Wie kent er een beetje de lichaamstaal van de hond?
Deze vraag stel ik ivm de overgeburen. Zei hebben een hond een jack russel reu. Hij komt zeer domminant over blaft en gromt naar iedereen die in z'n buurt komt. Waarschijnlijk verdedigd hij doodgewoon z'n huis en roedel. Op een dag stond hij buiten weer te blaffen en te grommen. Ik ben er zelfverzekerd op een rustige manier op afgestapt met m'n handen in mij ze eni keek hem streng in de ogen, zei niets tegen hem, en hij keek ineens naar boven en blafte naar de richting van de wolken. Wist hij niet meer wat te doen? of wat heeft hij me nu verteld. Ik ga er vanuit dat hij het even niet meer wist. klopt dat?
Jij bent de indringer op het territorium van de hond, en daar moet je dus van af. Als iemand over jouw tuinhekje stapt, en aanschuift aan je ontbijttafel kan hij nóg zo deemoedig doen : jij wilt maar één ding : diegene uit jouw tuin.
Dus je had inderdaad grote kans gehad op een aanval van de hond, door je dominant en bereid tot gevecht (confrontatie!) op te stellen!
mannen die mijn hond willen aaien doen dat door naar voren te buigen (das 1) hond aan te kijken (das 2) hond ook even duidelijk benaderen (3) hand uit steken (4) en OP haar kop te aaien (5) 5 signalen in pak m beet een minuut.
nu en dan tref ik iemand die het snapt. laat de hond zelf benaderen, laat hond snuffelen, en dan is het prima (aaien onder de kop) ondertussen geeft mijn hond signalen die mi duidelijk zijn. oren wat naar achter, kijkt weg, staart omlaag, kop wat omlaag, loopt zelf niet naar voren, en soms gromt ze zachtjes. (hoe duidelijk wil je het hebben? hoe duidelijk moet je zijn?) zucht.... voor lomperikken GEEN aaihond, maar voor mensen die het wel snappen een sul en knuffelkont (1e ontmoeting goed? dan kan je niet meer stuk) :)) gelukkig heeft ze geen hoge bijtgrens naar die vreemde opdringere mannen!! zonder kijk op deze dingen is het idd een hele grote gok door het terrein van de hond binnen te vallen en de dienst uit te komen maken (want dit is in 'vertaalt naar het honds) heel brutaal, dominant en zeker respectloos zo'n aktie. een hond met wat meer zelfvertrouwen en meer verdedigingsdrang had zich zeker niet af laten poeieren maar de signalen beantwoord door wat duidelijker te zijn.
tja.... CM krijgt toch wel wat andere honden voorgeschotelt dan de vraagsteller hier (makkelijk af te bluffen door een leek als ik het even zo mag noemen nu je CM aanhaalt. denk overigens niet dat de vergelijking vraagsteller- CM een beetje appels met peren vergelijken is. gebeten worden is een risico van het vak. (bij elk persoon die met dieren omgaat/werkt)
maar denk dat je ook moet kijken naar kennis en hetgeen de persoon bereikt, dus in hoeverre iemand weet waar hij/zij mee bezig is.
(opvang bij iemand thuis icm met een gedragstherapeut is doorgaans de te bewandelen weg, maar ook euthanasie komt helaas -veel te vaak- voor) honden met aanzienlijke gedragsproblemen komen niet 1,2,3 een pension in voor tijdelijke opvang. (men werk met voorwaarden, ook met het oog op de veiligheid van het personeel, de andere honden in bv de speelweide, en de hond zelf) goed dat jij geen angst toonde bij de bange hond, (nergens voor nodig ook!) maar het dier op de juiste manier benaderde. veel honden zijn bang in een nieuwe omgeving (of kennen het van de vorige vakantie van de baas) :-) gelukkig was het geen hardnekkige angst, en zeker niet voor mensen zelf zodat je snel aan de wandeling beginnen.
hond is hond m.i. nogmaals, een echt bange/dominante/agressieve hond benader je ook niet door enkel uiteruit de kennel in te lopen, als is het wel prettig dat de eigenaar vertelt hoe het dier te benaderen voor het geval dat men de signalen van de hond mist en hond hierdoor verkeerd benaderd.
Het beste kun je de volgende keer bij zoiets de hond beter niet aankijken,maar over hem heen kijken,maar het is nog beter om bij dit soort honden uit de buurt te blijven tenzij je van jezelf weet dat je een sterke en evenwichtige houding aan kunt nemen. Zelfs Cesar Millan gaat niet zomaar op een dominante hond af als hij het niet helemaal vertrouwd,meestal gebruikt hij dan een tennisracket om zichzelf te beschermen.
voor je de hand uitstak naar de hond had je al aan zijn lichaamstaal kunnen zien dat het geen typ is wat je op dat moment kon benaderen (zelf toenadering zoeken op deze confronterende manier) yep, het zijn boeiende wezens he die honden :)
dominant gedrag is nog geen dominante hond, en zo kan ook een hond die zich perfect weet te gedragen wel degelijk dominant zijn.
daarom is het niet verstandig om zomaar een dier te benaderen, welk gedrag deze ook vertoont.
(goh, dat doet ie anders noooooit!!) ;-)
toe ie hier net was kon ieder naar binnen en vond iedereen even aardig, maar als je weer vertrok en ik liep niet mee dan hing ie in kuit of kont.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.