Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Eén van mijn kippetjes (9w oud) is blijkbaar ziek. Moet het dier uit z'n lijden verlost worden ? Hoe ? (zie verder)

Het beestje is gezond uit het ei gekomen en mankeerde tot over enkele dagen niets. Nu krijgt het soms stuiptrekkingen en sleept 1 pootje achter zich aan. Soms ligt het met de vleugels gespreid op de grond. Bloedt niet en eet vrij normaal.
Moet het dier uit z'n lijden verlost worden ? Hoe ? Noch ik of mijn man kunnen dat emotioneel aan om het de nek om te wringen ofzo....
Naar de dierenarts wil mijn man niet; hij vindt het tenslotte 'maar' een kuiken tussen zoveel andere kuikens...

Toegevoegd na 23 uur:
Bij het inspecteren van het dier zag ik dat z'n onderbuik krioelde van de maden. Mijn man heeft er met 1 bijlslag een einde aan gemaakt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zijn we toch een watjes tegenwoordig, kunnen we niet eens een kippennekje om te draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik pleit schuldig, ik kan dat niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk inderdaad dat de nek omdraaien wel het snelst is en de minst pijnlijke dood voor het kipje. Mits je het in één snelle beweging doet. Of de kop eraf hakken, met een scherp mes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er niet iemand in jullie directe omgeving (buurman, familielid, kennis) die dit zou willen en kunnen doen? Het kuiken laten lijden is zieliger dan het 'vakkundig' te doden. En iemand anders heeft er minder emotionele binding mee dan jullie. Sterkte gewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga proberen iemand te vinden die het wil doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laats heb ik nog een kanarie naar de dierenarts gebracht omdat deze ziek was. Ik had geen hoop meer voor hem maar maar hij is uiteindelijk toch nog vrolijk opgeknapt. Uiteindelijk heeft het bezoek aan de dierenarts 60euro gekost. Natuurlijk lijkt dat veel voor één kanarie maar uiteindelijk heb IK hem wel in huis gehaald en ben ik er verantwoordelijk voor. Een dier heb je niet alleen maar voor de lol. Ik vind dat je een dier allleen uit zijn lijden mag verlossen als het echt, echt niet anders kan. Maar in jouw geval weet je niet eens wat de kip mankeert, wie weet zal zij nog jaren vrolijk rondscharrelen na een kleine behandeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap goed dat je dat niet durft. Zolang dit kippetje nog wel eet en drinkt vind ik dit wel positief. Misschien heeft de kip een verlamd pootje, maar kan er misschien wel mee leren omgaan. Ik heb zelf jaren een half blinde kip gehad, die kreeg het voer op een speciaal plekje omdat die wel verstoten was door de andere kippen. Ik weet dat dit niet te vergelijken is hoor, maar om maar meteen z'n nek om te draaien, tegen de muur te smijten of te verdrinken...ga dan maar naar de dierenarts.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Slachten? en dan opeten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga eerst naar de dierenarts/veearts. Stel nou dat ze te redden is. Je weet niet wat er mankeerd en wie weet is het met een beetje zorg verholpen. En dan heb jij een speciaal kippetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar de grote, sterke vent in de straat toe en dan vraag je hem vriendelijk of hij hem wil doden?
Iedereen heeft iemand in de straat die dat wel voor je over heeft :) En anders kom maar langs! Ik heb er al genoeg gedood. 1 kuiken meer of minder, maakt dan ook niet meer uit.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Laten we nu niet te dramatisch gaan doen, het beestje is ziek en niet te redden.
Leg het dier met zijn kop op een balkje, of tegel, geef hem nu een harde klap met een hamer op zijn kop of nek en hij is op slag dood, voelt geen enkele pijn!!!!!!
100% PIJNLOOS!
Al die honderdduizenden consumptie kippen, die we met elkaar op eten,worden echt niet gedood met een spuitje van de dierenarts.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dit is wel een "huiskip" waar een andere band mee is gecreëerd. (het zien opgroeien) En wellicht is het diertje nog wel te helpen? Een verlamd pootje hoeft voor een "hobby-kip" niet perse het einde te zijn. De manier om hem uit zijn lijden te verlossen vind ik wel goed gevonden! zo snel mogelijk, zonder stress.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens. Dat slappe gedoe hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook. We hebben het hier over een kuiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft niks met slap gedoe te maken. Als ik zeker weet dat 1 van mijn kippen te ziek is om te genezen dan help ik hem zelf. Maar als ik twijfel dan laat ik er een veearts naar kijken.

Andere antwoorden (6)

Heel erg zielig maar persoonlijk zou ik het op deze manier doen. Stevig vast pakken en verdrinken in een emmer water.
Indien je dat niet durft stop je hem in een plastic zak, bindt je die dicht (zodat je niets ziet) en als je hem in 1 keer dood tegen een muur. Je ziet er niets van en het beestje is in 1 keer dood.
Heel vervelend, en het zal mij veel minnen opleveren, maar een andere manier kan ik ook niet verzinnen en 90% van de kkippeneigenaars doen het ook zo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt overschot van gelijk, maar ik kàn dat echt niet. Ik word al misselijk als ik eraan denk dat ik een dier moet doden. Het laten lijden daarentegen, vreet ook aan me. bedankt voor je antwoord alleszins Stephanie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp het goed hor, maar als je het echt niet kunt dan heb je je vraag al beantwoord. Dan zul je hem of laten lijden of moet je toch echt de dierenarts bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vlees hoeft niet te worden gebruikt gezien de leeftijd, dus dat is geen optie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik ook geen probleem mee, maar de vraagsteller heeft dat wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als u het niet kunt afmaken dan moet u ermee naar de dierenarts.
Als u dieren wilt moet u er de verantwoordelijkheid voor opnemen, net als voor uw kinderen, die hebben ook niet gevraagd om op de wereld te komen.
Zeker geen - , wel een + want Stephanie geeft een eerlijk antwoord.
Het allerbeste is om het kuiken toch naar de dierenarts te brengen, deze kan zien of het kuiken nog te behandelen is. Laten lijden is, voor mij en mijn beesten (ook de kippen en kuikens) geen optie. Die verplichting ben ik nu eenmaal aangegaan toen ik de beesten kreeg/kocht/geboren liet worden.
Slachten is de snelste manier van doden, maar dat moet je wel durven. Maar als je het niet kan, dan is inslapen het beste.
Je kunt de dierenarts of veearts gewoon bellen met deze vraag.
Sterkte!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou hij ook zo reageren als het een kittentje zou zijn uit een heel nestje? Een kuiken heeft ook recht op onze goede zorg, ze zijn van ons afhankelijk. Ik zou gewoon lekker naar een dierenarts gaan, wel één die verstand van vogels heeft. Misschien heeft je kuiken wel klem gezeten en kan het met rust en een pijnstiller/ontstekingsremmer gewoon genezen en zo niet kan het snel uit zijn lijden worden verlost op een nette manier.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
allereerst zou ik het pootje onderzoeken.
staat er nog "spanning"op de poot, of bungelt hij er los bij?
in het laatste geval is de poot gebroken, en zou het wat mij betreft einde verhaal zijn.
uiteraard laat je het beestje dan netjes inslapen bij de dierenarts.
staat er nog wel wat spanning op de poot, dan heeft het beestje mogelijk bekneld gezeten en zenuwschade.
in dat geval geef je het kipje alle tijd om te kijken of herstel volgt; bedenk dat er gerust een week of zes overheen kan gaan.
zorg dat het diertje makkelijk toegang heeft tot eten en drinken.
(Lees meer...)
Rieneke1
12 jaar geleden
lang geleden in mijn jeugd, zag ik regelmatig mannen kippen met de kop op een afgezaagde boomstam leggen, waarna deze met 1.klap van een mes gedood werden.
zo'n beestje werd na de klap losgelaten en liep nog xx.minuten door zonder kop.
dáárom keken wij natuurlijk, dát was waar het om ging !
nu, achteraf, begrijp ik niet dat je als kind zo iets emotieloos kunt bekijken... nu als volwassene 'met tere ziel', zou ik dit dit niet meer kunnen aanzien, nu zou ik mijn kipje allereerst helemaal niet kunnen opeten, en als het ziek zou zijn, dan zou ik naar de dierenarts/veearts gaan.
als mijn man dat niet zou willen : GING IK ZELF WEL !
dát kun je namelijk n.i.e.t. doen : noch zelf, noch een ander laten doen ! niet juist @madamesam !
hoe kun je praten over 'uit z'n lijden verlost worden' als je niet weet wat er mankeert ?
als je man niet naar de dierenarts wil, waarom gaat hij dan wél naar de huisarts [een man tussen zoveel miljard mensen :)]

@madamesam en 'meneer sam' kunnen niet het dier uit zijn lijden verlossen, maar wel aanzien dat het dier lijdt...

allee: eerst naar de dierenarts, dan indien nodig een spuitje !

dat is het antwoord, voor mensen zoals ik, die niet een dier de nek om kunnen draaien of de nek kunnen afhakken !
doe er alsjeblieft iets mee ?!?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als mijn man dat niet zou willen : GING IK ZELF WEL !
+
Een beetje ether in een zakje, kop in het zakje en even dichthouden. Dan slaapt het beest na een paar seconden in. Wel nog een minuttje of wat dichthouden: je wilt niet dat hij met een hersenbeschadiging toch nog wakker wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding