Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik mijn kat afleren vogeltjes te vangen en dan te laten pijnlijden en langzaam te laten sterven op gruwelijke wijze?

Ik probeer de vogel af te pakken, maar dat lukt niet. Ik heb de keel van de vogel dichtgeknepen, om hem uit zijn lijden te verlossen, terwijl die nog in de bek van de kat zat. Mijn hele flat ligt vol vleugels en bloedspetters. Het vogeltje is piepend ten onder gegaan.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik weet heus wel dat een kat een roofdier is en dat dat in de aard zit. Maar kun je dit ook afleren? Want ik vind het naar. Op zich niet dat hij vogels vang, maar wel dat hij zo rottig aan zijn einde moet komen.

12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

ik begrijp je afkeer, ik begrijp je dierenliefde, wat ik niet begrijp is je relatief naïeve vraag.

hoe kan je een roofdier, dat in de nacht op zijn prooi jaagt en ook overdag instinctief prooien vangt, waar vervolgens mee gespeeld wordt en 9 van de 10 keer niet opgegeten.
hoe kan je zo'n dier willen veranderen. misschien heb ik ook daar het antwoord op: voor je eigen tere zieltje, dat er niet tegen bestand is om de spel- en moordpartij van je huisdier te aanschouwen... want hij is zo lief !

de vraag is : hoe kan je je kat jacht afleren en de prooi laten pijnlijden en langzaam op gruwelijke manier te laten sterven?
dat antwoord is simpel: niet.

je kunt wel proberen veel ellende te voorkomen. je kunt de kat niet meer naar buiten laten gaan bijvoorbeeld (niet eerlijk-wordt een trauma kat) of een halsbandje met belletje omdoen (gevaarlijk - veel ongelukken) of de tuin/het balkon omheinen en afrasteren met kippengaas (bijvoorbeeld).

dit zijn maar 3 manieren om het grootendeels te voorkomen, maar wil een mens dat wel, is het niet veeleer zaak om ook wat harder te worden.

ik had vroeger een oudtante die was gek op katten, zij had hetzelfde probleem als vs. met de regelmaat van de klok ving poes "minous" kleine of minder kleine vogels, die door mijn oudtante opgevangen en opgelapt werden op zolder waar een hele hoge houten trapleer stond, daarop zaten de vogeltjes vlak voordat ze weer losgelaten werden door tante. andere mensen vonden haar maar "raar". tante trok zich er niets van aan en ging onverdroten voort met de redding van de vogelpopulatie in haar woonwijk.

het punt is vs dat je niet de wereld kan veranderen, ik had vorig jaar zomer ineens een duif zonder kop en een losse poot ernaast in de tuin, ik wist (dacht ik) welke kat dit op zijn geweten had, maar dat maakt niets uit ! je kunt het ze niet afleren en ik kan je vertellen dat ik het ook niet kon aanzien...!

Toegevoegd na 9 minuten:
ik wil je nog sterkte wensen, en ik hoop dat je kat niet ook probeert een rat te vangen, deze mee naar binnen sleept en vervolgens in de keuken een slachtpartij, waar jij de volgende ochtend binnenkomt gelukkig op slippers deze keer, en verblijdt wordt door overal bloed aan de muur en een berg uitgekotste rat die dus wel het onderspit delfde... dat heb ik naast de merels, talloze muizen en andere kleinere ratten in mijn huis meegemaakt met één super jager die er van geleefd had en die voor het vrouwtje heel veel prooi meebracht..., want ook dat is het: prooi voor het thuisfront !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

misschien had je beter een paar konijnen in huis gehaald.
je maakt er een heel drama van, maar het is gewoon de aard van het dier.
dat kan je niet afleren, en dat moet je ook niet willen.
het is wel verstandig in het voorjaar de kat binnen te houden, zodat de vogeljonkies kunnen oefenen het vliegvlug worden.
Rieneke1
12 jaar geleden
Ik denk dat dit niet af te leren is,

Het is gewoon zijn instinct.

Ik bedoel hoe wil je het af gaan leren ik heb nog nooit gehoord van een kattenfluisteraar die baasjes helpt om fout gedrag van hun kat(ten) af te leren.(soort cesar milan type) Hoewel dit helemaal geen fout gedrag is een kat is een wild dier dit hoort er gewoon bij!

En anders moet je er een 'huiskat' van maken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kat is een roofdier.
Het is de mens die hem lief, aardig en aaibaar heeft gemaakt, dus geschikt als huisdier.
Een kat moet kopjes geven, lekker in de vensterbank in het zonnetje liggen.
Sávonds op schoot kruipen en spinnen.
Je welkom heetten als je thuis komt.
Er mooi en zacht pluizig uit zien.
Prachtige ogen hebben, die je zoooo lief aan kunnen kijken.

Maar katten kunnen ook een vogelnestje uit halen en de jonge totaal weerloze vogeltjes dood bijten.
Kikkers een poot uit trekken.
Jong eendje vangen en er net zo lang mee spelen en bijten totdat het beestje niet meer kan lopen, dan gooit de kat het in de lucht en bijt er nog eens wat harder in.
Gaat achter ratten aan en probeert hun strot door te bijten
Muizen worden ook dood gespeeld, kan wel een uur duren, hierna wordt het beestje gekraakt en opgegeten.
Het staartje is dan het laatste wat je van het muisje ziet.
Even later ligt hij weer op schoot en knort tevreden.

Oh wat zijn ze toch lief!
Maar dat zijn de jonge vogeltjes ook!
Natuur is niet lief!
Katten soms ook niet.
Afleren?
Vergeet het maar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt de kat alleen maar van de vogeltjes weglaten. Du smaw. de kat niet meer naar buiten laten gaan. Afleren zal nooit lukken omdat dat het jachtinstinct van het dier is. Ga je dat proberen zou je een hele valse bange schuwe kat kunnen krijgen ( als het je al lukt) het is een instinct. De kat was ooit een wild dier, net als de hond. Maar wij hebben het ons eigen gemaakt als huisdier. Daar komt bij dat een kat die een van de ouders als straatkat heeft, zal die genen ook meenemen. Je ziet duidelijk verschil in de straatkat en de echte huiskat ( nooit buiten geweest)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt wel zo van die bandjes met een belletje aan. Verkopers zeggen dat de vogel dan wegvliegt omdat ze de kat horen aankomen. Mss een aanrader?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katten worden nu eenmaal geboren met een jachtinstinct.
Het is hen dan ook niet echt af te leren. Een instinct zal altijd aanwezig zijn en laat een kat reageren op elk bewegend diertje dat kleiner is dan hem-/haarzelf. Hij/zij zal attent worden en de jacht wordt geopend, al is het een vlieg op de vensterbank. Dat de kat niet bespringt en direct doodbijt, komt omdat jagen niet direct een noodzaak is om aan eten te komen. Vaak gaat ze met goed gevulde buik uist op jacht, omdat ze dan geduldiger is en tijdens de jacht meer ontspannen.Ze heeft nameljk alle tijd om een prooi te vangen.Een hongerige kat zou minder overlevingskansen hebben, want het kost dan meer moeite een prooi te vangen, ze hebben meer moeite omdat ze steeds minder tijd hebben, ze worden slordiger.
Jagen is dus voor een huiskat meer een soort ritueel en vorm van hun behoefte om te jagen bevredigen.
Het gaat in de eerste plaats om het loeren, besluipen en vangen zelf, het uitputten van hun prooi.
Een kat is zich niet van enige wreedheid bewust. Voor hen is het niets meer dan een ontspannend spel om hun jachtinstinct te bevredigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roofdieren houden wel de populatie vogels sterk. Katten zullen altijd de domme, langzame, oude en zieke vogeltjes pakken.

Wat je zou kunnen doen is de buitendeur dicht en het kattenluik verwijderen. Op die manier kan je beter controleren wat hij mee naar binnen neemt. Dan zit in ieder geval je huis niet onder. En worden er in ieder geval binnenshuis geen dieren meer gemarteld.

Dat roofdieren met hun prooi spelen is zoals veel mensen roepen hwer

Een minder serieuze oplossing zou kunnen zijn: een vegetarisch dieet voor je kat, misschien wordt hij minder agressief van minder vlees ;).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, wij mensen hebben natuurlijk geen kattenverstand. Voor een kat is wat ze doet niet gruwelijk. Vanuit ons mensenverstand beschouwd wel degelijk.
Het punt zit m dat wij mensen, als wij iemand op die manier zouden laten lijden, dit bewust zouden doen.
Bij een kat is het natuurlijk ook bewust, maar niet met de bedoeling om een ander levend wezen te laten lijden.
Zo een ontdekking is natuurlijk heel naar. Het is ook vreselijk als je zelf een vogel zijn keel moet dichtknijpen om hem uit zijn lijden te verlossen. Ik kan me dus best voorstellen dat je daar ondersteboven van bent
Maar goed, wat eraan te doen is....
Ik ken mensen die de nagels van hun kat hebben laten verwijderen zodat ze niet meer van die zogezegde gruwelijke dingen kan doen. Ze vangt nu idd geen vogels meer, maar is ook beroofd van een groot aantal andere vaardigheden. En weerloos tegen buurtkatten.
Wat ook een optie is, is de kat een halsband aandoen met een belletje. Het is dan moeilijker om stil een dier te besluipen, want het belletje gaat meestal wel rinkelen.
Je moet dan wel een belletje nemen dat genoeg lawaai maakt plus heb jij thuis als je "de kat de bel aanbindt :)" ook altijd gerinkel natuurlijk...
12 jaar geleden
Afleren kun je het hem niet ; het is de aard van het beestje, het is een roofdier in hart en nieren, en afleren doe je het hem NOOIT.

Als je hem bestraft voor het vangen van zijn prooien of hem wegjaagt en steeds alles afpakt, zal hij andere mensen (lees : buren) proberen te verblijden met zijn kadootjes, en de meeste buren zijn daar in de regel niet blij mee.

Wel kun je voorkomen dat hij zo lang met zijn prooi speelt, door hem alleen hongerig naar buiten te sturen. Dan zal hij sneller doorbijten en zijn prooi ook daadwerkelijk verorberen. Een kat die wel jachtinstinct heeft maar geen honger, kan er inderdaad een behoorlijke lijdensweg van maken.

Ook kun je voorkomen dat hij prooien vangt, door hem voortdurend binnen te houden of in een kattenren. Dat is ook voor de veiligheid van de kat beter trouwens, denk aan vergif en verkeer.

Maar afleren, nee, dat zit er niet in. Het is nu eenmaal een onlosmakelijk onderdeel van het hebben van een kat ; dat je af en toe een onwelkom kadootje in ontvangst moet nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katten doden jaarlijks 100 miljoen vogels in Nederland alleen al. Bedreigd en beschermd of niet, de kat zal de vogel wel even vangen voor de fun en vervolgens langdurig folteren tot het beestje zijn doodsstrijd verliest. Vogels die nesten maken, jongen hebben en naarstig op zoek zijn naar voedsel om deze te voederen worden vaak gedood met als gevolg dat een heel nest uitsterft. Maar het zijn heus niet alleen vogels die ten prooi vallen van de kat, ook allerhande reptielen tot zelfs vlinders toe gaan voor de bijl. Het zijn dus echte killers. Mede doordat de kat zo goed ziet in het donker, is het een ongelijke strijd. Tot overmaat van ramp planten katten zich ook enorm snel voort en kunnen ze tot 2 maar per jaar werpen.
Dit is weer een duidelijk voorbeeld van hoe de mensen de natuur ontregelen en zorgen voor een afname van de biodiversiteit door het importeren van diersoorten die hier niet thuishoren. Er zijn al teveel mensen en daarvan hebben er dan ook nog eens teveel katten. De gevolgen zijn er dan ook naar.
Katteneigenaars zijn vaak enorm egoïstisch wanneer het over hun dier gaat; deze magen roven, schijten en braken bij de buren, moet allemaal zomaar kunnen. Vooral vrouwen houden van katten en geraken verstandelijk niet verder dan dat hun kat mooie ogen heeft en zo een mooie zachte pels. Over de schade die hun huisdier berokkend zijn ze totaal onwetend of onverschillig.
Kortom, wil je iets voor de natuur doen, neem dan vooral geen kat als huisdier. Heb je er toch een, hou deze dan zoveel mogelijk binnen, vooral ’s avonds en ’s morgens wanneer het donker is of wordt. Bind een bel aan en als ze toch buiten gaat zorg ervoor dat deze op je terrein blijft.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing