Hoe corrigeer je een jonge rat?
Mijn dochter heeft jonge ratjes. Ze zijn heel lief en nieuwsgierig. Ze proberen af en toe in je vinger te bijten om te proeven. Ik wil dat gedrag toch afleren. Hoe doe je dat?
Ik weet dat je ratjes veel kunt leren door ze te belonen. Maar wat als ze iets doen wat je liever niet hebt?
je kan het naar de rat toe dan niet maken om daar zelfs super-de-super-subtiel-zacht tikje op te geven toch? straffen hoef geen eens een lichamelijk gebeuren te zijn.
heb mijn hele leven al veel dieren gehad: fretten, paarden, geiten, vogels, katten, hamsters, muizen, ratten (vanaf dat ik een klein eucje was) , honden en ben er vast een paar vergeten te noemen. ik heb mijn dieren nog nooit een lijfstraf gegeven of hoeven geven, ook de 'probleem'gevallen (waarvan diverse 'gradaties') die hier onderdak vonden niet. .....en nee, het zijn beslist geen gedragsgestoorde dieren (geworden) of ook maar zoekende naar grenzen! (beslist niet zelfs)
:))
een tikje (bijvoorbeeld) zal helpen tegen het bijten op zich, maar is onnodig als er vriendelijkere manieren zijn waarmee je het vertrouwen dat een tam ratje moet hebben met mensen (en handen) niet schaadt. nu is een tikje toevallig een lijfstraf, maar men zou ook de plantenspuit kunnen nemen om maar wat te noemen. (dan is een ratje helemaal van zijn pad wat niet nodig is)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.