Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe leer ik mijn hond af op de kippen te jagen?

hoi wij hebben een getrainde jachthond (heidewachtel) van 3 jaar oud hij heeft een lief karakter en bijt niet. maar hij wil wel steeds onze kippen aan vallen is er een manier hoe ik hem kan afleren dat hij wel jachtwild apporteert maar niet onze kippen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Vroeger deden de boeren het op de volgende wijze: als een hond een kip had opgejaagd en doodgebeten of verwond, bonden ze de hond de kip om de nek en lieten hem daar een dag mee lopen. Dat hielp erg goed en was in de meeste gevallen afdoende.

Je kan het natuurlijk ook op de nieuwe manier proberen. Het is een rangorde probleem. Daar heb je dan hulp bij nodig van een therapeut, maar beter nog van een echte jager.
Vraag eens op jachtles!

Toegevoegd na 1 dag:
Sorry, ik heb griep, vandaar mijn korte antwoord van gisterenmorgen.
De Heidewachtel behoort tot de voorstaande honden en is als zodanig een hond die bij de jacht samenwerkt met de baas. Hij moet de prooi aanwijzen door stil te staan waarbij hij in de meeste gevallen verstart en een poot optrekt.
Alle 'hetzen' is hem hierbij vreemd.

Onder hetzen wordt verstaan het op eigen houtje volgen en opjagen/grijpen van de prooi. Pas als een nieuw commando wordt gegeven, mag de hond weer in actie komen. Dit kan zijn het uit het struikgewas opstoten van de prooi voor het schot, of het ophalen van de prooi nadat het schot gevallen is.
Als je een opgeleide jachthond hebt, zal je dit allemaal weten.

Een opgeleide jachthond heeft behoefte om 'zijn vak' uit te voeren. Hij heeft de smaak van samenwerken te pakken en dat heeft hij ook nodig. Laat je de hond na zijn opleiding verder niet werken, dan zal hij zelfstandig zijn behoefte bevredigen en achter eigen vee aangaan.

Je mag van een jachthond (daar spreken we hier dus over) eisen, dat hij wacht op een commando en niet hetzt. Het is in dit geval dus gewoon een kwestie van ongehoorzaamheid en het recht in eigen hand nemen. Een rangorde-probleem, zoals reeds vermeld. (Mogelijk dus ook een tekort aan echt werken.)

Om hem het jagen achter eigen kippen af te leren, kan je ook de par-force-methode gebruiken. Je doet de hond aan een lange lijn met vaste halsband (géén slipketting) en voert hem tussen de kippen door. Bij iedere mogelijke aanval geef je een forse ruk aan de lijn zonder je stem te gebruiken. Je hond moet het idee hebben dat niet jij, maar de kip hem op zijn donder geeft. Herhaal dit enige malen, zonder dat de hond tussendoor de kans krijgt om te scoren. Dit moet na enige malen genoeg zijn.
Blijf verder goed zorgen op alle fronten dat de hond weet dat JIJ de leider bent en ga met hem op jacht of doe jachtvervangend spel.
Ivana
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is ingewikkeld en ik denk, dat je dit het allerbest kunt gaan trainen met een deskundige.
Onderstaand een filmpje van Cesar Milan, de "dogwhisperer"en hoe hij omgaat met honden en kippen.
http://www.youtube.com/watch?v=ps8g86khGFE
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing