Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn hamster is vies, hoe wordt hij schoon?

Ik ben laatst 2 weken op vakantie geweest en heb zijn hok niet schoon kunnen maken. Toen ik terugkwam en het hok nog steeds schoon moest maken omdat het alweer 4 weken geleden was, had hij een gele kont terwijl hij zelf wit is. Dit ziet er niet schoon uit en komt waarschijnlijk doordat hij in zijn eigen plas heeft gelegen. Ik heb van dat speciale wollige spul voor zijn slaapplek en waarschijnlijk plast hij daar in waardoor hij als hij ligt te slapen in zijn plas ligt. Hij heeft nu een hele schone kooi en ik heb het wollige spul er even uit gelaten omdat ik dacht dat het misschien handig is dat hij daar dan niet in plast en misschien wel een ander slaapplekje zoekt. Ik weet dat hamsters zichzelf schoon horen te maken maar ik zie het die van mij nooit doen. Ik heb met water een beetje geprobeerd het gele weg te krijgen maar las daarna dat dit slecht is voor zijn huid. Is er nog wat anders dat ik kan doen? Ik las iets over speciaal zand voor hun huid. En is er nog verder iets waardoor hij schoon kan worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

WTF?!

geen oppas voor je hamster die hem even verschoont en ook nog eens niet verschoont voor je op vakantie ging?!

trouwens, dat speciale spul waar ze nestjes van maken is levensgevaarlijk. (snap niet dat ze het nog verkopen)
doe er aub voortaan wc papier of keukenrol in.

als ie het in zijn huisje doet zoals meer hamsters dit doen: maak dan op zijn minst regelmatig zijn huisje schoon als het teveel moeite is om de kooi zelf op tijd te verschonen.

ff laten weken en afspoelen in lauw water en goed drogen om smet plekken te voorkomen.

urine op huid is een hele beroerde combinatie dus hoop voor de hamster dat de huid hieronder niet kapot is.
(dan zal je ermee naar de DA moeten aangezien er een infectie is)

zand is voor chincillas bv om een zandbad te nemen, en puur voor het onderhouden van de vacht. hier ben jij heel duidelijk veel te laat mee.

Toegevoegd na 21 minuten:
mocht je vers (groen)over geven: voorlopig niet doen omdat ze hiervan aan de dunnen kunnen raken.

stap over op pelletvoer zodat de hamster geen zaden uit kan zoeken en je zeker weet dat ie al zijn vezels binnen krijgt.
als de achterkant vochtig is kan er poep aan blijven hangen, dus let ook op het voer.

zorg voor voldoende vers drinkwater, en doe hier voorlopig even wat extra vit. in.
zorg ervoor dat er geen vliegen in de buurt zijn van de plek waar de hamster staat (deze kunnen eitjes leggen op zijn kont, waaruit maden komen die in zijn vlees gaan kruipen en aan de hamster gaan eten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing