Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Nadat 1 kat is weggelopen heb ik er nog 1, hoewel ze opleeft vind ik het toch zielig dat ze alleen is, moet ik een speelkameraadje voor dr zoeken?

Ze is nu speelser, aanhankelijker, ze lijkt zich prima te vermaken als ze alleen is, maar de nachten dat ik bij lief ben, bedenk ik me altijd.. ze zit daar zo alleen (laat radiootje en lampje voor dr aan), maak ik me nou te druk zoals lief weleens zegt..?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Eigenlijk geef je zelf het antwoord al. Als je kat nu speelser en aanhankelijker is, heeft ze zich waarschijnlijk onderdrukt gevoeld door die andere kat. Nu kan ze zich eindelijk ontplooien. Niet alle katten zijn er blij mee als ze samen moeten leven, sommige staan constant onder stress dit wordt niet altijd herkent. Dus als je het mij vraagt, laat haar lekker het rijk voor zich alleen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik zou het niet doen. Mijn ervaring is dat je katten niet bij elkaar moet stoppen als ze ouder zijn. Als het nog een kitten is kan het wel.

Toegevoegd na 1 minuut:
De oudere kat moet namelijk zijn territorium en de aandacht van de baas opeens delen. Dat vinden ze meestal niet zo leuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet nodig. Katten kunnen solitair uitstekend de tijd doorkomen en een nieuwe kat betekent veel ruzie en stress zonder de garantie dat ze het samen goed kunnen gaan vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Speelkameraadje: hoeft niet, mag wel. Houd er rekening mee dat het niet hoeft te klikken tussen je huidige kat en de nieuwe. En houd er rekening mee dat je misschien lang bezig zult zijn met het bewaren van pais en vree in huis.
Maak je je te druk: beetje. Lampje aan 's nachts is niet nodig hoor, hij ziet meer dan jij in het donker, en radiogeluid belemmert het horen van lekkere muizen die hij kan pakken. Maar als het jou nou geruststelt: lekker aandoen die lamp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou nee. Ze leeft niet voor niks op natuurlijk. Katten hebben van nature een sterk territorium drift en ze is blij dat het territorium nu van haar alleen is. Ze tolereren vaak wel een andere kat maar liever niet. Misschien accepteert ze wel geen andere kat dan de kat die er was.
Ik zou het dus niet doen, de kat heeft het niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe lang is de andere kat weg ?
1 dag, 1 maand, 1 jaar ?
hoe groot is de kans (qua tijd) dat hij terugkomt ?

is de poes overdag alleen ? de hele dag, binnen, of kan ze ook naar buiten ?
hoe oud is ?
"ze lijkt zich prima te vermaken als ze alleen is" hoe weet je dat ? heb je een camera opgehangen ?

als het antwoord is dat je de kat niet terug verwacht en de poes de hele dag alleen en binnen zit, raad ik je aan afhankelijk van de leeftijd van poes een maatje te zoeken, een jonge kat of een oudere...

een poes alleen kan soms, maar als je de hele dag weg bent/werkt, dan is het wel een beetje erg alleen, zeker ook nog als ze niet naar buiten kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een kat is een solitair dier en kan zich alleen prima vermaken. Deze past zich blijkbaar juist heel goed aan.

Je neemt echt een risico met een tweede kat.
Het kan zowel voor jou als voor lief als voor beide poezen een grote ellende zijn
En zolang als je blijft proberen, zolang duurt de ellende
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing