Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben je aansprakelijk als je hond buiten jouw zicht om iemand verwond of, in een extreem geval, doodt?

Toegevoegd na 2 uur:
"buiten jouw zicht om" legt helaas veel te veel nadruk op de vraag, bedoelde vooral of je er aansprakelijk voor kan worden gesteld (en in welk opzicht dan) wanneer jouw hond iemand verwond of doodt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Ja. Volgens de Nederlandse wet is de eigenaar van een dier aansprakelijk voor eventuele schade die het dier aanricht. Of dit buiten je zicht is of niet, maakt niet uit.

De enige uitzondering op deze aansprakelijkheid is dat je níet aansprakelijk bent voor je dier wanneer de aansprakelijkheid zou ontbreken als je controle zou hebben gehad over de acties van je dier. Dat is bijvoorbeeld als er sprake geweest van noodweer, bijvoorbeeld als jouw hond een overvaller verwondt omdat hij jou wil beschermen. Hoewel je in zo'n situatie niet altijd vanzelf vrijuit gaat, het kan ook zijn dat je het noodweer moet bepleiten.

Maar als jouw hond zomaar iemand op straat aanvalt, dan ben je daar zeker aansprakelijk voor. Je eigen aansprakelijkheidsverzekering dekt dit trouwens ook, al is zoiets in het geval van een sterfgeval natuurlijk een wel heel beperkte genoegdoening voor nabestaanden van het slachtoffer.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als een hond buiten jouw zicht iemand aanvalt kun je natuurlijk nooit noodweer bepleiten, laat dat duidelijk zijn. Ik zeg niet dat dit hier te bepleiten zou zijn, maar benoem het als de enige uitzondering op de aansprakelijkheid. Dat het buiten je zicht gebeurt zou eerder nog tegen je gebruikt kunnen worden vermoed ik, omdat zo'n ongeval mogelijk voorkomen had kunnen worden als je de hond niet uit je zicht had gelaten. En hiermee zeg ik niet dat je nooit je hond uit je zicht mag laten gaan, maar in geval van een rechtzaak zal het ongetwijfeld tegen je gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, het is jouw hond en alles wat jou hond doet is jouw verantwoording. Je moet dus zorgen dat anderen veilig zijn voor jouw hond.

Het is anders als je een inbreker heb in je huis die aangevallen wordt door je hond maar ook dan kan de inbreker jou aansprakelijk stellen maar dan sta je een stuk sterker als dat de postbode of een jogger wordt aangevallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je bent altijd aansprakelijk voor je hond.

als je hond door een klein kind gepest wordt en de hond reageert hierop door te bijten, is de eigenaar aansprakelijk.

ook als je hond bijvoorbeeld bij de buren een gat in de tuin graaft en daardoor een dure plant beschadigt of
als je hond in de vijver van de buren duikt en er vandoor gaat met een dure koi karper, ben je aansprakelijk voor de schade.

antwoord : ja, je bent aansprakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zeker wel als iemand bijvoorbeeld op je hond past moet diegene ook je hond kunnen vertrouwen. Want je hebt hem tenslotte zelf opgevoed en als je dat niet helemaal goed hebt gedaan en vaak bijt is het jou verantwoordelijkheid mits de oppasser niks zelf uitlokt.

Ik ben zelf ook pas gebeten door de hond van me oma en die beet ook uit het niets. En dan was ik hem zachtjes aan het afdrogen met een handdoek omdat het geregend had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing