Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe oud moet je zijn om een rat/muis te kopen?

ik wil misschien een rat/muis kopen, daarom wil ik dat weten. Ik ben 16 jaar, mag ik dan zonder me ouders terwijl ik wel toestemming heb een rat kopen? of moet ik een briefje meenemen met bewijs van me ouders? of moet ik ze meeslepen naar de winkel?!

Toegevoegd na 8 minuten:
Ojaa. ik heb al eerder ratten, muizen en gerbils gehad. maar allemaal gekregen. ik heb echt toestemming van me ouders!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

kan gewoon , mijn nicht van15 heeft alleen 2 gerbills gehaald.. ik zou niet weten waarom niet?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Volgens mij is er geen minimum leeftijd voor het koen van een rat. Besef wel dat je er wel verantwoordelijk voor bent, en er ook nadelen zijn aan het hebben van een huisdier. Gezien de vraagstelling krijg ik een beetje het idee dat je ouders he er niet mee eens zijn? Stiekem een ratje houden kan ik je echt afraden in ieder geval!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
okay, vandaar de vraag! wettelijk gezien is er geen minimumleeftijd, het is aan de verkoper om te bepalen of hij "zaken" met je wil doen.
Ik denk dat je best een muis/ratje zult mee krijgen. Ik zou mijn ouders wel meenemen al was het alleen om samen de informatie die je krijgt in de dierenzaak als het goed is, te horen. Want zo weten je ouders ook wat het inhoud allemaal, en ook al koop en verzorg jij het beestje, ik vind dat als er een huisdiertje in huis komt, je daar samen met zijn allen achter moet staan en samen als gezin de verantwoordelijkheid draagt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus ook gezellig samen uitkiezen, dus Jahjah sleep ze om die rede lekker mee!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de minimale leeftijd 18 is omdat tot die tijd je ouders verantwoordelijk voor jou zijn en dus ook voor jou dieren....dus dan zouden je ouders mee moeten.
0 jaar onder 18 toestemming aan je ouders vragen als je nog is huis woont! Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Totdat je volwassen bent mag je alleen maar dingen kopen waarvan de verkoper kan verwachten dat je toestemming hebt van je ouders. Als de verkoper dus denkt dat jij zonder toestemming iets koopt, kan hij om bewijs vragen, maar ik denk dat het wel mee zal vallen. dat je gewoon alleen zo'n beestje kunt kopen
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Lees het antwoord eens wat ik zojuist geschreven heb op deze vraag:

http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/wetgeving/minderjarige-koopcontract-tekenen.356889

Onder de 18 jaar ben je "niet handelsbekwaam".
Die verkoper is dus heel verstandig.
Als jullie elkaar niet kennen en hij twijfelt,
dan is het heel goed dat hij de toestemming vraagt van jouw ouders.
Anders verkoopt hij iets en moet hij dat later misschien weer terug nemen.

Nog afgezien van het feit dat je niet "een" rat of muis moet kopen, maar minstens twee.
Plus kooi en speelgoed en verzorgingsspullen.
Maar dat spreekt vanzelf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
voor dieren aanschaf hoef je geen min. leeftijd te hebben. zorg voor jezelf dat je ouders toestemming geven dat je het dier mag hebben, anders moet die straks alsnog weg. Een rattenkooi thuis krijgen zonder auto is lastig.

muis/rat scheelt erg qua huisvesting en omgang. Zorg eerst dat je je voldoende hebt ingelezen. Zorg dat je alvast een ingerichte kooi thuis hebt staan. Dan kan je je dier halen waar jij hem het leukste vindt. Als je bv dierenwinkels afgaat zal je zien dat er diverse kleuren zijn.

ps. let op, niet elke dierenwinkel verkoopt muizen/ratten.
kijk eerst of ze de dieren verkopen bij jouw in de omgeving voor je straks een teleurstelling krijgt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarschijnlijk hoeft het niet maar neem je ouders voor alle zekerheid mee dan kunnen zij ook een beetje kiezen de welke en gaan ze wel een goede kiezen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding