Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn kat heeft nu een week een vlooienbandje. Ze krabt veel aan haar bandje en ze heeft daar een kale plek? Is ze er allergisch voor ?

Of komt het voor de vlooien

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Kale plekken bij katten worden vaak veroorzaakt door een allergische reactie op vlooienbeten. Dit moet u niet onderschatten. De huid van de kat reageert allergisch op de vlooienbeten en daardoor ontstaat een verschrikkelijke jeuk voor de kat. Er ontstaan zeer veel bultjes op de huid, en de huid kan er helemaal mee overdekt worden. Veelal op de rug en het achterste, en de achterbenen. Ook rondom de staart/rug. De kat krabt en bijt zichzelf (soms tot bloedens toe) kapot. Rode plekken, gezwollen plekken, kale plekken… Ook de haren worden namelijk vaak uitgetrokken en opgegeten. Daarom krijgt de kat grote kale plekken of uitgedund haar. Onder de vacht kan een zee van jeukende uitslag zitten waardoor de kat eruit ziet alsof het een zwaar ziek dier is. Uiteraard heeft het diertje veel last van de parasieten. OP den duur zijn ze alleen nog maar gefixeerd op de kwelling van de jeuk en pijn. Ook zien de kale plekken er niet erg fris uit. Laat de kat niet onbehandeld rondlopen, dat is echt heel erg zielig en zenuwslopend voor het diertje. Geef een goed middel tegen vlooien, en stofzuig uw huis dagelijks. Plaatsen waar de kat slaapt dagelijks uitkloppen en verschonen. Met een goed middel tegen vlooien zal de kat snel opknappen. De kat kan ook extra last hebben van haarballen. Als de kat bezeten is van het krabben kunnen er tegenwoordig botte kunstnagels om de nagels geplaatst worden, waardoor de nagels niet meer scherp zijn.

Toegevoegd na 53 seconden:
http://weet.wikidot.com/kat-met-kale-plekken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik jou was, ging ik even met m'n kat naar de dierenarts : misschien is zij inderdaad allergisch voor het spul op de band. En dan heb je meer aan de druppeltjes, die je tussen de schouderbladen van je kat aanbrengt.

Maar de stervende vlooien veroorzaken ook erg veel jeuk heb ik gemerkt. Toen ik m'n 2e hands kat een paar weken had, en haar voor het eerst kamde (ze woonde 3 weken onder m'n bed in het begin), ving ik nogal wat, dus die druppeltjes gehaald.
M'n arme kat werd gék van de jeuk, toen dat spul begon te werken. (Als ze 8 poten had gehad was haar dat liever geweest...)
Ik heb haar toen een uur 'dwanggekamt', en had meer dan 40 vlooien....

Terwijl ze vóór die tijd zelden zichzelf krabde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet zo waarschijnlijk, maar ze vindt het duidelijk niet fijn. Een vlooienbandje is ook niet ideaal: hij bevat best veel gif en zit niet lekker om de nek.
Er zijn alternatieve middelen, zoals advocate, een goedje dat je eens in de zoveel tijd tussen de schouderbladen aanbrengt. Iets om te overleggen met de dierenarts.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vlooienbandjes zijn zo ontzettend achterhaald!
ga naar de dierenarts voor een goed werkzaam en veilig pipetje.
overleg even hoe je het 't best aanpakt ivm de kale plek.
het bandje zou ik nu meteen afdoen.
stop maar in je stofzuigerzak, dan heb je er nog wat aan,
(Lees meer...)
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL ik dacht al, wat is dit voor oude methode hebben ze onderhand niets nieuws bedacht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bestaan die bandjes nog? :O
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rieneke een dikke+, ik heb haar nog wel aangeraden om naar de dienstdoende dierenarts te gaan,hoe sneller dat arme katje geholpen kan worden hoe beter voordat hij/zij zich helemaal open krabt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kat heeft juist een vlooienband gekregen van de dierenarts die ong 8 maanden werkt! dat is ook raar. Ze zei dat dit een nieuwe was op de markt....
Rieneke1
12 jaar geleden
dat is nieuw voor mij sinta!
weet je ook van welk merk?
Rieneke1
12 jaar geleden
ben eens gaan zoeken.
het gaat om seresto, een band op basis van imidacloprid, de stof waar bijen massaal het loodje door leggen.
ik zou dit niet graag toevoegen aan het milieu.
verder zit er flumethrine in, een zenuwgif.
gebruik het in de buurt van je aquarium, en de vissen leggen het loodje.
dat is wat ik zo snel even gevonden heb; mijn keus zou het niet zijn.
vreemd dat dierenartsen dit verkopen.
Mijn kat is ook allergisch voor vlooienbandjes en kreeg daar kale plekken van. Nu geef ik anti vlooien druppels (tussen de schouderbladen)
Ik zou zeker even naar de dierenarts gaan wellicht moet poes iets hebben wat deze reactie tegen gaat! Sterkte!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze geen bandje gewend is kan het zijn dat ze dit nu vervelend vindt. Misschien zit het te strak? Een vlooienband is zowiezo niet aan te raden, het werkt maar plaatselijk. Tegen de vlooien zou ik een goede vlooien pipet halen bij de DA zoals Stronghold of Advocate, deze zijn werkzaam over het hele dier. Deze zijn 1 maand werkzaam, dus wel elke maand geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding