Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Groeien Vissen naar grote van hun verblijf?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik denk dat geen enkel diee dit doet maar van vissen ben ik niet zeker.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

dat is helemaal afhankelijk van de soort vis.

er zijn steuren die in een grote vijver enorme afmetingen kunnen krijgen, maar een gup in een enorm aquarium zal altijd een 'klein' visje blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een vijver groeien de vissen in een ronde vijver aanzienlijk minder snel en worden minder groot, dan in een rechte lange vijver.
Hoe groter de vijver, hoe sneller de vissen groeien en hoe groter ze worden.
Voor een aquarium, geldt ongeveer het zelfde, maar veel aquariumvissen, blijven erg klein, dus is in verhouding een aquarium voor veel vissen best wel groot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij goudvissen kan het in elk geval. Heb ooit 2 goudvissen gehad in een rechthoekig aquarium. Ze bleven gewoon 'op grootte', ik denk zo'n 5-6 cm.
Later heb ik ze uitgezet in onze vijver van 3x1,5 m en zijn ze doorgegroeid tot zo'n 20 cm. Heel grappig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan sommige vissoorten die inderdaad klein blijven indien ze in een klein verblijf worden gehouden.

Echter voor 99% van de vissen die wij in aquaria houden is dat niet het geval! (zoals JanLast kan bevestigen horen goudvissen bij die andere 1%, wat echter zeker niet wil zeggen dat zij geen ruimte nodig hebben!) Vissen groeien hun leven lang maar na een tijdje vertraagd hun groei zo sterk van zodra ze hun maximale lengte benaderen. Zo zal een gup zelfs in een groot aquarium nooit langer worden dan 6 cm. Maar zelfs in een 40 liter aquarium zal een maanvis 12 cm (willen) worden. (Willen) aangezien hij waarschijnlijk zal ziek worden en sterven (door het ruimtegebrek) voor hij die lengte kan bereiken.

Als een vis toch achterblijft in groei dan ligt dat bij die 99% dus niet aan de grote van het verblijf maar wel aan andere factoren: vervuiling en/of minderwaardig voer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing