Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb 1 kat en wou er nog 1 dus ik nam nog een kat Ik deed ze meteen bij elkaar maar er kwam ruzie dus ik deed hem weg. Zal ik nu een kitten nemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

Nee, als je ieder beest wat ruzie maakt weg doet, kun je maar beter geen dieren meer nemen.
12 jaar geleden
als ik jou was, zou ik me eerst eens verdiepen in het dier KAT ! lees een boek, kijk naar tv-programma's op bijv. Animal Planet en als je weet hoe katten in elkaar zitten, zul je niet meer een kat nemen er een bijzetten meteen en weer wegdoen !

antwoord : nee jij moet niet nu een kitten nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, doe maar niet.
als je niet van tevoren je goed inleest, maar een kat zonder voorbereiding bij een andere kat zet, ben je al niet slim bezig.
en dan vervolgens als het niet naar wens gaat de kat weer de deur uit....
je hebt het hier niet over een halfje wit.
mocht je toch besluiten een kitten te nemen, lees je dan eerst uitgebreid in, zodat je weet wat te doen en wat te laten.
Rieneke1
12 jaar geleden
Dat is niet verstandig. En bovendien zielig voor alle . Je moet eerst iets over een dier weten voordat je het als huisdier neemt. Katten die vechten, zijn niet net zoals mensen per definitie agressief... Ze kunnen soms willen laten zien wie de baas is. Daarna zouden ze hele goede vriendjes kunnen worden. Om meteen dat katje weg te doen was al niet verstandig, maar een plaatsvervanger is zeker niet goed en zal het probleem ook niet oplossen... Als je zover bent voor een 2e kat, moet je ze aan elkaar laten wennen. Sluit ze apart op in een kamer en wees er bij als ze een keer samen mogen zijn. Geef ze allebei aandacht en hou ze uit elkaar ( evt een riempje) allereerst moeten ze wennen aan elkaars geur en dan komt vanzelf de acceptatie... Het mooiste zou zijn met een raam ertussen, dan kunnen ze elkaar ook zien. ( maar een deur werkt ook) ze ruiken elkaar wel...
Er zijn veel boeken over en ook wel op internet te vinden hoe je de 2e kat kan nemen. Verdiep je daar eerst even in. Ipv een kat als accessoire te zien.
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
men bepaalde dat ik een huisgenoot nodig had, en ik kreeg een huisgenoot opgedrongen.
van de een op de andere dag woonde hier een wildvreemde.
we konden binnen 1 dag en pats boem, geen dikke maatjes worden zonder elkaar duidelijk te maken wat eigenlijk de omgangsregels waren zodat we elkaar konden accepteren, dus is de huisgenoot de deur gewenzen met dezelfde vaart als waarop deze is binnengehaald.
nu willen ze weer een huisgenoot voor me, zullen ze er weer een nemen?

(alsdus de beleving van je kat zo ongeveer.....sorry)
dus puur voor de dieren:
NEE natuurlijk niet! niet op die manier!

als je weet hoe het wel moet kan je eventueel een poging doen, maar dan aub met begrip naar alle 2 de dieren toe en dus met 'know how'.

er zijn genoeg tips en adviezen te lezen (hier en op het net) hoe je het WEL aan moet pakken zodat het (vooral voor de katten) niet weer op een fiasco uit zal draaien.

maar let op: ook al geef beide dieren de kans om op een rustige manier en op neutraal terrein langzaam aan elkaar te wennen, dan nog zijn er katten die hoe dan ook het huis en omgeving voor zichzelf willen houden en een andere kat beslist niet tolleren.

(het baasje kan dus katvriendelijk introduceren, maar deze blijft personeel aangezien de eerste kat definitief besluit of het een goede keuze is of niet)

wat men vaak denkt is dat kittens altijd goed gaan bij andere (oudere) katten, maar ook dit is helaas niet waar als liggen de 'slagingskansen' over het algemeen wel hoger.

als je een poging wil doen, ga dan aub naar het asiel. hier geven ze je hele goed tips, kan je bellen bij vragen, en mocht blijken dat het niet gaat werken zit je niet met een kitten wat je zelf ergens moet 'slíjten' (volop kittentijd nu, en ook nog eens vlak voor de vakantie periode!!!)
bij een herplaatser uit het asiel (waar echt ook kittens zitten) krijgt je een soort van 'proeftijd'.

bovendien weet je zeker dat je een gezond dier hebt, zijn ze ingeënt, ontwormd, hebben een chip en paspoort, en kan je ze (als de leeftijd het toestaat) ze gratis 'laten helpen' zodat je geen (OOPS!!! foutje) bijdrage doet wat betreft het toch al problematische kattenoverschot.
(daarbij wil je niet weten hoeveel zieke kittens ik momenteel op de gratis advertentie sites zie staan, terwijl mensen ze toch ophalen en óf met een grote teleurstelling zitten, en/of met alsnog bijzonder hoge kosten voor een dierenarts!)

(verder in reacties)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem aub geen kitten.

Ik had twee katten en kreeg een logeetje voor een paar weken de eerste dagen kreeg ze klappen van een van mijn katten en toen heb ik ze een paar dagen gescheiden van elkaar door een deur met glas zodat ze elkaar konden zien maar niets aandoen en toen de deur open gezet en ze de ruimte gegeven.
Toen de eigenaar na 3 weken de kat kwam halen zaten ze gebroederlijk bij elkaar in de mand.

Je had iets creatiever kunnen zijn met de 2 dieren of er beter over nadenken voor je eraan begon.
Als de kat gelukkig is alleen dan kun je het ook zo laten.
Een kattebak delen doet een kat niet graag met een vreemde dus er zit meer aan vast dan alleen een 2e kat.

Wegdoen kan natuurlijk altijd maar bezint eer ge begint.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing