Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe behandel je stress bij katten?

Onze Thomas is aan de betere hand(heup uit de kom)maar nu hij elke dag steeds fitter wordt is ie constant aan het mauwen. Hij wil gewoon uit de Bench maar moet echt nog 5 week zitten voor zijn rust.
Als ik wat met hem kroel en aai is het even goed maar doe ik dan weer mijn ding dan mauwt ie als een malle.

Ik heb al Feliway spray op een kussentje gespoten en valeriaan in zijn kooi gedaan maar helaas meneer hangt af en toe gewoon aan de tralies van gekte.
Voordat ik aan medicijnen begin, las zelfs dat je Valium aan katten kunt geven wil ik andere dingen proberen. Wie o wie heeft hier ervaring mee?
De Kooi blinderen met lakens is dat een idee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

de kooi blinderen met lakens zou ik niet doen; de energie die de kat niet kwijt kan, komt uit hemzelf.
ook valium lijkt me geen strak plan; je krijgt dan een suffe kat die zich tonnetje rond eet.
ik heb zelf in het verleden meermaals plantival toegepast op een geagiteerde kat.
het is een humaan middel op kruidenbasis van vsm, ook toe te passen op de kat.
het haalt de scherpe randjes weg, maar het is geen wondermiddel.
daarnaast zal je door moeten gaan met de geurtherapie, en veel tijd in het beestje moeten steken.
misschien kan je heel rustig met hem spelen?

verder weet ik niet of je een mogelijkheid hebt een kamer te ontruimen, zodat hij niet kan springen?
dat lijkt mij, uiteraard in overleg met de dierenarts, het mooiste.
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je moet de kat op gerust stellen met hen bijvoorbeeld een eigen plekje te geven en hem met rust te laten.
als hij naar jou toe komt met hem knuffelen en niet optillen als hij dat niet, wil dan voelt hij zich sneller op zijn gemak en is hij rustiger
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gooi een balletje en een paar speeltjes in de bench. Dan heeft ze wat te doen. Als ik het zo lees verveelt ze zich te pletter. Misschien kan je zo'n kattentuigje kopen in in overleg met je dierenarts kleine stukjes met hem lopen. Ik heb wel is ergens geleZen dat muziek dieren gerust stelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas kan je een dier niet uitleggen dat hij voor zijn eigen bestwil in die bench zit. Natuurlijk stuitert hij van de energie. Ik zou toch eens overleggen met je dierenarts over medicijnen. Dan is hij wel wat suffer de komende weken maar daarna is zijn heup goed genezen en kan hij zijn gang weer gaan. Anders wordt hij (en jij) knettergek in die bench.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing