschikt voor mij/ons?

Een poosje geleden is onze 20 jaar oude kat ingeslapen, en nu willen we toch wel een nieuw diertje, maar niet te groot.
We zijn een gezin met drie kinderen, de jongste is 8.
Het liefst is het een klein, knuffelig diertje dat niet té veel aandacht eist en dat je makkelijk bij iemand kan brengen als je op vakantie gaat. Ik zat zelf te denken aan een hamster, ik wil het liefst geen konijn. Kan iemand mij helpen? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hamster is eigenlijk helemaal niet zo leuk. Overdag moet die slapen, er kan maar 1 persoon tegelijk mee spelen en vaak bijten ze. Ze zijn zo klein dat als je ene kind er mee speelt de ander er al niks meer mee kan en er valt ook weinig te zien.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Hamsters zijn saai, die zijn alleen 's nachts actief, en vermoedelijk eindigd het er mee, dat niemand er echt heel erg mee bezig gaat, en geen zin heeft om de kooi schoon te maken :-) Zelfde geld voor een cavia of konijn. Katten en honden kun je veel meer mee, het kan lastig zijn in de vakanties maar dat is natuurlijk een keuze die je moet afwegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hamster is niet echt een knuffeldiertje,dan heb je meer aan een cavia,maar je moet wel één a twee keer per week de kooi schoonmaken,het voordeel is wel dat je een cavia makkelijk uit te logeren is dan een kat alleen kun je er beter twee nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een cavia is geen knuffeldier. Dat hebben wij er van gemaakt, maar voor de cavia zelf is er geen lol aan.
Een kat wordt (meestal) graag geknuffeld, om van de meeste honden maar te zwijgen.
Maar knaagdieren zijn helemaal geen knuffeldieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een cavia vindt het fijn om geaaid te worden en is niet zo agressief zoals een hamster vaak kan zijn.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Ik had vroeger een cavia, als ik die op schoot nam en een tijdje zat te aaien ging ze hele gekke geluidjes maken, ze wilde ook niet weglopen ofzo. Dat gaf mij het idee, dat ze dat toch wel aangenaam vond. Of betekende die geluidjes iets anders?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier kun je lezen wat de bepaalde geluiden van de cavia betekend. http://www.caviasite.nl/cavia-gedrag/geluiden.php

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

Gewoon weer een nieuwe kat, of anders een cavia.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
twee cavia's graag, het zijn groepsdiertjes.
Jullie kat heeft blijkbaar een goed leven gehad bij jullie; Hij is 20 geworden en da's niet niks voor een kat.
Waarom nemen jullie niet weer een katje?

Een hamster, cavia, konijn, ratje, etc is leuk voor kleine kinderen maar het dier zelf heeft meestal geen leuk leven (een leven in een hok!), en als volwassene heb je verder bijzonder weingi 'aanspraak' aan.

Je zou een vogel kunnen overwegen, maar ook hier weer: Een vogel in een kooitje. Tja. Geen leuk leven voor de vogel, en wat heb je an.

Je wilt niet teveel gedoe, en je wilt iets om te knuffelen.
Jullie hebben al bewezen goed met katten te zijn, dus ik zeg: Zoek een gezellige huis-tuin en keukenkat. Die zal het vast prima naar z'n zin hebben bij jullie!
Enige nadeel is dat je een kat niet moet uitbesteden als je met vakantie gaat.
Wij hebben zelf lieve buren die zich over onze kat ontfermen als we weg zijn, maar we hebben ook wel eens iemand in huis gehad tijdens vakanties. Optie?

Succes met het kiezen van een huisdier!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
+ ik zeg ook, neem weer een kat :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet mee eens dat een leven in een kooi voor zo'n dier niet leuk is! Een dier heeft geen besef van vrijheid zoals wij mensen dat hebben. Wat je nu doet is dus appels met peren vergelijken en dieren een menselijke persoonlijkheid geven. Ik begrijp die reactie natuurlijk heel goed als dierenliefhebber. Let op: hiermee wil ik niet zeggen dat dieren geen gevoel van vrijheid kennen. Maar dit gevoel van vrijheid beperkt zich tot het vervult willen zien van de basisbehoeften van het dier. Als je een dier dus in een kooi houdt die groot genoeg is en het dier goed verzorgt zoals het hoort, voelt het zich helemaal niet opgesloten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onzin #daki, dieren weten heel goed wat vrijheid is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, met name omdat je ook benadrukt dat dieren in een kooi niet goed af zijn. @Daki: Het gaat helemaal niet alleen om het besef van vrijheid, het gaat ook om het feit dat een dier in een kooi absoluut geen natuurlijk gedrag kan vertonen. Als een dier te weinig ruimte heeft, kan het niet genoeg bewegen en wordt het geestelijk ongezond. En dan kan je wel een heel ruime kooi nemen, maar ook dan is het niet vergelijkbaar met de grote afstanden die veel dieren in de natuur afleggen, en de interessante omgeving die ze in de natuur kunnen verkennen.
Dan kan je wel een paar interessante dingetjes in een hok doen zodat ze niet meteen helemaal gek worden, maar het blijft een zeer mager alternatief.
En contact met soortgenoten is, behalve voor solitair levende dieren, ook echt heel belangrijk. En veel dieren hebben van nature niet alleen contact met 1 of 2 soortgenoten, maar een uitgebreide sociale structuur, dat kan je niet vervangen door 2 samen in een kooitje te stoppen.
Dat een dier zelf misschien niet doorheeft (en dat is ook maar de vraag) dat ie in een te kleine ruimte zit, wil niet zeggen dat het geen schadelijk effect op 'm heeft.
Vergelijk het met een baby of zwaar gehandicapte die opgesloten zit in een kamertje met te weinig beweging, uitdaging en sociale contacten. Die zal ook niet op onze manier beseffen dat ie al die dingen mist, maar zal wel emotioneel véél minder lekker in z'n vel zitten dan iemand van wie al die behoeften wél vervuld worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jodokus: Onzin? Dan moet je eerst eens goed lezen wat ik schreef: ik zei niet dat dieren niet weten wat vrijheid is. Maar ik zei wel dat dieren niet het vrijheidsbesef hebben zoals de mens dat heeft. Als ze dat wel zouden hebben zou dat namelijk simpelweg hun dood betekenen! @Fynnya: daarom zei ik in mijn antwoord ook dat de kooi groot genoeg moet zijn, dan is er geen sprake van te weinig ruimte. Heeft het wel te weinig ruimte zal het inderdaad een vrijheidsgevoel krijgen, maar ik blijf erbij, dat is niet te vergelijken met het vrijheidsgevoel zoals wij mensen dat kennen. Je moet dus rekening houden met welke ruimte elk dier nodig heeft. Een hamster en een konijn zullen geen problemen ondervinden in een kooi en ook niet naar vrijheid gaan verlangen als de kooi groot genoeg is en ze goed verzorgd worden.
Het gedrag dat jij beschrijft komt bijvoorbeeld meer overeen met dat van een kat en ik denk dat het kleinste kind wel weet dat je een kat niet in een kooi houdt, en nu weet je dus ook waarom ;-)
Wat betreft de uitgebreide sociale cultuur: die kennen ze niet als ze in gevangenschap zijn geboren en zullen ze dus ook niet gaan missen. (ik ken namelijk geen konijnen die ziek wijn geworden omdat ze slechts met 2 zaten terwijl ze dat al hun leven lang gewoon waren). Natuurlijk als een hamster alleen gehouden wordt is het iets anders, daar ben ik ook helemaal tegen.
Er is dus ook geen sprake van een schadelijk effect. Want nu doe jij het ook: de dieren een menselijke persoonlijkheid geven, een baby kan je niet met een dier vergelijken. Omdat een baby een mens is en een mens verscheidene andere behoeften heeft die niet in een klein kamertje kunnen worden vervuld. Net zoals je geen hond of kat in een kooi kan houden. Wat lichaamsbeweging betreft: het feit dat je dieren in een kooi houdt wil niet zeggen dat je ze er 24uur per dag moet laten inzitten. Onder toezicht moet je ze ook eens een beetje bewegingsvrijheid gunnen indien vereist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daki, je zegt: 'Als ze dat wel vrijheidsbegrip zouden hebben zou dat namelijk simpelweg hun dood betekenen.'
Gekooide dieren sterven vaak jong en ongelukkig. En hup, dan maar konijn nummer twee in het hok, goudvis nr. 6 in de kom of cavia de derde in de kooi. Tja. Je doet voorkomen alsof je regelrecht in de ziel van ieder dier kunt kijken. Ik raad je dan aan om toch nog eens wat beter te observeren, en daarnaast het gedrag van soortgenoten in het wild te bekijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarin heb je natuurlijk ook gelijk, de huisdieren worden jammer genoeg vaak in te kleine kooien gehouden en onvoldoende verzorgd. En een goudvis hoort inderdaad niet thuis in een kom maar in een aquarium van minstens 50 liter. Maar dat veranderd niets aan wat ik eerder zei. Je blijft appelen met peren vergelijken, ook soortgenoten in het wild zijn niet (meer) te vergelijken met dieren die in gevangenschap zijn geboren. Een goed verzorgd dier zal in gevangenschap bovendien gemiddeld vaak langer leven dan in het wild.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk als je een grote kooi neemt met veel leuke speeltjes daarin en ze er veel uit laat en aandacht geeft is er niks mis mee een leven in een kooi. Het gaat erom dat je ze er vaak genoeg uithaalt en dat je ze nog een maatje erbij geeft, dan zijn ze echt wel tevreden met zo'n leven!
Verder zou ik ook een kat nemen, maar toch moet je weten als je een huisdier neemt moet je niet alleen aan je zelf denken, ook gewoon dingen doen voor je huisdier dat je zelf niet leuk vind. Dus als je alleen een dier wilt om mee te knuffelen, en dan niet veel aandacht op de rest van de eisen van een dier, zou ik een teddybeer kopen :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We willen niet nog een kat, onze oude kat heeft onze hele gang geruïneerd omdat hij er steeds in plaste en het is niet makkelijk met vakantie aangezien we altijd naar Oostenrijk gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met minimum 2 kattenbakken in huis en een zindelijke kat zou een kat niet in de gang mogen plassen. En kan je niemand die op de kat kan komen passen tijdens de vakantie? Tenslotte moeten andere dieren tijdens je vakantie ook verzorgd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor alle duidelijkheid: in mijn reactie hierboven zei ik: "Als ze dat wel zouden hebben zou dat namelijk simpelweg hun dood betekenen!". Dan heb ik dat natuurlijk over dieren in het wild en niet over dieren in gevangenschap.
Je zou opnieuw een kat kunnen nemen, daar heb je eigenlijk relatief weinig werk mee. Dagelijks eten geven, liefde geven, tanden poetsen en kattenbak schoonmaken en dan nog eens wekelijks wegen, vacht borstelen en oren controleren.

Een kat hoeft overigens geen probleem te zijn om op reis te gaan: als je het van jongsafaan gewoon maakt kan ze perfect mee als het niet te ver is.

Een hamster of konijn is een heel ander gezelschapsdier dan een kat. Overigens moet je er bij de meeste (dwerg)hamstersoorten ook zeker op letten dat het groepsdieren zijn. Hou ze dus niet alleen. Neem bijvoorbeeld minstens 2 vrouwtjes van dezelfde nest, die blijven wel 's levenslang overeenkomen.

Een fret is misschien ook een optie? Alhoewel die wel wat meer aandacht nodig hebben.

Denk er hoe dan ook goed over na! Jij moet gelukkig zijn en het dier moet gelukkig zijn, neem dus alleen een nieuw gezelschapsdier als je zeker bent dat het een diersoort is die bij jou en je situatie past.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tanden poetsen?? M'n kat ziet me aankomen!
Hij zou over de vloer rollen van het lachen! Het moet niet gekker worden.
Gezond kattenvoer, dat is wat een kattengebit nodig heeft!
En geen zoete verwennerijen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan verwijt jij anderen dat ze dieren in 'n kooi houden? Toegegeven, je moet geen tanden beginnen poetsen van een kat die dat niet van jongs af aan gewoon is. Er wordt echter meer en meer van uit gegaan dat het tanden poetsen bij een kat infecties kan voorkomen die zich in de mond beginnen ontwikkelen. Natuurlijk zijn harde brokjes voor het gebit naast het tanden poetsen ook vereist. Meer info: http://www.licg.nl/K6/
Neem ratjes, als je je er goed in verdiept kun je ze heel makkelijk tam maken, ze kunnen rondlopen, op de schouders van je kinderen zitten en zijn gewoon hele leuke huisdieren.

"Het is natuurlijk altijd goed om je voor te bereiden als je van plan bent een diersoort te gaan houden. Helaas weten dierenwinkels - waar toch altijd nog veel ratten gekocht worden - vaak niet genoeg over de juiste verzorging, en ook boekjes over ratten bevatten vaak onjuiste informatie. Op internet is tegenwoordig veel informatie te vinden over tamme ratten.

Met deze site proberen wij een bijdrage te leveren aan juiste informatievoorziening. Daarnaast beschrijven wij ook allerlei leuke wetenswaardigheden en verwijzen wij naar andere sites en fora voor meer informatie. Wij hopen dan ook dat deze site ertoe bijdraagt dat deze leuke huisdiertjes de verzorging krijgen die ze verdienen, en niet de dupe worden van 'beginnersfoutjes' van onwetende eigenaren. "
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van een parkiet?
Die zijn handtam te maken en de mannetjes (met het blauwe dopje op de neus) kunnen ooknog eens allerlei geluidjes nadoen. Je kunt ze ook laten vliegen in huis en spelletjes met ze doen op de tafel zoals; luciferdoosjes om laten gooien, laten rollen in een closetrolletje etc.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat wil je voor dier: kijk of knuffel? op alfabetische volgorde:

gerbils:
Als je ze bij een fokker koopt zijn ze al tam, anders wordt het lastig. Zijn vaak actief, nog makkelijker dan een hamster. Ze stinken niet. 1x per maand verschonen is voldoende.

Nadeel: moeten in een glazen bak, is lastig om bij iemand te brengen.

Hamsters:
supermakkelijk in verzorging.

nadeel: je ziet ze nauwelijks overdag, je kan ze aaien maar niet knuffelen als een konijn. De meeste zijn na een paar min. knuffelen het zat. (heb er al heel veel gehad).
letop! ze moeten alleen gehouden worden al beweren dierenwinkels vaak iets anders.

Ratten:
net zo aanhankelijk als een kat. Ze moeten met zijn tweeen gehouden worden.

nadeel: een grote kooi nodig, die wekelijks verschoond moet worden. Daarnaast hecht je je net zo erg als een kat terwijl ze gem. 2jaar worden. Voor vakantie? veel mensen zijn bang voor ze kan lastig worden een oppas te vinden.

Vogels:
Grasparkiet/forpus kunnen supertam worden. Zijn gezellig. Kan je als koppel houden. Catharinaparkieten zijn de pipo's onder de parkieten. Zijn in veel soorten.
Nadeel: de bodembedekking kan goed stoffen, kan niet iedereen tegen. Zelf heb ik bodembedekking voor oa knagers bevalt perfect.

Toegevoegd na 23 seconden:
ik heb trouwens een kanarie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een kat lijkt me het beste omdat je hier al ervaren mee bent.
je weet dus wat je moet doen van verzorging bij een kat.

een hamster lijkt me geen goede keus aangezien dit een nachtdier is.
wel zijn deze makkelijk schoon te houden.

hamsters en kleine knaagdieren worden ook vaak verkeerd opgepakt waardoor ze snel gaan bijten.
bij sommige knaagdieren kan de staart ook heel makkelijk afbreken zoals bij de gerbil.
met de juiste hantering kan je een heel lief knuffeldiertje krijgen.

vogels zijn vaak iets lastiger.
een dwergpapegaai bijvoorbeeld hecht zich vaak aan 1 persoon. dus kan het zijn dat de andere leden van het gezin gebeten worden.

als je 2 dwergpapegaaien neemt heb je weer dat ze minder makkelijk handtam zijn te maken, omdat ze meer op elkaar gefocust zijn.

kleine vogels hebben ook hele kleine en dunne botjes deze breken dus redelijk makkelijk.
een volwassene kan ervoor zorgen dat dit niet gebeurt, maar een kind kan dus iets te hard knijpen of het beestje laten vallen.

ik heb zelf 2 dwergpapegaaien gehad eentje heb ik nog.
deze heb ik al 10 jaar de andere heb ik 8 jaar bij me mogen hebben.

mijn dwergpapegaai is mega tam en aanhankelijk naar mij toe, niet altijd naar andere leden van mijn gezin.

succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding