Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zit mijn goudvis steeds in een hoek van mijn aquarium?

Hallo,

Ik heb sinds een week 2 goudvissen in een aquarium van 60x30x30.
1 van de 2 is heel heel gezond en zwemt heel fanatiek rond, maar de andere zit regelmatig heel rustig in één van de hoeken van ons aquarium.
Hij heeft zijn rugvin plat, wat denk ik geen goed teken is.
Hij heeft 1 klein wit kleurig plekje op een schub.
Wat is er aan de hand?
En wat kan ik hier tegen doen?
Ik hoop dat jullie mij meer kunnen vertellen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat is witte stip ofwel Ichthyophthirius multifiliis ziekte.
Daartegen kan u diverse medicamenten gebruiken.
MALACHIETGROEN
Een oplossing van 3 gram/liter en daarvan dient 5 druppels/20 liter aquariumwater te gebruiken.
In uw geval 15 druppels. Indien geen beterschap opnieuw na 48 uur.
METHYLEENBLAUW is zeer effectief.
Hierbij lost men 0.2 gr/50 l op en doet dat gedurende 3 tot 7 dagen in uw bakje. Filteren over actieve kolen of water 1/3 per dag verversen om het terug uit te krijgen.

Bent u niet bedreven in die toestanden dan kan u in de aquariumwinkel diverse medicatie bekomen.

Wel vlug handelen of .... nieuwe vissen.
In dit geval u bak volledig goed ontsmetten alvorens terug in gebruik te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Goudvissen horen in de vijver.
Ze produceren veel viezigheid (poep)
Waardoor een klein aquarium heel snel vies water heeft, vol met schadelijke stoffen en bacteriën.
Ik vrees, dat er ook geen filter in zit.
Je goudvis die nu zo stil zit is aan het dood gaan en spoedig zal de ander hem volgen.
Het witte plekje kan van alles zijn, van schimmel tot bacteriën.
Ververs iedere dag een derde van je water voor minstens een week, misschien overleeft de andere vis.
Ga je eerst eens verdiepen in het op de juiste manier houden van goudvissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vis heeft waarschijnlijk de zikte WITTE STIP en is als je er op tijd bij bent goed te behandelen.
Aangezien de gezonde vis er ook bij zit zou ik het aquarium behandelen tegen witte stip en de vis in een appart bakje/vissen kom zetten en ook behandelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan het verhaal te horen is die vis inderdaad ziek.

Ga eens met dit verhaal naar je LFS of naar je DA. Zij zullen misschien een diagnose kunnen stellen en je goed advies en/of degelijke medicatie kunnen meegeven/voorschrijven. Een diagnose stellen en goed advies geven via een forum als dit is namelijk erg moeilijk.

Bovendien verlies je zo kostbare tijd!

Toegevoegd na 9 minuten:
Tevens een aanvulling op hierboven staande antwoorden:

ook ik betwijfel ten zeerste dat het om witte stip gaat. Vandaar: eerst een correcte diagnose!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hou het witte plekje op zijn schub even in de gaten en kijk of er meer stippen bij komen. Dan moet je hem behandelen met een middeltje voor witte stip. Dit kan je gewoon bij de dieren winkel halen. Let er ook op of de vis nog eet en niet dunner word. Want een vis die in een hoekje zit hoeft niet perse ziek te zijn. Vissen rusten namelijk op op bepaalde hoeken in het aquarium en meestal zit de rugvin dan omlaag en ademen ze traag. Dit doen ze vooral s'avonds.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing