Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn koudwater aquarium is op het moment heel erg troebel, wat kan ik hier aan doen?

Het aquarium is een 25 liter bakje heeft een pomp en zuurstof plantjes erin zitten, er zijn sinds gisteren 4 goudvissen in gegaan..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Water verversen de pomp schoonmaken en nieuw koolstof er in.
12 jaar geleden
Eerst en vooral: 25 liter is veel te weinig voor 4 goudvissen!

Een koppel goudvissen heeft al minstens 60 liter nodig en liefst nog (veel) meer!

25 liter hoe breed is dat? In het slechtste geval is dat slechts geschikt voor enkele dwergvissen of garnalen. Eventueel nog een enkele harnasmeerval.

Goed, ik hoop dat je bovenstaande in acht neemt en er wat aan doet, want anders voel ik mij met volgend advies medeplichtig aan dierenmishandeling:

Troebel water:
1. Zorg ervoor dat de filter dag en nacht aanstaat.
2. Zorg voor voldoende beplanting en zorg ook dat deze gezond kunnen groeien:
3. Enerzijds door voldoende plantenvoeding (ijzergehalte is liefst 0,5 ppm niet hoger!)
4. Anderzijds ook door voor een goede nitraat- fosfaatverhouding te zorgen. Best nitraat: 15 ppm en fosfaat 1 ppm.

Weet niet in hoeverre je verder kaas gegeten hebt van de aquaristiek (dus heb ik het hierboven beknopt gehouden), maar als je verder nog vragen hebt: stel ze gerust.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bovenstaande maatregelen zouden in 99,9% gevallen troebel water moeten voorkomen, ik ben 1 maatregel vergeten:

5. Geen watervoorbereidingsproducten of bacteriepreparaten gebruiken!

Als deze 5 maatregelen na een week of 2 geen oplossing bieden (ja, geef het aquarium even de tijd om in evenwicht te komen) dan hoor je dus bij die andere 0,1 % met onbekende oorzaak. In dat geval kan je 2 dingen doen/proberen: ofwel gebruik je een middel om troebel water helder te maken ofwel gebruik je een UV-filter.

Toegevoegd na 13 minuten:
Nog even belangrijk om op te letten: als ik het goed begrijp heb je 4 goudvissen in 1 keer in het aquarium gezet. Normaal gezien moet je een visbestand altijd langzaam opbouwen.

Nu zullen de nitrificerende bacteriën in het filter (nog) niet kunnen volgen. Je zal dus te maken krijgen met ammoniak en nitrietproblemen. Test de komende dagen beide waarden dus regelmatig (evenals de pH aangezien de giftigheid van zowel ammoniak als nitriet door de pH wordt beïnvloed). Gebruik eventueel ook een grammetje sera ectopur, dit zout beschermt de vissen tegen stress en nitriet. Van beide zullen ze namelijk binnenkort last krijgen.

Aan de andere kant hoop ik dat je deze oplossing niet zult nodig hebben en spoedig een andere oplossing zoekt voor je goudvissen. Ze zitten echt te klein :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beroepshalve heb ik hier elke dag mee te maken, troebel water heb ik eigenlijk nooit, dus...
Eigenlijk heb je alles al goed gedaan. Troebel water kan o.a. komen door het voer dat je geeft. Wanneer je bijv. korrels voert en deze worden niet vrij vlot (3 min.) opgegeten, betekent dit dat je teveel voert. De korrels zakken naar de bodem en vertroebelen het water. Ook is de plaats van het aquarium van belang (zon /schaduw). Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo een klein aquarium is alleen geschikt voor visjes zoals guppen, ( stuk of 5 a 6 )ook de filter is daar op af gestemd.
Is het water troebel, dan betekent dat, dat de waterkwaliteit niet goed is.
En in al slecht water moet je zeker geen vissen in uit zetten en al helemaal geen goudvissen.
1 goudvis voor dit bakje is al te veel!!!
Laat je ze er in zitten, dan zullen ze spoedig sterven.
Dus wat te doen?
Geef de vissen maar weg, of laat ze ergens los en koop geschikte visjes voor je aquarium, dan voorkom je veel ellende.
Maar los eerst je probleem van troebel water op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing