Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zie je het verschil wat een mannetjes of vrouwtjes houtduif is?

Hallo, ik heb me toch een vraag. ik heb zins jongs af aan 1 houtduif , die is nu ruim 1 jaar oud. alleen ik zie niet wat het is. een mannetjes of vrouwtje duif. heb het gegoogled maar daar wordt alleen verteld hoe ze eruit zien en hoe ze leven. dat zoek ik dus niet. nu is het zo.. de vrouwtjes zowel de mannetjes houtduif zijn beide gelijk, beide zelfde veren en veren kleuren. kortom niks dat onderscheid zeg maar. de een zegt als 2 buitenste poten gelijk zijn is het een vrouwtje, of als de staart naar de grond wijst is het een mannetje, en wijs de staart naar boven is het een vrouwtje. echter bij de vrouwtjes en mannetjes houtduif is dit het zelfde. ik weet echter niet wat ik heb. en heb dus voor het geval een sierduif bij gezet een vrouwtje. maar die vechten alleen maar. kan je een houtduif wel mengen met een andere duiven ras?!?! of echter alleen maar de zelfde soort?!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Volgens mij zijn beide geslachten eender van kleur en zo niet te onderscheiden. Hier een mooie site met informatie. http://www.wbesusterengraetheide.nl/Houtduif.htm
(Lees meer...)
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk dat mag ik wel, ze hebben een 6e zintuig! ;-)
Ivana
12 jaar geleden
Als ik dan voor iemand iets ga zoeken op internet, leer ik zelf ook weer heel wat bij. Over een jaar of tien ben ik vast een heel wijs oud mens. ;)
een sierduif bij een houtduif zetten heeft geen zin, maar daar was je al achter.
het verschil zie je niet door het uiterlijk, maar door het gedrag.
het mannetje maakt zich groot voor het vrouwtje, en draait om haar heen.
het beste zou zijn je duif vrij te laten, zodat hij of zij een natuurlijk leven kan leiden.

Toegevoegd na 3 minuten:
ook buigen de mannetjes voor de vrouwtjes, en maken baltsvluchten met klappende vleugels.
(Lees meer...)
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn eigen duif doet wel met zijn kop op en neer en maakt een brom geluid en is vrij groot. ik denk bijna dat het een mannetje is. weet het dus niet zeker, mijn duif is uit een nest gevallen vorig jaar op mijn auto. hij had amper vleugels en heb hem met een spuitje en novo start voeding groot gebracht. vele mensen zeggen ook. als ik hem vrij laat overleeft die niet. omdat hij gewent is dat zijn eten wordt voor geschoteld etc. en is erg tam. maar ja nu weet ik niet zeker wat het is. de duif die ik erbij gezet hebt doen niks anders dan vechten. vanmorgen maakte de andere duif een roekoe geluid zo'n doffe en mijn duif meteen reageren en een en al wild in de kooi. of ze nu gemeenschap wille of ruzie hebben weet ik niet want ze pikken elkaar continue
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor de site maar daar staat alleen de info op hoe zo'n duif leeft, dat weet ik al. maar moet gewoon weten hoe je zien ken wat een mannetjes of vrouwtjes duif is en dat staat er weer niet bij, zo irritant als je het geslachts niet kunt zien
Rieneke1
12 jaar geleden
ik heb geen site gegeven, je zit verkeerd :) verder denk ik dat jouw duif het in het wild prima gaat redden.
kan me wel voorstellen dat je het moeilijk vindt hoor. uit wat je vertelt maak ik op dat je 2 mannetjes bij elkaar hebt nu.
verder is het zoals gezegd geen goed idee een sierduif bij een houtduif te zetten.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding