Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik mijn erstig verzwakte rat doden?

Mijn rat Phineas is erg ziek (mager,niet kunnen lopen, haar uitval,bloed, niet eten.)
Hoe kan ik mijn rat op een zachte manier doden zonder te leiden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (12)

Ga naar de dierenarts en laat die je rat een spuitje geven. Als je ratje inderdaad niet meer te genezen is, is het beter hem een spuitje te geven. Dan zal het ratje geen pijn meer lijden en rustig inslapen. Alle andere manieren zullen absoluut heel erg pijnlijk zijn al denk je dat het niet erg is omdat hij zoiezo dood moet... Dierenarts = spuitje = rustig inslapen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zal het beste even naar de dierenarst kunnen gaan. Heb ik ook met mijn konijn laatst moeten doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sja, alle dierenvrienden zullen nu wel over mij heen vallen met alle minnen vandien, maar ik zou hem erg hard tegen de muur gooien, ik snap dat dit niet is wat je wilt horen en het lijkt niet erg vriendelijk maar hij zal er niks van merken en al zijn leed is in een fractie van een seconde over.
Zal er nog even aan toevoegen dat ik zelf een enorme dierenvriend ben en een dier nooit onnodig zou laten lijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chloroform laten ademen door een prop tissue met deze stof op zijn snuit te houden, eventueel in een plastic zak zodat er geen verse lucht bij kan komen en de chloroform vervliegt.
De rat zal inslapen, bewusteloos raken en uiteindelijk sterven zonder pijn te lijden.
Wel lang genoeg volhouden, ander wordt hij weer wakker uit de verdoving.
Ook voorkomen dat je zelf teveel chloroform inademt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het zelf wil en kan doen zou ik het nekje omdraaien, snel en pijnloos...
Kan je het niet zelf, dan is kun je het of een ander laten doen of naar de da gaan...
Ligt er een beetje aan wat je eigen gevoel erbij is....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, het kan heel snel gaan op verschillende manieren, maar de vraag is wat voor jou "prettig".

Ik zal een paar suggesties doen, maar sommige zijn misschien wat cru. Leeswaarschuwing is dus bij dezen afgegeven.

Ik heb ooit eens een muis laten stikken in een plastic zakje. Dat was ongeveer 10 seconden.
Dierenarts een spuitje laten geven is een optie, maar dat kost geld en je weet niet of het wel zo snel en pijnloos is.
De nek omdraaien is snelle methode, maar het horen en voelen breken van de nek is niet zo leuk.
Pletten tussen twee stoeptegels of overrijden met de auto is gegarandeerd snel en vrijwel pijnloos, maar ik zou niet naar het resultaat gaan kijken.
Misschien is de ouderwetse muizenval nog de beste optie.

Oprecht sterkte ermee gewenst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De beste optie is om naar de dierenarts te gaan als dierenliefhebber om vast te laten stellen of uw huisdier nog te redden is.
Zo niet dan zou ik het aan de dierenarts over laten om het diertje te laten euthanaseren.

In de 2e plaats kunt u bij de apotheker Ether kopen en vervolgens uw doodzieke knaagdier of doodzieke vogel
definitief te laten inslapen.
(plastiek zak/Ether toevoegen/doodziek knaagdier of doodziek vogeltje in de zak doen en geruime tijd wachten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is bij deze vraag het doel?
Het verzwakte zieke dier doden.

Al die miljoenen jaren hiervoor, gingen de dieren vanzelf dood, ze kropen ergens onder en stierven.
Toen kwam de mens en vond dit dieronwaardig, dus moest de mens ingrijpen, door het dier dood te slaan.
Toen kreeg de mens meer geld en ook geld voor de dierenarts, en kwam er een spuitjevoor dit soort gevallen.

Maar het doodzieke ratje moet nu wel in een doosje/ kooitje gedaan worden( allemaal stress!)
In een auto vervoerd worden( nog meer stress)
In de wachtkamer op de beurt wachten( stress!)
Onderzocht worden door de dierenarts( heel veel stress en ook pijn!)
Om dan uiteindelijk het laatste spuitje te krijgen( weer stress en einde)

Antwoord:
Met een klap met een hamer en het ratje is dood, geen stress ,geen pijn, geen dierenartsbezoek, niets.

Als er in Afghanistan weer 28 mensen opgeblazen worden, lezen we het artikel niet eens uit tot het eind, het doet ons niets meer, maar een al bijna dood ratje.................
Is de wereld nu zo krom geworden, of was hij het al?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, zodra we met eigen handen een dier dood moeten maken om welke reden dan ook worden velen weekhartig. Of laf, we laten het een ander doen zodat we het niet hoeven te zien of horen. De drumstickjes smaken er toch wel om. Bij leven hoort de dood en gelukkig hoeven de door ons als huisdier gebombardeerde "bofferds" meestal niet te lijden, we helpen ze een handje of liever nog we laten het doen.

In alle gevallen geldt: doodmaken doe je in een fractie van een seconde, voordat het dier er erg in heeft.
Dus niet zoals Eddijst terecht opmerkt het "stresscircuit" dierenarts bewandelen!

Een krachtige luchtbuks met een goed geplaatst schot door hart of tussen de ogen voldoet in dit geval (rat) ook uitstekend. Nog beter een buurman/kennis met een vuurbuks.

Erg verkeerd is de koelkast /vriezermethode: op een bepaald moment vormen zich uiterst pijnlijke kristallen in de bloedbaan, het dier lijdt pijn maar kan het half bevroren niet meer laten merken (Prof.Dr Zwart, diergeneeskundige faculteit Utrecht onderzoek eind jaren 80)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, een gewetensvraag.....
Zelf doen, laten doen en zo ja hoe..........
Een snelle pijnloze dood?
Pak een zwaar mes, kijk het diertje diep en lang in de ogen aan
en doe in één krachtige stoot zonder aarzeling zijn kop van de romp scheiden.
Terwijl je deze handeling uitvoert, blijven kijken en je zelf afvragen waarom je niet eerder hebt ingegrepen.
Dan was dit waarschijnlijk niet nodig geweest.

Je kan je er mischien in berusten als het diertje bij jou een goed leven heeft gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie in de reacties …ga naar de dierenarts om het beestje uit zijn lijden te verlossen .. DAT IS DUS ECHT GEEN HUMANE OPLOSSING als je het mij vraagt .. ja na het 2e spuitje is die uit zijn lijden verlost maar wel nadat jij hem naar de hel hebt gebracht want die 1e spuit, bij 1 van mijn ratjes waren er 3 nodig, de dosis voor een volwassen kat!
Ach dat beestje heeft écht geleden, maar alle andere ook alleen al met 1x die eerste spuit, ik snap niet hoe je dat humaan kunt noemen voor je ratje ECHT NIET!
Ik doe het zelf keer op keer hoor naar de da, maar ik ben ook echt op zoek naar dé humane, meest te doen manier, voor mijn ratjes en voor mij.
Ik heb ooit een keer een kooi overgenomen en zij gaf toen al aan dat ze best bereid was de kosten te betalen maar dat zij het absoluut ook geen humane manier vond via de da, zij liet haar man het oplossen en hij liet een stoeptegel op de rat vallen, en hoe gruwelijk dat ook klinkt, de rat merkt niets, weet niets, is gewoon thuis en ook nog eens wél météén uit zijn lijden verlost.
Voor mij niet de manier, ik vind het een goede manier maar ik kan mezelf zo ver niet krijgen .. maar het liefste zou ik iets willen waardoor ze gewoon niets merken, langzaam inslapen en gaan, iemand zei me misschien koolmonoxidevergiftiging met uitlaatgas vd auto. Maar werkt dat?, ik wil echt een zekerheid dat het ook werkt want ik heb al jaren ratten en ik ben ook nog niet van plan daarmee te stoppen, ik fok niet maar heb 1 mannengroep van nu 6 maar wordt nog aangevuld tot maximaal 9 en rond dat aantal blijf ik steeds door rittens toe te voegen als er weer een paar oudere overleden zijn of al heel oud zijn.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb zelf al jaren ratten als huisdieren DUS NIET ALS SLANGENVOER. En ik ben en ga altijd naar de dierenarts voor het ZOGENOEMDE humaan doden. Bij een hond is het een humane manier en bij een kat ook maar bij een rat ABSOLUUT NIET. Er is niets humaans aan als je kijkt bij de eerste spuit, de rat vind het niet fijn en zit in een vreemde omgeving met vreemde mensen eraan en lijdt duidelijk van die eerste spuit, dat is maar even maar niet altijd! De meest humane manier is door er een stoeptegel op te laten vallen, het beestje weet niets merkt niets en is binnen 1 sec meteen opslag dood. Helaas kan ik deze manier zelf nog niet over mijn hart verkrijgen maar dit is verreweg de beste manier HUMANE MANIER
een jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing