Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe corrigeer je een jonge rat?

Mijn dochter heeft jonge ratjes. Ze zijn heel lief en nieuwsgierig. Ze proberen af en toe in je vinger te bijten om te proeven. Ik wil dat gedrag toch afleren. Hoe doe je dat?

Ik weet dat je ratjes veel kunt leren door ze te belonen. Maar wat als ze iets doen wat je liever niet hebt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

als ze proeven bijten ze niet door, het een soort van 'voelen' wat het is.

gaat het er wat te hard aan toe kan je even kort blazen naar hun koppie (het gaat om het schrik effect, dus een diepe teug en lange adem werken niet) ;-)

doe dit enkel als ze harder bijten dan het 'proeven' (dit is namelijk gedrag wat bij ratjes hoort)

wat ook kan helpen is handen wassen zodat het zout en eventuele geurtjes de behoefte om te proeven niet groter maakt.

echt helemaal afleren heb ik bij onze ratjes nooit gedaan (bewust) als ze 'proeven' weten ze 'okay, dat is niet eetbaar' en dan is een hand ook niet meer boeiend.

afleiden met eten kan wel, maar dan niet als beloning (ze zijn slim: als ik 'dit' doe, dan komt er wat lekkers)
daarbij is de kans groot dat het ratje de volgende keer alsnog proeft wat het nog niet heeft kunnen proeven (en de handen naar eten ruiken) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een tamme rat zou in regel nooit een mens mogen bijten. Een slecht opgevoede rat kan echter soms een vinger verwarren met eten. Meestal gaat het om ratjes die heel gretig voedsel van tussen de tralies willen weggraaien of in erge gevallen zelfs denken dat een hand in de kooi aangeboden voedsel is.
Opvoeden
Om te voorkomen dat ratten een dergelijke bijtreflex gaan vertonen is het van belang dat ze vaak opgenomen worden in de eerste levensweken. Door voedsel al van jongs af aan in de handpalm te leggen terwijl het ratje op de hand zit, zal het makkelijk het onderscheid maken tussen eten en hand.
Een volgende stap is het aanbieden van het voedsel door het uit te steken naar de rat. Een jonge goed gevoede rat zal niet naar het eten graaien, maar al verkennend beginnen snuffelen en als het goed is, het eten ook aannemen. Daarbij is het van belang het eten ook los te laten op het moment dat het ratje het eten aanneemt. Op die manier zal het leren dat het eten voor hem is. Neemt het per ongeluk een vinger met pindakaas, dan zal het meteen weten dat het niet bestemd is voor hem, omdat de vinger niet meegeeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing