Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat moet ik met de verlichting van het aquarium doen als ik op vakantie ga?

Ik ga morgen op vakantie en heb een aquarium, maar wat is beter: het licht uitlaten (10 dagen lang) of aanlaten? Maar er komt wel nog iemand om de 2 dagen ofzo, dan kan die hem misschien 2 dagen aan, dan 2 dagen uit, etc. Ik heb geen schakelaar om de tijd in te stellen ofzo. Wil het beste voor de vissen, alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Jammer dat je geen tijdschakelaar hebt. Dat zou natuurlijk het beste zijn.
10 dagen is nog ziet zo erg lang. Ik zou het licht gewoon uit laten. Dat is niet zo goed voor de planten, maar die komen na die 10 dagen wel weer bij.
Als je je lampen langer dan 10-12 uur per dag aan laat, heb je kans dat je een algenprobleem hebt als je thuis komt.

Toegevoegd na 24 minuten:
Een tijdschakelaar is ook handig voor als je niet op vakantie bent. Zo krijgt je aquarium altijd de juiste lichtduur.
bamibal
12 jaar geleden
Morgen even een tijdschakelaar kopen, 4 a 5 euro en je probleem is opgelost.
Wil je echt het beste voor je vissen, dan moeten ze ongeveer het zelfde aan licht hebben als dat ze gewend zijn.
Ook goed voor je planten in je aquarium.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aquarium is geen goudviskom...een aquarium is een stukje natuur in huis...afhankelijk van licht en ook van zuurtegraad..dus sowieso een tijdschakelaar aanschaffen...maar ook goede instructies geven bij het voeren... Teveel voer is heel slecht voor het aquarium en de vissen... Uj website he alvast een prettige vakantie!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd even een tijdschakelaar aanschaffen
Dit is beter voor planten en vissen
Voor de prijs hoef je het niet te doen
Ook lijkt het huis meer bewoond als het aquarium aan gaat
Als je er 1 of 2 extra koopt kun je deze op een schemerlamp zetten deze zijn dan aan tussen bv 21.00 en 23.00 inbrekers zullen dan ook minder snel toeslaan
Fijne vakantie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is hoe dan ook een tijdschakelaar. Die zijn niet duur dus ik zou je aanraden om er 1 te gaan halen. Als het echt niet anders kan zou je de verlichting nog uit kunnen laten maar dan moet je er wel voor zorgen dat je het aquarium gedurende die periode extra belucht. De planten zullen namelijk geen zuurstof meer produceren en het overtollige CO2 dat de vissen uitademen moet op een andere manier uit het aquariumwater verwijderd worden.

Zoek wel eens op of je vissen zo lang in volledige duisternis kunnen verdragen. Sommige vissoorten hebben een minimum aantal uur per dag toch licht nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing