Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ben stapelgek op mijn hondjes maar bij elk geluid in en om het huis gaan ze blaffen waar ik "stapelgek" :-) van wordt! Wat kan ik daar tegen doen?

Elke keer als mijn huurder een geluidje maakt of als ze ook maar iets buiten horen slaan ze aan! Bij het welbekende geluid tsss worden ze wel weer stil maar dat vind ik,zeker voor de nacht,geen blijvende methode! Aangezien het er 2 zijn steken de dametjes elkaar aan en heeft een training geen zin omdat ik er maar 1 tegelijkertijd mee mag nemen.
Hoop dat iemand een oplossing voor me heeft!
Alvast bedankt!!!

Toegevoegd na 2 uur:
Het trainen gaat overigens sowieso niet lukken omdat ik aan huis gebonden ben! Heb daar tijdens de vraag niet bij stil gestaan,had hier naar geinformeerd toen ik ze pas had omdat een ander het dan zou gaan doen maar dat gaat door omstandigheden nu ook niet meer!

Toegevoegd na 1 dag:
Ik wil mijn vraag vandaag gaan sluiten maar vind het wederom zo moeilijk en ook niet eerlijk om een "beste antwoord" te kiezen omdat ik zoveel goede antwoorden heb gehad !(iemand een idee??) Sowieso wil ik jullie heel hartelijk bedanken! Heb wel weer iedereen met goed antwoord een punt gegeven!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Deze honden hebben het heft in eigen hand genomen en voelen zich verantwoordelijk voor alles wat er in en om het huis gebeurt.
Dat kan verschillende oorzaken hebben. Ik neem aan dat de honden geen Duitse herders zijn, dat zijn namelijk waakhonden, die bedoeld zijn om te waken en dus te waarschuwen.
Maar in mijn gevoel heb je twee kleine honden. Kleine honden die nog nooit de wacht zijn aangezegd. Ze bezien jou niet als leider, maar als een zwakke persoon die moet worden beschermd tegen de boze buitenwereld. Dus maken ze zich groot met een hoop kabaal en dat bij nacht en ontij.

Een 'sst' maakt dan even indruk, omdat de aandacht dan even op jou ligt. Niet omdat ze je gehoorzamen, maar omdat je hun gedachten afleidt van de geluiden in en om het huis.

Dit vereist een stevige aanpak, die hier echter niet uit de doeken gedaan kan worden. Je zou schrikken van de fouten die je tot nu toe hebt gemaakt en die dit gedrag hebben veroorzaakt.

Haal er een goede gecertificeerde hondentherapeute bij en vraag het adres aan je dierenarts. Er is namelijk zeer veel kaf onder het koren en met een slechte kom je van de regen in de drop.

Vind je dit te duur (85 euro) dan moet je desnoods maar met één hond naar les. Het is namelijk zo, dat niet de hond, maar de eigenaar op les zit. Met één hond leer je net zo veel als met twee. Ze leren jou dan waar je de fouten maakt.

Tot zover kan je ze iedere keer als ze 'aanslaan' zeggen dat het genoeg is. Gebruik daar één woord voor en zorg dan ook dat ze stil zijn, anders ontkracht je het commando.
Maar vooral NIET SCHREEUWEN of hard praten, want dat betekend ALARM. Met rustige stem maar vol overtuiging: Stil en breng ze dan rustig naar de plaats waar ze in slaap horen te liggen.

Doe er zo gauw mogelijk wat aan, want dit is geen leven. Noch voor jou, noch voor de buren.
Ivana
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als een hond aanslaat, houdt dat in dat er iets "loos" is.
direct afstraffen mag je dus nooit doen, want dat betekent dat de hond niet mag waken!
beter is het na een keer of 5 blaffen rustig te zeggen dat het nu goed is en klaar.
bij correctie nooit de naam van de hond zeggen, dus niet: "nero, nee!" of "maxi, foei", want de naam is daar niet voor bedoeld.
als je wilt corrigeren, zeg dan: "nee! niet doen", of eventueel "basta!" of "klaar"(vroeger werd vaak gezegd: "goed volk!").

Toegevoegd na 5 minuten:
ik kan je aanraden om naar de tv-show van cesar milan te kijken op national geograhpic 19.00uur dagelijks en in het weekend 's middags.
de "dog-whisperer komt allerlei problemen tegen en heeft overal goed antwoord op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
streng opvoeden (zoals je zelf aangeeft) is niet eens nodig (een hond moet niet luisteren vanwege de consequenties, maar vanuit respect de leiding van zijn baas kan aanvaarden)

dit scheelt er dus aan, en blijkbaar zijn ze niet zo gehoorzaam als jij zegt, want je kan doen wat je wil maar kunnen blaffen op een moment waarop hun besluiten te gaan blaffen.

dat neemt niet weg dat ze buitenshuis gehoorzaam kunnen zijn, zoals bij de dierenarts.

je zal moeten kijken naar de reden waarom ze blaffen, spanning, frustratie, dominant *gedrag* (vaak is een hond zelf helemaal niet dominant), en combi 'van' of geconditioneerd gedrag om maar iets te noemen.

in grote lijnen zal het aanpakken van het gedrag hetzelfde zijn, maar de basis kan veel van elkaar verschillen omdat er zaken zijn die leiden tot de reden van dit gedrag.

blaffen zelf leer je dus niet af (mocht dit het doel zijn) als je de oorzaak zélf niet aanpakt.
losgezien van de oorzaak van het blaffen, bouwt een hond voor het blaffen welke spanning dan ook op.
als je deze momenten niet herkent, én niet weet wat de triggers zijn, kan je het simpelweg niet voorkomen (ofwel afleren zoals men dit helaas vaak noemt)

wat je hieraan kan doen is dus hulp inschakelen van iemand die hier zicht op heeft en ervaring mee heeft.

mocht je dit doen, ga dan niet in zee met iemand die zegt dat deze de hond eerst een hele tijd moet observeren. de lichaamstaal van je honden spreekt met dat ze blaffen boekdelen, dus dit is zeker geen ingewikkelde zaak.

kan je helaas geen tips geven die op jou hond toepasbaar zijn, want het is van hond tot hond verschillend, zelfs bij die 2 waakhonden van jou. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing