Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan ik doen tegen het schrokken met eten van mijn hond?

Mijn hond schrokt zijn eten. Als ik zijn bak met voer zou neerzetten heeft hij het binnen 3 seconde leeg. Om het vervolgens weer net zo hard uit te spugen en het nog een keer op te eten. Hij kauwt ook niet meer op zijn voer. Zonder te kauwen slokt hij het naar binnen. Hij heeft geen last van z'n gebit waardoor hij niet zou willen kauwen. Het gaat hier om een Jack Russel van 6 jaar oud. Ik geef hem nu maar elke keer een hapje zodat hij het in ieder geval niet uitspuugt. Maar ook dan kauwt hij niet en duikt hij in z'n bak om zoveel mogelijk in 1 keer te pakken. Help !!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (9)

Ha, dat deed mijn hond ook toen hij nog klein was en net uit een groot nest kwam ( =niet dooreten; eten foetsie)

Ik heb het opgelost door het eten (brokken) gewoon los door de hele keuken te gooien. Dus de hond moet opzoek naar ieder brokje en die 1 voor 1 opeten. Het je een tuin? een flinke slinger de tuin in en je hond is uren zoet met de zoektocht naar het laatste brokje..

Toegevoegd na 1 minuut:
Inmiddels eet hij trouwens wel rustig en kan "normaal" uit een bak eten, maar heel soms gooien we voor de grap nog zijn eten de tuin in..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige wat je kan doen ( doe je al) is hem kleinere porties te geven. Maar wat je daarnaast ook kan doen. Jij bent de baas. Dus ga er bij staan en zodra hij 1/3 op heeft pak je zn bak weg en bepaal jij wanneer hij weer eten krijgt. Leer hem ook dat hij pas mag eten als jij het code woord geeft. ( gebruik zn riem en maak hem vast leg de bak neer en na een poosje blaffen ( negeer dit) zal hij zich erbij neerleggen en dan kun je hem naar zn bak loodsen en bepalen wanneer het genoeg is. Sommige dieren hebben het instinct van: Ik moet snel eten anders pakt iemand het af... dat leer je niet zomaar 1-2-3 af maar t kan wel...

Ke kan ook kleine stukjes snijden maar dat helpt vast niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan speciale anti schrok bakken (zie bron).
Te koop bij de meeste dierenwinkels.
Deze bakken hebben meerdere uitsteeksels naar boven, zodat een hond gedwongen word om kleinere hapjes te nemne. Je zou dit eens kunnen proberen.
12 jaar geleden
Er bestaan van die activity-ballen voor katten: daar doe je brokjes in, en dan moeten ze die bal steeds laten rollen, zodat de brokjes door de gaten naar buiten komen. Zal met een slim hondje als een Jack Russell ook zeker werken!

Daarnaast kan je ook gewoon wat dingen in de voerbak leggen, zoals een paar platte (afgeronde) stenen, of een paar walnoten (in dop) zodat je hond om die dingen heen moet eten.

Volgens mij zijn er ook van die anti-schrokbakken voor katten in de handel, dat past beter bij de snuit van jouw hondje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leg een klinker in de voerbak. De hond moet meer.moeite.doen en kan niet schrokken.

Simpel, goedkoop en effectief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat je moet doen is eigenlijk heel simpel.

als je zijn bak gevuld hebt met voer, ga je staan met de bak in je handen en de hond staat/springt om je heen. hij heeft haast en laat dat ook duidelijk merken.
jij reageert nergens op en wacht totdat de hond uiteindelijk gaat zitten en zelfs liggen, niet in de opspringhouding, maar echt relaxed liggen.
pas dan gaat jouw hand met bak naar beneden en zie daar hondlief staat al voordat jij de bak neergezet hebt.
weer wachten de bak omhoog en de hond moet weer ontspannen worden in afwachting van zijn voer.
uiteindelijk, dit kan 10 minuten duren of langer, uiteindelijk als de hond niet weer overenthousiast opspringt om zijn eten te "claimen" kun je de bak weer naar beneden richting vloer vasthouden en de hond een hap laten nemen, dan houd je de bak weer omhoog.
als de hond ontspannen is, wacht hij af, blaft hij niet en heeft zich dus overgegeven aan de dominantie van de baas.
als dit goed gaat met af en toe een hap geven en goed kauwen, kan je uiteindelijk de bak weer neerzetten, maar niet voordat duidelijk is geworden dat jij de baas van de voerbak bent.

waardoor dit komt ? misschien heeft hij hiervoor moeten strijden om eten, wie het eerst kwam... en anders kreeg je niet of te weinig, dat kan.
het kan ook dat hij gewoon een schrokop is en dat kan van kwaad tot erger worden.
vergeet niet, je moet dit consequent doen en volhouden, anders lukt het niet.

Toegevoegd na 8 uur:
zie vervolg in de reacties!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel herkenbaar,ook mijn hond deed dit.

Een anti schrokbak hielp helemaal niet want hij had het net zo snel op.
De enige manier om hem gedoseerd te laten eten was steeds een handje brokjes op de grond gooien zodat het ook een beetje verspreid lag en hij er moeite voor moest doen.
Nu eet hij heel rustig,dit heeft 8 maanden geduurd en bij mijn geval had het te maken vanwege te weinig voeding bij de fokker,maar dit is bij jou niet aan de orde dus je zou ook eens een bezoekje aan de dierenarts kunnen overwegen want dit gedrag is plotseling begonnen dus wel vreemd.

Heeft hij verder goede ontlasting?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plaats de voerbak op een standaard. De hond kan hierdoor de brokken minder snel “achter in zijn keel gooien”. Ook zal hij dan minder lucht happen bij het eten van de brokken. Bij de dierenspeciaalzaak kun je kiezen uit meerdere modellen.

Leg een omgekeerd schoteltje of een grote, afgeronde steen in de voerbak. Het schrokken wordt zo bemoeilijkt omdat de hond om het voorwerp heen moet eten. Let erop dat de hond zich niet bezeert als dit voorwerp in de bak ligt!

Bij bepaalde rassen is schrokken te voorkomen door specifiek voer. Hiervan is de vorm van de brok zodanig aangepast op de kaak en het gebit van de hond dat deze als het ware gedwongen wordt om te kauwen. Deze rasspecifieke gezondheidsvoedingen zijn voor diverse rassen te koop bij je dierenspeciaalzaak.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://hond.petadvisor.nl/artikel/schrokken-oftewel-%E2%80%98nieuw-record-bak-leegeten%E2%80%99
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voer je hem samen met de andere hond in dezelfde ruimte?

wellicht dat hij bang is dat de andere hond het op eet, of het kan zijn dat de slokkop wat dominanter is dan de andere hond.

wat is zijn houding bij het eten? staart hij naar de andere hond of houdt hij alles in de gaten in de buurt van zijn voerbak als hij aan het eten is?

belangrijk is dat honden met dit gedrag meerdere malen op dezelfde tijd hun voer krijgen.

laat de hond wachten, en pas eten als hij rustig is. begint hij weer te schrokken ga je bij de bak staan (haal NIET de bak weg bij de hond want dan vererger je het probleem) en zorg ervoor dat de hond van de bak weggaat.

je eist dus het eten op als het ware.
op het moment dat de focus niet staat op de voerbak en de hond ontspannen is geef je aan dat de hond weer mag eten.

als hij hier moeite mee heeft en niet makkelijk bij de bak weg te krijgen is claimt de hond de bak, wat -als je dit laat gaan- op een gegeven moment voernijd kan worden.

als je de hond onder appel hebt staan en accepteert dat JIJ aangeeft wanneer de hond kan eten, geef dan eerst de andere hond te eten terwijl de schrokkop toekijkt.

ze leert hij geduld te hebben, met als beloning een eigen portie voer mét de zekerheid dat er genoeg is zodat de haast en het gejaagde eten niet meer nodig is en ook niet meer (zelf)belonend werkt.

het is een kwestie van tijd, maar omdat er een achterliggende oorzaak is zijn ballen met gaten, voerbakken met pinnen een lapmiddel die niet de oorzaak aanpakken, maar enkel het probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing