Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een kattentuigje zielig?

Ik heb twee kittens van 3 maanden oud en hebben de smaak van buiten al te pakken. Maar omdat ze nog zo klein zijn wil ik ze nog niet (helemaal vrij) naar buiten laten. Ik heb vandaag een tuigje voor hun beide gekocht zodat ze toch in de tuin kunnen maar niet erbuiten. Maar ze vinden het totaal niet leuk en zitten maar een beetje stil. Ik snap dat ze nog moeten wennen maar is het niet zielig? Ik wil ze namelijk niet pijn of dergelijke doen. Iemand met ervaring? En wat vinden jullie?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb het dus niet over een halsband! Maar over een tuigje! Het tuigje heeft ze maar een paar uurtjes om als de tuindeur open gaat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een tuigje is prima om jonge katjes kennis te laten maken met de wereld buiten het huis, en is absoluut niet zielig.

Ik heb het zelf ook altijd gedaan met onze katten toen ze nog heel jong waren.
Na een week of 3 laat je ze (1 voor 1) af en toe even 'los' in de tuin spelen. Ze zijn dan immers gewend aan de omgeving en lopen niet zomaar meer weg.
Na een maand of 2,3 kun je de katjes gewoon naar buiten laten gaan. Wel zorgen dat ze 's avonds weer binnen zijn, zodat ze niet gaan zwerven of achter de vrouwtjes aan!
En verder...een beetje vertrouwen in je katje!

Onze kat (inmiddels van pensioengerechtigde leeftijd) krijgt zijn tuigje nu alleen nog om voor het jaarljkse bezoekje aan de dierenarts. Doordat hij als jong katje aan het tuigje is gewend is dat de rest van zijn leven 'gewoon' gebleven voor hem.

Een tip: Als je je katje aan het tuigje buitenlaat in de tuin, blijf er dan altijd bij! Dus nooit het tuigje aan een stoelpoot oid vastzetten. Je kat kan zich in vreemde bochten gaan wringen met alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is niet zielig.

Lees ook de antwoorden op deze vraag:

http://www.goeievraag.nl/vraag/overig/zin-kat-tuigje.79845

Ik vind dat je er een beetje laat mee begonnen bent,
maar ze kunnen er nog best aan wennen.

Begin met korte stukjes en dan iedere dag iets langer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee het is niet zielig, maar een kat moet hier even aan wennen.

buiten de periode van wennen, en de periode dat je m echt nodig hebt wel altijd erbij blijven.

katten hebben een bewegingsgestel van elastiek, en kruipen daarbij door onmogelijke hoeken en gaten.

hierdoor gebeuren er helaas nog steeds hele nare dingen met katten die een tuigje dragen, of een bandje om hebben.

kies dus niet de standaard tuigjes die je overal kan kopen (deze verzakken snel, of de kat kan door zijn doen en laten zelf het tuigje laten verschuiven met alle gevolgen van dien) maar voor een tuigje wat op de rug/tussen schouders breder is en goed blijft zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing