Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe leer ik mijn hond af op bed te springen zonder hem niet meer op de slaap kamer te laten slapen? (heeft hier wel haar eigen kussen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Consequent zijn en blijven, dus telkens weer 'foei' en 'af', en de hond van het bed halen.
Dit wel volhouden! Een keer laten liggen en je kan weer opnieuw beginnen.

Daarnaast (en zeker zo belangrijk): Telkens als de hond in haar mand gaat liggen: Belonen, belonen en nog eens belonen! Aaien, toespreken, 'wat is 'ie braaf', en een hondensnoepje (of wat ze dan ook lekker vindt).

Als je dit blijft volhouden (kan wel ff duren) zul je op den duur je doel bereiken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Is je hond inmiddels gewend om op bed te slapen? Dan kan het wel wat langer gaan duren om dit gedrag af te leren. De hond moet immers eerst gaan begrijpen dat iets opeens niet meer mag. Volhouden!

En met 'mand' bedoelde ik het kussen waar je het over hebt in je vraag.

Wat ik nog vergat: Als jullie samen de slaapkamer inkomen, zet je haar op het kussen en blijf je er even, vriendelijk pratend en aaiend, bij. Als je dan wegloopt en zelf op bed gaat liggen zeg je 'blijf'. En als ze dat doet, weer niet vergeten te belonen he!

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Elke keer dat hij dat doet op zijn neus tikken en dan even 5 minuten in een kamer zonder breekbare spullen neerzetten!
Als je dit ong. 2 weken volhoud dan gaat hij dat niet meer doen.

Veel Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een fundamenteel probleem: je hond ziet jou niet als leider.... zeker omdat je schrijft in een reactie dat je hem/haar steeds van je bed afhaalt.
Een hond, die jou als leider ziet zal nooit uit zichzelf op je bed springen en al helemaal niet, als je duidelijk hebt gemaakt dat dit niet de bedoeling is.
Als je dit gedrag af wilt leren, dan zal het je veel nachtrust kosten. Bij aanstalten om op je bed te springen (dus niet als-ie er al op is) moet je onmiddellijk reageren met je stem en hem terug op zijn kussen sturen. Dat betekent dus wakker blijven, want dit moet je zeer consequent doen. Niet 1x toelaten op je bed.
Mogelijkheid 2 is het kussen plaatsen in een bench en de hond daarin laten slapen (met het deurtje dicht).
En mogelijkheid 3: niet laten slapen op de slaapkamer.

Heb je meer problemen met je hond, dan raad ik je aan contact op te nemen met een deskundige op het gebied van honden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing